Forum > Licht

Twijfels over laser output

(87 reacties. Pagina 4 van 9)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-9-2008 18:33

Paulus0013 schreef:

Immers je koopt al een simpele rgb laser vanaf 1000 Euro. Dat het niet veel voorstelt is natuurlijk een ander verhaal.

Nou, je weet zelf natuurlijk ook wel dat een dergelijke unit normalerwijs een stuk duurder is.
Maar ik heb er bewust voor gekozen om niet een simpel 400mW ding te nemen.
Is zo'n 400mw ding simpel?
1
2

Martin.
kvm entertainment
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
21-9-2008 19:01
We kunnen er lang of kort over lullen, er is maar één manier om er achter te komen wat nou eigenlijk de specificaties van je laser zijn:
Meten.
Sluit een labvoeding op je ilda poort aan, regel op tot er een spanning van +5 volt tussen pin 5 en 25 staat.
Plaats een laservermogensmeter in het juiste bereik, gecallibreerd in het zichtbare gebied, voor én na de optiek.
Noteer 10 waarden over een uur tijd.
Herhaal voor groen en blauw.

Als je in de buurt van Haarlem woont, wil ik het ook wel voor je doen.
Petty materialists!
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
21-9-2008 19:20
Ja uhm ik wil best langskomen!
Alleen ik wil niet aan de gang blijven. Ben ook al naar Vinkeveen gereden, voor kennelijk een niet representatieve outputmeting.
Wat betreft meten heb ik geen enkele apparatuur in huis, omdat ik tot dusverre nog nooit iets nodig heb gehad.
Als ik hier thuis het woord multimeter noem kijken ze me schaapachtig aan.
Is zo'n 400mw ding simpel?
Mijn excuses, met simpel bedoel ik dat ze vaak maar 7 kleuren kunnen maken.
pom pom
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
21-9-2008 19:24

Paulus0013 schreef:

Mijn excuses, met simpel bedoel ik dat ze vaak maar 7 kleuren kunnen maken.
Dat houdt precies hetzelfde in, met als enige verschil dat de diodes een analoge driver hebben..
Light Image
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
10-10-2008 01:46
Ben ik weer ;).

Ik ben van de week bij -bart- langsgeweest, waarvoor nog mijn dank, en we hebben het volgende geconstateerd:

De RGB unit kwam inside niet verder dan een 2-2.5V. Logisch dus dat je dan wat output te kort gaat komen.
De unit krijgt alleen +2.5v aangestuurd via zijn utp plug.
Deze plug stuurt het volgende aan:
1. X+
2. Y+
3. R
4. G
5. B
6. X-
7. Y-
8. GND

Direct op 5 volt ging het er al beter uitzien!
We gingen van zo'n 60mW groen naar 300.
Rood ging van 200 naar zo'n 500.
En blauw tenslotte deed al 200mW.
De spiegels hadden bij groen een verlies van ongeveer 20% en bovengenoemde waarden zijn gemeten buiten de unit.

Dan ben ik eens benieuwd hoe het zit met dat voltage gebeuren.
Volgens de verkoper van de unit hadden andere mensen met een dergelijke unit geen last van output verlies. Zij gebruiken andere software en waarschijnlijk dan ook andere hardware om de laser aan te sturen. Is er geen standaard in de aansturing? Of kan je binnen die standaard nog wat schuiven ofzo?

Naast de RGB laser hebben we ook de spullen van Laserworld nog eens gemeten.
De 400G kwam buiten de unit op 150mW.
Een 500mW RGY laser hebben we gemeten op 150mW groen en 200mW rood. Die zou 150g en 350r moeten doen.
Thuis heb ik de units (heb er 2) even opengetrokken en zag het volgende:
200mW groene module en 300mW rode in unit 1.
300mW groene module en 300mW rode in unit 2.
Nu kan ik er voor groen nog inkomen, het zou een diode kunnen zijn die zijn specs niet haalt, maar dan zouden ze hem toch beter ook een andere sticker kunnen geven lijkt me.
Van het rood snap ik het even niet. Een 300mW module gaat sowieso al geen 350 doen als je die normaal gebruikt.
Mooier was nog een 2000G unit die we op toch wel 600mW hebben gemeten. Deze unit is nieuw, dus vervuiling zou geen issue moeten zijn. Daarbij zaten de spiegels in deze unit ingepakt. Je kan me veel vertellen over optiek en verliezen, maar dit is wel erg extreem naar mijn idee.

De reactie van laserworld was:
Of course there are some variations in power with our lasers. But I still think that the lasers meet the minimum requirements, otherwise they wouldn't have been sent
Vrij apart! Vooral omdat ik voordat men de 2000G opstuurde specifiek heb gevraagd of ze de output konden meten. Dit omdat ik wellicht interesse had in een 2e exemplaar en het fijn zou zijn als de output redelijk overeenkomt. Maar dit meten wilde men niet doen.
pom pom
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
10-10-2008 09:12
Eerste opmerking: voor de prijzen die Laserworld rekent mag je natuurlijk niet de (laser)wereld verwachten. Laten we wel reëel blijven.

