Forum > Algemeen Forum

Stroomvoorziening band

(41 reacties. Pagina 1 van 5)
Moderator(s): Dré
BeerkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 29-9-2012
Berichten: 76
29-7-2008 09:06
Huidige situatieschets:

ik speel in een coverband en wij gebruiken voor de meeste optredens onze eigen PA en licht. Momenteel stel ik in het contract dat de organisator minimum 2 of indien mogelijk 3 aparte stroomkringen moet voorzien van 220V/16A. Wij gebruiken 1 daarvan voor het geluid (mixer en HK Audio Deacon actieve speakerset en de volledige backline). De resterende 1 of 2 stroomkringen gebruiken we voor de belichting (een tiental PAR 56's van 500 Watt, aangestuurd via 2 LM400's van JB systems). Wij gebruiken dus nog geen DMX voor de belichting. Wij hebben ook nog niks van materiaal met krachtstroom.

Toekomst:

We komen de laatste tijd echter meer op plaatsen waar krachtstroom voorzien is. We zouden graag in de toekomst meer belichting hebben als er voldoende electriciteit is (we zouden nog meer PAR's willen bijkopen, ook onze 4 Winners aansluiten, eventueel enkele blinders en rook). En die dan liever aansturen via DMX (dus aanschaf DMX mixer en dimming packs). Onze geluidsset zou wel blijven zoals hij is. Dus in de toekomst 1 of 2 stroomkringen van 220V/16A zullen blijven volstaan voor het geluid.

Vraag:

Nu is de vraag wat zijn de mogelijkheden en wat koop ik best van dimmerpack's en/of stroomverdelers? Mijn eerste idee was dit te kopen voor het licht: Lite Puter DX-1220A. Ik vermoed dat deze voorzien is (of kan voorzien worden) van een 3 x 63 A connector. En dat ik via een verloop stukje deze ook kan verbinden op een 3 x 32A wandcontactdoos. De vraag is dan wel: stel dat er aan het podium (bijvoorbeeld een podium in open lucht) enkel stroomvoorziening is van 3 x 32 A krachtstroom, waar steek ik dan het geluid op? Wordt dat soms gedaan dat men het geluid ook op 1 of 2 kanalen van een dimmerpack steekt? In het verleden heb ik altijd licht en geluid strikt gescheiden gehouden, maar als je met krachtstroom werkt, en je hebt maar 1 krachtstroom wandcontactdoos, dan moet ik toch beide combineren? Of heb ik een krachtstroom verdeler ook nodig? Maar welke dan? Want ik heb het meeste stroom nodig voor de belichting en dus maar 1 of 2 keer 16 A voor het geluid. Bovendien nog een vraagje: moet ik ervoor zorgen dat alle fases ongeveer gelijk belast worden? En wat als we dan toch nog op plaatsen komen waar er geen krachtstroom is en waar we ons dus moeten beperken qua licht. Kan ik bovenstaande Lite Puter dan niet gebruiken? Of zou ik dan bijvoorbeeld slechts 3 of vier kanalen kunnen gebruiken (elk kanaal maar voor slechts quasi 30 % belast) en toch aansluiten op 2 gewone stopcontacten van 220V/16A. En zoja, hoe kan dit allemaal bekabeld worden achteraan de Lite Puter?

Conclusie:

Dit zijn veel vragen in 1 keer, omdat ik op zoek ben naar een heel flexibele oplossing die ik kan gebruiken voor heel kleine optredens en voor grote. En omdat ik ook een oplossing zoek waar ik nog vele jaren mee verder kan. (Die 2 LM400's doen hun job niet slecht, maar die staan telkens in de PA tent, en het zeulen met die dikke multikabels van 30 m of 50 m begin ik toch beu te worden. Bovendien is dit niet echt uitbreidbaar.)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 9469
29-7-2008 10:33
a/ als je van het gezeul met zware multikabels af wilt, stap dan over op DMX, maar daar was je al achter.
We hebben een uitstekend sticky topic voor informatie over DMX in het licht gedeelte staan.

b/ om je parren aan te sturen stap je af van multikabels!
Koop een stel mooie balkjes om je parren aan te hangen.

