Forum > Newbie Forum

samenvoegen diverse onderdelen voor een groot feest!

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
5-9-2008 20:43
Ik hobbie al een tijdje met licht en geluid. Ooit eens begonnen toen ik 14 was, nu weer opgepakt (inmiddels 27 razz :p )

Zo nu en dan doe ik eens een feest voor vrienden en bekenden, of verhuur ik spullen aan een drive in. Ik heb best een hoop, maar het moet eigenlijk eens goed op elkaar afgestemd worden. En daar heb je ervaring voor nodig . Ervaring die ik niet heb, vandaar mijn post hier.

Binnenkort organiseer ik met een paar vrienden in een leuke lokatie een "groot" feest. Er zullen meer dan 250 man komen (300 max), en dat is een berg mensen! Licht is er ruim voldoende. Een mooie truss kooi, 12 scans enz enz. Aan de dj's en decoratie zal het ook niet liggen. Vraag is of het geluid het kan bijbenen. De lokatie is 15 x 10 meter er zullen waarsch steeds een groot percentage mensen op de dansvloer staan en er gaat voornamelijk house gedraaid worden.

Ik heb de volgende spullen. Mijn vraag is, hoe zouden jullie dit aansluiten/ opstellen, wat mist er nog, waar kan ik het beste investeren.

speakers:
2x hybride hoorns, eminence kilomax (in deze behuizing durf ik er 700 watt rms op te zetten)
2x bandpass master audio , geladen met 18 sound lw1400 (700 watt rms) type sw 18 b
2x top behringer 1220 pro (400 watt rms, 12" 1")
2x top dubbel 12" + 1" (500 watt rms)

Versterkers:

2x dap xtreme 700 (2x 460 watt rms @ 8 ohm, 750 @ 4 ohm)
2x t-amp 2400 (2x 750 watt @ 8 ohm vast wel meer @ 4 ohm)

Crosover:

cx2310 (behringer)

Verder heb ik nog GEEN Equalizer en Geen Processor. Misschien zou dit wel een keer een goede aanschaf zijn, eenvoudig en goed werkende presets verdienden dan de voorkeur boven veel mogelijkheden.Ik ben namelijk niet gewend er mee te werken. Natuurlijk, helaas, zoals altijd...budget budget..

Enne oja. Kabels zat!

Ik ben heeel benieuwd wat de profs hier mee zouden doen.. als ze echt niets anders voor handen hadden haha!

(eventueel kan geleend worden : 2x behringer ep 2500 2x behringer 1220 pro top 2x 1800x pro sub 4 x actieve lem 15" 1" speakers van 350 watt rms)

Brand maar los!

Groetjes Stijn.
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
5-9-2008 20:54
Wat is het eventuele budget om te investeren/huren?
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
5-9-2008 21:09
hmm ff kijken, het liefst zou ik niets huren. (wil liever deze set afstemmen/ geschikt maken)

laten we zeggen, 500 euro max? misschien meer als ik dingen verkoop (ik realisser me namelijk dat de topjes wat licht zijn, die zou ik misschien beter kunnen vervangen door 2 degelijke, maar t gros van mijn klusjes zijn klein, en dan is t vervoer weer n ding (die behringers kunnen samen met de cd speler en zo zo op de achterbank, dan hoeft de aanhanger niet mee)
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 12-6-2024
Berichten: 9470
5-9-2008 22:44
als het allemaal voor nop moet, lekker deze set neerzetten.
Als je de behringerset erbij gaat zetten word het een zooitje.

zo groot is de ruimte nu ook weer niet,
en straks komen er maar 100 man....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
5-9-2008 23:04
Inderdaad een puntje wat Tom aanstipt, tenzij je met entreekaartjes werkt oid. Niet om je te willen ontmoedigen, maar ben meerdere malen tegen gekomen dat een organisatie zelfs mensen persoonlijk uitnodigt en een opkomst van 75% verwacht terwijl er vervolgens helaas maar een opkomst van 40% is. Houd er rekening mee dat een verwachte opkomst nog best vaak lager dan verwacht uitvalt bij dit soort feestjes en maak evt. je doelgroep iets groter of het zaaltje iets kleiner. (Druk, of zelfs iets té druk is betere reclame dan een halfvol zaaltje.)
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
5-9-2008 23:42
we werken met toegangskaartjes. Laatste keer met gehuurde set waren er 250 man op 250 kaartjes op andere lokatie. Nu meer ruimte. vrees met grote vrees dat we dit ook echt wel vol krijgen. (10x 15 is de dansvloer) verder nog bar lounge enz.

