Forum > Geluid

Ene keer brom, andere keer niet??

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
CharlesvkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-10-2008
Laatste: 11-11-2010
Berichten: 11
26-10-2008 20:14
Beste,

Ik heb over brom inmiddels het nodige op dit forum gelezen. Toch zou ik blij zijn met jullie reactie, want ik ben geen geluidstechnicus maar van huis uit acteur. Ik kom er nog niet uit.

Situatieschets eigen geluidsinstallatie:

laptop (audio: minijack -> 2 keer jack/video: VGA -> beamer)
shure sm58 (gebalanceerd xlr)
yamaha mixer mg10/2
lem actieve monitor
"foh": samson actieve monitor(geschakeld aan een niet actieve)

Beeld en geluid komt uit de laptop en er is één microfoon voor een zanger.

Nu merk ik op de ene locatie een brom op mijn systeem en op een andere locatie weer niet?? Ik denk zelf door de geaarde voeding laptop en/of uitgang VGA? Hierover heb ik dus verschillende dingen op dit forum gelezen:

DI-box, 1:1 scheidingstrafootjes, ontstoringssetje, groundlift (wel op mijn lem, maar niet op samson aanwezig), universele klasse 2 voeding (maar mijn laptop werkt nu op een geaarde voeding(driepolig achter de adapter)), opto isolators, groundloop isolator... Tja, kom daar maar eens uit als leek :) In ieder geval sluit ik standaard alles al op dezelfde stroomgroep aan.

Daarbij nog het volgende: wij reizen rond met onze voorstelling en regelmatig maak ik met mijn laptop gebruik van de geluidsinstallatie van anderen. Ook daarop heb ik soms brom en soms niet. Zal de oplossing (die er hopelijk is) daarbij ook werken - of is dat een onmogelijke vraag?

Pas geleden merkte ik in een theater trouwens iets wat ik eerder nog niet had meegemaakt: de verbinding van laptop naar mixer gaf een brom met mijn kabel (minijack -> 2 x jack), maar niet met een andere kabel (minijack -> 2 x tulp -> 2 x verloopstuk xlr). Bij mijn weten is mijn kabel niet beschadigd (nieuwe Cordialkabel). Weet iemand wat voor kabel/pluggen de beste verbinding maakt tussen laptop en mixer. Ik dacht zelf dus dat het beter is om via twee kanalen de mixer in te gaan, dan via 2 x tulp naar één kanaal, omdat ik op de twee kanalen de highpass filter aan kan zetten en op het ene kanaal (van mijn mixer althans) niet.

En dan tot slot: Ik heb inmiddels gelezen dat het taboe is om iets geaards ongeaard aan te sluiten (ik had natuurlijk ook wel begrepen dat die aarding er niet voor niets op zit), maar ik las ook over een aardlekschakelaar. M.a.w. wanneer deze schakelaar aanwezig is, is het gevaar van elektrocutie dan niet ondervangen? Ook fijn om te weten voor de massa elektrische apparaten in huis, trouwens.

Nou een hoop vragen, alvast bedankt voor de reactie.

Groet,

Charles van Kampen
PeetAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2008
Laatste: 7-11-2010
Berichten: 24
26-10-2008 20:18
2 di's tussen de laptop en de mengtafel zou heel goed de oplossing kunnen zijn
minijack> 2xjack kabeltje vanaf de laptop naar de twee di's, en vanaf daar met xlr naar de mengtafel

Misschien dat je er ergens twee kan lenen en het eens kan testen?
BrokencoreStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 2-12-2022
Berichten: 170
26-10-2008 22:09
Ground van je laptop niet aan de ground van de rest hangen als je de stekkerdoos in een ongeaarde WCD (stopcontact) steekt.

Adapter van de laptop in een stekkerdoos zonder aarding dus.
CharlesvkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-10-2008
Laatste: 11-11-2010
Berichten: 11
26-10-2008 22:44
Er vanuit gaande dat een DI-box de oplossing is, is dit dan wat ik zoek: Behringer DI-100 Ultra-Di Active DI-Box. In de gauwigheid zie ik nog een verschil tussen actieve en passieve. Wat is het verschil? En deze heeft twee kanalen. Ik zou denken dat één DI-box dan volstaat?
CharlesvkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-10-2008
Laatste: 11-11-2010
Berichten: 11
26-10-2008 22:52
Ik lees dit nl. in een ander topic op dit forum over laptop voeding en brom:

Is het een passive DI box of actieve DI box?

Als de groundloop isolator niet helpt, dan helpt een DI-box ook niet. In beide apparaatjes zit een scheidinstrafootje ingebouwd.

Een DI box heeft vaak een impedantie verhouding van 50K/600 Ohm, ofwel een natuurlijke verzwakking van 19,2 dB. Je zult de signaal kabel naar de XLR mic ins moeten verleggen.

Een actieve DI box werkt 1:1 maar gebruikt weer batterijen. Phantom power werkt vaak ook, maar is dan alleen geschikt voor microfoon of instrument signalen.

TCMC
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
27-10-2008 09:48
Het enige wat echt altijd en overal werkt is een klasse 2 geisoleerde voeding. Dan heb je niks meer met aarding te maken en kun je dus simpelweg geen aardlus krijgen. Alle andere dingen zoals een ground loop isolator en DI box zijn oplossingen die of niet betrouwbaar zijn (ik heb regelmatig toch brom gehad met een ground loop isolator, weliswaar minder dan zonder zo'n ding maar toch) of veel extra werk met zich meebrengen (een actieve DI box werkt op batterijen dus die moet je steeds aan en uit zetten, en er steeds tussen prikken).
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
27-10-2008 10:07
Vergeet ook niet goede afgeschermde kabels te gebruiken.
De processor van een computer geeft soms ook heel wat storing af.
En als je dan net je computer verkeerd hebt staan, kan dat zo maar door een kabel opgenomen worden.