c/ zo'n mega dimpack, heb je echt niet nodig, is ook heel onhandig, want dan moet je nog met allerlei multikabels overal heen.

d/ blinders kan je geqwoon met een 1 kanaals dimpack aansturen wat je bij de blinder inbouwd.

e/ rook en (DMX!)strobo kunnen in een gewoon stopkontakt.

f/ Voor krachtstroom verloop zijn er veel mogelijheden, kijk hier maar eens bij.

zoals ik je het nu voorstel ben je het meest universeel.
Het enige wat je dan nog nodig hebt is een DMX lichtsturing, en omdat je blijkbaar scanners en parren wilt sturen, lijkt mij het handigste dat je het via een pc met een dongle gaat doen.
Dan kan je alles met een oude laptop aansturen, en ben je op één schermpje klaar.
Bijvoorbeeld deze maar er zijn er meer.
En als je niet aan de pc wilt, raad ik je aparte stuur tafeltjes voor de parren en de scanners aan. alles in éébn tafeltje word of slecht te programeren, of heel duur.

Voor al je vragen hebben we ook topics gebruik de zoekmachine maar eens!

Geluid en alles wat daarmee te maken heeft, mag je never nooit via een dimmpack aansturen, dat stop je altijd rechtstreeks in een betrouwbaar stopkontakt.
Ik moet er nminet aan denken dat iemand per ongeluk alles op 50% zet en je geluid binnen no time overal kapot gaat.... sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj JasperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 393
29-7-2008 10:41
www.new-line.nl/v/12913#
Dit is een betrouwbare krachtstroomverdeler. Verdeelt je stroom netjes in 6 groepen van 16A over 6 schuko-stopcontacten. Heb je uiteindelijk 5 groepen voor licht, en 1 voor geluid. Het makkelijke van deze verdeler is dat je precies kan aflezen wat er wordt verbruikt.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
29-7-2008 14:27

Tom schreef:

c/ zo'n mega dimpack, heb je echt niet nodig, is ook heel onhandig, want dan moet je nog met allerlei multikabels overal heen.
Wil ik toch even een kanttekening bij plaatsen.

Ik vind het zelf wel erg prettig om de dimmers aan de grond te hebben: bij een storing kun je er nog fatsoenlijk bij en je mag er veel grotere vermogens mee dimmen.

Je moet niet vergeten dat je met de bekende T4 dimmerbalkjes niet veel meer dan een 300Watt lamp mag dimmen. En daar ga je al met je 1KW parren...
(Inderdaad de Chinese norm schrijft 5A voor, maar wij wonen in de EU en niet in China, en dan mag er opeens niet meer dan 1,5A aan hangen...)

Ik vind losse dimmers en multikabels nog steeds een erg prettige manier van werken. (Heb dan wel dimmerracks van 32 kringen.)

Geluid mag je inderdaad NOOIT (lees: NOOIT) op een dimmer aansluiten, je sluit dus eerst een verdeler aan (pas nadat je met een Duspol de aansluiting gecontroleerd hebt!) en daarop sluit je je dimmers en geluid aan.
Heb je geen krachtstroom en je wilt wel je dimmers gebruiken: even een verloopje van Schuko naar CEE maken, en dan de 3 fasen doorlussen. Ga ook nooit met 3 losse stekkers werken, want de kans dat je fase en nul omdraait is 50% (per stekker)!

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
BeerkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 29-9-2012
Berichten: 76
29-7-2008 14:45

Tom schreef:

b/ om je parren aan te sturen stap je af van multikabels!
Koop een stel mooie balkjes om je parren aan te hangen.
sad :(
Puur intuïtief ben ik toch niet zo voor die balkjes. Ik vind ze ten eerste niet goedkoop voor wat het is. Bovendien moet je dan telkens niet alleen met stroomtoevoer naar je lichtbrug, maar ook met je dmx signaal. Dit dus voor de lichtbrug achter de band. Voor het front licht heb ik vooraan links en rechts ook een statief met PARs, dus die moeten ook beide DMX (in en uit, dus 2 x) + stroom krijgen. Ik twijfel dus of onze bekabeling daarmee eenvoudiger zou worden. Bovendien kan je met zo'n balkje elke par apart aansturen, terwijl dat voor ons geval niet nodig is. Ik zou het eerder zo zien: ofwel alle rode pars samen ofwel alle blauwe samen, ...

