Forum > Geluid

Ene keer brom, andere keer niet??

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
CharlesvkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-10-2008
Laatste: 11-11-2010
Berichten: 11
26-10-2008 20:14
Beste,

Ik heb over brom inmiddels het nodige op dit forum gelezen. Toch zou ik blij zijn met jullie reactie, want ik ben geen geluidstechnicus maar van huis uit acteur. Ik kom er nog niet uit.

Situatieschets eigen geluidsinstallatie:

laptop (audio: minijack -> 2 keer jack/video: VGA -> beamer)
shure sm58 (gebalanceerd xlr)
yamaha mixer mg10/2
lem actieve monitor
"foh": samson actieve monitor(geschakeld aan een niet actieve)

Beeld en geluid komt uit de laptop en er is één microfoon voor een zanger.

Nu merk ik op de ene locatie een brom op mijn systeem en op een andere locatie weer niet?? Ik denk zelf door de geaarde voeding laptop en/of uitgang VGA? Hierover heb ik dus verschillende dingen op dit forum gelezen:

DI-box, 1:1 scheidingstrafootjes, ontstoringssetje, groundlift (wel op mijn lem, maar niet op samson aanwezig), universele klasse 2 voeding (maar mijn laptop werkt nu op een geaarde voeding(driepolig achter de adapter)), opto isolators, groundloop isolator... Tja, kom daar maar eens uit als leek :) In ieder geval sluit ik standaard alles al op dezelfde stroomgroep aan.

Daarbij nog het volgende: wij reizen rond met onze voorstelling en regelmatig maak ik met mijn laptop gebruik van de geluidsinstallatie van anderen. Ook daarop heb ik soms brom en soms niet. Zal de oplossing (die er hopelijk is) daarbij ook werken - of is dat een onmogelijke vraag?