Ooit eens iemand gehad die het nodig voind zijn laptop te stalen op mijn verterkerrack.
we zijn tien minuten bezig geweest om te zoeken waar de storing vandaan kwam.
Bleek dat de laptop op de processor van het verterkerrack stoorde.
En daar was nog niet eens een harde verbinding voor nodig sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
27-10-2008 14:08
Het is niet helemaal waar dat een klasse-2 smps risicovrij is, het blijft een smps en die kennen uit de aard van de zaak een matige galvanische scheiding. Het 115V lek kent zelfs extra risico's bij (per ongeluk ..) aan en afkoppelen van verbindingen met de spanning er op.
Tevens is ook de gnd van de projector in de beschreven setup doorverbonden met de gnd van de laptop.

Persoonlijk ben ik van mening dat de enige echte oplossing voor dit soort dingen is overal normale symmetrische audioverbindingen te gebruiken.
Dus een geluidskaart met sy uit naar sy ingangen op de mixer, als het op een microfooningang moet via een verzwakker.

[technisch] Een goede ingangstransformator zou ongeveer even goed moeten presteren, maar is duur en lastig te krijgen. DI's en de bekende scheidertjes hebben zoals ik het inschat geen heel hoge CM imp. bij hogere frq's., het lijken meer uitgangstrafo's. Het kan goed helpen, maar maakt het niet eenvoudiger. Zelf de uitgang van een laptop sy maken met een weerstandje en een bypass naar een ander gnd punt kan, maar vereist de nodige kennis [/technisch]

Ook bij sy verbindingen kun je last krijgen als er zware electromagnetische interferentie is, maar het resultaat zal volgens mij een heel stuk voorspelbaarder zijn.
CharlesvkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-10-2008
Laatste: 11-11-2010
Berichten: 11
27-10-2008 15:57
Bedankt voor de reacties tot zover.

Ik lees ondertussen verschillende resultaten over het al dan niet werken van DI-boxen, etc. Dit lijkt mij dus een gok.

Als ik dit verhaal goed begrijp, zou ik een aparte geluidskaart moeten aanschaffen waarop ik symmetrische verbindingen naar mijn mixer laat lopen?
Zoiets als dit bedoelt u: Behringer UCA-202 U-CONTROL? En symmetrisch, betekent dat trouwens hetzelfde als gebalanceerd?

Op mijn mixer (yamaha MG10/2) heb ik bv de volgende ingangen:

MIC input (ch 1-2) XR-3-31 type (balanced)
LINE input (ch 1-2) Phone jack (TRS) (balanced)

Kan ik vanaf de geluidskaart daar op inpluggen of zou daar weer een verzwakker (?) tussen moeten? En na deze aanpassing zou je dan toch nog last van een brom kunnen hebben?

En dan begrijp ik dat ik goed afgeschermde kabels nodig heb? Hebben die nog een speciale naam, code o.i.d.? Geldt dit ook voor de kabel naar mijn monitors?

Ter informatie, normaliter verlaat het signaal mijn mixer weer via C-R OUT (L,R) Phone jack (TRS) impedance balanced. De monitormix gaat via AUX SEND Phone jack (TRS) impedance balanced naar de zanger.

Groet, Charles
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
27-10-2008 16:51
- Symmetrisch is hier hetzelfde als gebalanceerd. ( In een 'impedance balanced' verbinding moeten beide helften van de stroomkring een zo gelijk mogelijke impedantie naar de rest van de wereld zien, symmetrisch dus. )

- De genoemde Behringer heeft als ik het goed zie geen symmetrische uitgangen, een snelle blik op de site van een grote muziekhandel laat echter een aantal opties zien die dat wel hebben ( ESI U 24 XL, om er zomaar een te noemen, ik heb zelf een Focusrite Saffire LE, maar dat is voor u sterk overdreven) Hier in de NewLine webshop vond ik helaas niets. Deze geluidskaarten ('interfaces') zijn niet spotgoedkoop, maar in het algemeen ook op andere gebieden (ruis..) wel gelijk een stuk beter als wat er gewoonlijk in een laptop zit.

- De line outs (L en R) van de geluidskaart gaan direct in de line ins van de mixer. In een symmetrische verbinding zijn er twee contacten voor de stroomkring van het audiosignaal, en één apart voor de afscherming. In totaal dus drie voor een mono-verbinding (sy kabels ofwel verbindingen zijn vrijwel altijd mono uitgevoerd). Veel toegepaste connectoren voor symmetrische verbindingen zijn XLR en 6.3 mm TRS-jack (= "stereo" grote jack), zoals ook op uw mixer.

- Symmetrische audiokabels zijn standaard afgeschermd. De verschillen tussen de ene sy audiokabel en de andere zitten hem eigenlijk vooral in de duurzaamheid en hoe ze voelen / er uit zien.
Koop uiteraard kabels met de juiste connectoren, in dit geval waarschijnlijk twee van deze.

- Om allerlei redenen zijn er geen garanties te geven dat het probleem zo altijd opgelost is. Symmetrische verbindingen schelen echter veel denkwerk en compromissen, in de professionele wereld zijn alle verbindingen altijd al symmetrisch geweest, met goede redenen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)