Een aparte dimming pack (hoeft niet noodzakelijk die grote te zijn) die beneden op het podium staat lijkt mij handiger omdat je dan maar 1 dmx kabeltje moet trekken, namelijk van de par-stuurtafel, naar de dimmer. Al de rest is stroom. Eén maal stroom naar 4 rode pars, nog één maal stroom naar 4 andere rode pars, nog 1 maal stroom naar 4 blauwe pars, nog 1 maal stroom naar frontlichtstatief links en 1 naar rechts. En dan eventueel nog naar een rookmachine of naar blinders.

De reden waarom ik die mega dimmerpack aanduidde was dat het mij zeer handig lijkt dat je de modules apart kunt vervangen. Ik weet niet of dat bij kleinere dimmerpacks ook kan, maar ik vermoed van niet?
BeerkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 29-9-2012
Berichten: 76
29-7-2008 14:53

hugovanmeijeren schreef:

Geluid mag je inderdaad NOOIT (lees: NOOIT) op een dimmer aansluiten, je sluit dus eerst een verdeler aan (pas nadat je met een Duspol de aansluiting gecontroleerd hebt!) en daarop sluit je je dimmers en geluid aan.
@Hugo, welke verdeler zou je dan aanraden in mijn geval. 1 of twee gewone stopcontacten volstaan bij ons voor het geluid. Diegene waar djJasper naar linkt lijkt mij niet te voldoen, of wel? Kan ik 1 van die Shuko uitgangen gebruiken voor het geluid en dan via de CEE doorlus doorlussen naar de dimmer?

hugovanmeijeren schreef:

Heb je geen krachtstroom en je wilt wel je dimmers gebruiken: even een verloopje van Schuko naar CEE maken, en dan de 3 fasen doorlussen. Ga ook nooit met 3 losse stekkers werken, want de kans dat je fase en nul omdraait is 50% (per stekker)!
Maar dan kan ik dus maar 1 keer 16 A gebruiken om lichten te dimmen. Stel nu dat ik toch drie aparte stroomkringen van 220V/16A ter beschikking heb (dus geen krachtstroom), dus 1 voor geluid en 2 voor licht, kan ik dan niet op 1 of andere manier toch die dimmer gebruiken en aansluiten op 2 stopcontacten, zodat ik 32A heb voor licht?
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
29-7-2008 15:49
1 x bewerkt. Laatst door Hugovanmeijeren op 29-7-2008 15:52

beerke schreef:

@Hugo, welke verdeler zou je dan aanraden in mijn geval. 1 of twee gewone stopcontacten volstaan bij ons voor het geluid. Diegene waar djJasper naar linkt lijkt mij niet te voldoen, of wel? Kan ik 1 van die Shuko uitgangen gebruiken voor het geluid en dan via de CEE doorlus doorlussen naar de dimmer?
Die verdeler lijkt mij prima geschikt, aangezien deze zowel Schuko als CEE aansluitingen heeft, je zou nog wel kunnen kijken of je een stapje groter wilt nemen, dus een verdeler met een 3x63A ingang, echter je moet je wel even bedenken hoe vaak jij dit tegenkomt. De meeste grote zalen, theaters en sporthallen hebben wel 63A, kleine zalen, café's e.d. hebben meestal 32A.
Maar dan kan ik dus maar 1 keer 16 A gebruiken om lichten te dimmen. Stel nu dat ik toch drie aparte stroomkringen van 220V/16A ter beschikking heb (dus geen krachtstroom), dus 1 voor geluid en 2 voor licht, kan ik dan niet op 1 of andere manier toch die dimmer gebruiken en aansluiten op 2 stopcontacten, zodat ik 32A heb voor licht?
Dat klopt, en als je slechts één dimmer gebruikt is dat de enige oplossing om het VEILIG te doen. In tegenstelling tot CEE wordt er bij Schuko géén onderscheidt gemaakt tussen de fase en de nul. Aangezien bij de meeste dimmers de nul overal intern is doorgelust, komt het vrij precies, en kun en wil je het risico niet lopen dat iemand een stekker verkeerd om aansluit.