Ben vooral benieuwd waar de knelpunten in deze set zitten. (versterking van de master audio subs kan bv nog wel wat heftiger) houden de tops dat bij? enz enz. Hou zouden jullie het maximale uit de set halen, een centerstack, enz enz.

ik krijg niet zo vaak de kans om alles weg te zetten razz :p
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
8-9-2008 20:00
Is het een optie om de hele set te verkopen? Nu lijkt het me een redelijk bijelkaargeraapt zooitje als ik eerlijk mag zijn..

Wil je het toch met de huidige set doen lijkt me een overzicht van het zaaltje makkelijk. als je 2 behringer 1220 bijleent, en die 4 toppen in elke hoek van de carre hangt (als vliegen mogelijk is bij die dingen?). verder lijkt me 2 verschillende soorten subs niet gunstig?! anders had ik (als er tenminste op de lengte van de zaal een podium/dj-booth iets is?) een centerstack van subs gemaakt met naast de dj nog 2 toppen als Main-PA.

Meer info over lokatie/mogelijkheden lijkt me gewenst wink ;)
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
9-9-2008 15:17
heb 2 soorten subs nooit als een probleem gezien. Zat zelf te denken aan "centerstack" van 2x master subs voor de dj booth en de 2 hybrides met tussenpalen en daarop 1220's in de hoeken, en 2 1220's op statieven naast de dj booth. Ben nooit zo'n fan van speakers in alle hoeken.

Samengeraapt zooitje.? eeh ja t zijn 2 setjes, bijelkaar gehobbied, niet bedoeld als een set. de hybride hoorns met daarop de dubbel toppen (gefligtcased) en de bandpass (master) met daarop de 1220's. Zet het nooit allemaal weg. Altijd 1 van de 2.Naast dat ik het n beetje n denegrerend advies vind, lijkt het me volledig onlogisch om alles te verkopen, dat is nooit slim lijkt me, een deel vervangen ok. Maar welk deel dan specefiek?

Heb ik voldoende hoog en mid met 4 1220's t.o.v. 3 kw laag?
Wat zou jij aan mijn set aanpassen en uitbreiden?

Dansvloer is dus 15 m breed en 10 diep, er staat een dj meubel van 2,5 meter breed in het midden tegen de lange muur.
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
22-9-2008 19:01
Heb inmiddels 1x t-amp de deur uit gedaan en vervangen door een dap x2000 (2x 1020 watt rms bij 8 ohm) deze komt op de master audo subs.

Zijn best leuke versterkers, ook omdat er een processor in zit. Zolang je ze niet op 2 ohm belast gaat t best prima!

Nog iemand suggesties voor t aanpassen van deze set? ben echt benieuwd!

Groetjes!
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!
StienoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2008
Laatste: 31-8-2020
Berichten: 214
1-10-2008 17:03
inmiddels het feest gedraaid en n nieuwe boeking! Het gindg goed, maar erg veel hoog (schreeuwerig). Tijdens het feest laptop aan de x700's gehangen en met moed der wanhoop de e ingesteld, al t hoog er uit op 2 speakers , toen was t n stuk beter. Lijkt me goed om eens op zoek te gaan naar een equalizer toch?

Verder had ik de bandpassen naast de hybride's gezet, aan een kant (omdat de bandpassen symetrisch zijn) zat de ingang van de bandpass naast de uitgang van de hybrid e hoorn. volgens mij was dat geen slimme constructie! klonk niet aan beide kanten even hard daardoor.

Nu heb ik weer 2 bandpassen bijgeboud lijm is aan t drogen nu (zie ook andere post) de c-sub van rog mogale van speakerplans.

Nu heb ik dus 4x bandpass. Ik weet niet zo goed hoe ik die moet opstellen om er zo'n goed mogelijk geluid uit te krijgen. KAn je een stack bouwen van die dingen? heeft dat nut?

Verder heb ik dus hybrides die mooi lopen tot zeg 130 hz, en bandpass die mooi loopt to 100 hz en de master audio's kunnen volgens hun gebruiksaanwijzing tot 150 hz ?. En ik heb 1 crossover. Wat is wijsheid om dit een beetje goed op elkaar te laten aansluiten? ook omdat niet elke speaker even laag kan (c subs heel laag en hybrides eigenlijk niet) Ik snap dat dit moet kunenn met een processor, maar krijg je dan niet dat bepaalde frequenties veel harder door komen (bv 100 hz) omdat deze door alle speakers versterkt worden?

Bedankt.

Stijn
Ik repareer licht- en geluidsapparatuur op no cure no pay basis!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)