Tweede: de output wordt normaal gesproken direct uit de unit gemeten, dus niet de netto output maar de bruto output. De verliezen van spiegels en dergelijke gaan daar nog van af. Een autofabrikant geeft ook het vermogen aan de krukas op, en niet dat aan de wielen.

Derde: output van je sturing moet natuurlijk wel tenminste de verwachte ingangsspanning van je laser halen, anders haal je niet de volle output. In dit geval lijkt het erop dat de boel niet goed is aangesloten: Ilda geeft voor pin 5 een spanning van +2,5 Volt, en voor pin 18 -2,5 Volt op. Differentiële (gebalanceerde) drivers kijken naar het verschil tussen beide en zien dan dus 5 Volt. Enkelvoudige drivers kijken tussen één van deze pinnen en GND en zouden dan dus maar 2,5 Volt zien. Om dat te compenseren moet in Pangolin pin 18 aan GND worden verbonden. Een interne compensatieschakeling in Pangolin zorgt er dan voor dat pin 5 niet langer +2,5 maar +5 Volt levert. (Datzelfde geldt natuurlijk voor de andere kleuren en ook voor x/y).

Ik weet niet hoe dit in andere hardware is geregeld, dus daarvoor zou je naar de documentatie van die fabrikant moeten kijken. Maar zo werkt het in Pangolin.

En als laatste: Laserworld maakt het nu wel heel erg bont. De duurste serie heette eerst "Pro" en nu "Show". Er lijkt weinig te zijn veranderd, maar het *gegarandeerde* uitgangsvermogen ligt nu echt extreem onder het gemiddelde ("typical") vermogen. Een Show-2000G wordt verkocht als 2 Watt groen. Typical vermogen is (aldus Laserworld) 2 Watt, maar gegarandeerd is maar 1 Watt. Een nette fabrikant zou zo'n laser verkopen als 1 Watt (en wellicht de exemplaren die de 2 Watt echt halen apart verkopen als 2-Watter. Niet erg netjes, deze praktijken. Maar nogmaals: voor het geld...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
10-10-2008 16:56
Laat ik voorop stellen dat ik het redelijk met je eens ben over wat je voor je geld krijgt.
Dit neemt echter niet weg dat hetgeen je krijgt eigenlijk amper overeenkomt met wat je denkt te krijgen en wat je beloofd wordt.
En met een range van 50% zoals bij de 2000G schiet je ook weinig op. Naar mijn idee is een 1watt laser niet een 2watt en kan je ze niet onder dit motto verkopen. Voor de pro gebruikten ze een range van 1500-2000mW. De show nemen ze kennelijk nog wat ruimer.
Nog even en ze gaan beweren dat een dergelijke unit tussen 200 en 2000 moet doen. Je gaat je haast afvragen of ze zelf dan nog wel weten wat ze verkopen.

Mijn verwachtingen horen er eigenlijk niet toe te doen.
Men behoort spullen te leveren volgens de specs. En als het even kan een redelijke range te nemen.

Edit: je zegt voor de prijzen die Laserworld rekent...
Ga je dan uit van: prijzen op hun site, prijzen op eBay, prijzen bij retailers, andere prijslijsten die ronddwarrelen?
Daarin zit nogal een flink verschil; 50% is geen uitzondering.
Een 2000G doet op hun website bijna 10k. Ik mag hopen dat je voor dat geld dan toch ook wel wat krijgt. En niet zoals ik op 600mW uitkomt.

Iemand nog ideeen hoe ik de RGB laser 5 volt kan geven met mijn hardware?
Ik gebruik de medialas usb box v2.
Is het wellicht een kwestie van wat pinnen naar de ground verbinden? Of komt er meer bij kijken.
pom pom
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
10-10-2008 17:07
Ik ben met je eens dat Laserworld het erg bont maakt. Het zijn ook een beetje cowboys...

Staat er niet in de gebruiksaanwijzing van de Medialas doos hoe je de uitgangsspanning aan verschillende single ended en differential drivers aanpast?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Paulus0013Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-12-2003
Laatste: 8-8-2017
Berichten: 111
10-10-2008 18:01

Victor schreef:

Ik ben met je eens dat Laserworld het erg bont maakt. Het zijn ook een beetje cowboys...

Staat er niet in de gebruiksaanwijzing van de Medialas doos hoe je de uitgangsspanning aan verschillende single ended en differential drivers aanpast?
Uhm handleiding?
Gevonden! https://www.medialas.de/data/USB-Box.pdf
Zo te zien zeggen ze daar hetzelfde als jij. Paar van die pinnen naar de ground verbinden en dat zou het al oplossen. Vreemd dat die Chinezen dat niet meteen in het verloopje doen dan.
pom pom
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
10-10-2008 19:09
Dat heeft dan wel het risico dat een andere ILDA interface daar niet mee overweg kan. Het is handig dat deze interface deze voorziening heeft, maar het maakt geen deel uit van de ILDA standaard.
Voor hetzelfde geld sluit je een uitgangsbuffer in de return kort.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)