Ik zou me overigens ook niet blind staren op de Lite-Puter. Misschien kun je beter zeggen dat je 2 dimmers met 6 kringen koopt, die kun je namelijk wel allebei op een aparte groep aansluiten. Dat de Lite-Puter losse kanaal 'broodjes' heeft zou ik me niet teveel van aantrekken, wanneer zou je in hemelsnaam een broodje willen gaan vervangen?
In de praktijk zul je er echt geen gebruik van gaan maken.

Aan hoeveel kringen zat je trouwens te denken? Als je veel kringen hebt is het ook goed om eens na te denken of je een hotpatch systeem op je rack wilt inbouwen (zodat je zelf kunt kiezen hoe je naar je multiconnector gaat).

Overigens worden rookmachines ook NIET op een dimmerpack aangesloten, het enige wat op je dimmers komt te hangen zijn lampen, en dan ook niets anders dan lampen!

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 9469
29-7-2008 15:50

hugovanmeijeren schreef:

Wil ik toch even een kanttekening bij plaatsen.

Ik vind het zelf wel erg prettig om de dimmers aan de grond te hebben: bij een storing kun je er nog fatsoenlijk bij
Storingen verhelp je niet tijdens een optreden.....
Als de storing zo groot is dat je de dimmback open moet maken, dan ben je met verkeerde dingen bezig tijdens je optreden.
Meeste storingen komen door slechte bekabeling/stekkers......
En AG voedingen!
en je mag er veel grotere vermogens mee dimmen.

Je moet niet vergeten dat je met de bekende T4 dimmerbalkjes niet veel meer dan een 300Watt lamp mag dimmen. En daar ga je al met je 1KW parren...
De op had aangegeven met 500 watt parren te werken
Ik vind losse dimmers en multikabels nog steeds een erg prettige manier van werken. (Heb dan wel dimmerracks van 32 kringen.)
De op had aangegeven niet meer met 50 meter multikabel te willen sjouwen
multikabel is altijd een stuk zwaarder en lomper dan 230 kabeltje.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
29-7-2008 15:55

Tom schreef:

De op had aangegeven met 500 watt parren te werken
Zelfs dan: P=U*I = 1,5*230 = 345 Watt.
Storingen verhelp je niet tijdens een optreden.....
Als de storing zo groot is dat je de dimmback open moet maken, dan ben je met verkeerde dingen bezig tijdens je optreden.
Meeste storingen komen door slechte bekabeling/stekkers......
En AG voedingen!
Maar je kunt wel even doorpatchen naar een werkend kanaal, de automaat opnieuw inschakelen, of het DMX adres wijzigen.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 9469
29-7-2008 15:58

beerke schreef:

Bovendien moet je dan telkens niet alleen met stroomtoevoer naar je lichtbrug, maar ook met je dmx signaal.
Dmx kan je gewoon doorlussen, en als je hety lastig vind omdat je twee kanten om moet gaan, neem je er een DMX splitter bij.
Dit dus voor de lichtbrug achter de band. Voor het front licht heb ik vooraan links en rechts ook een statief met PARs, dus die moeten ook beide DMX (in en uit, dus 2 x) + stroom krijgen.
Een lijntje 230 is meestal makkelijker te vinden dan dat je vele meter zwaar multikabel uit moet rollen.
Ik twijfel dus of onze bekabeling daarmee eenvoudiger zou worden. Bovendien kan je met zo'n balkje elke par apart aansturen, terwijl dat voor ons geval niet nodig is. Ik zou het eerder zo zien: ofwel alle rode pars samen ofwel alle blauwe samen, ...
Dat kan je keurig instellen op zo'n balk, maar je kan dan ook makkelijker bijvoorbeeld 2 om 2 kleurtjes per balk gebruiken en bedienen.
De reden waarom ik die mega dimmerpack aanduidde was dat het mij zeer handig lijkt dat je de modules apart kunt vervangen. Ik weet niet of dat bij kleinere dimmerpacks ook kan, maar ik vermoed van niet?
Modules vervang vrijwel nooit, stuk gaat meestal alleen een zekering, of de DMX sturing/ontvanger.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)