Forum > Geluid

Geluidsset samenstellen fabriekshal.

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
8-7-2008 13:41
Ik heb met de klant afgesproken dat ik meerdere opties op papier zet.
Opzet met 12x K112 komt er aan, maar dit houdt wel in dat er een extra versterker moet komen+extra bekabeling. (opzich geen punt hoor, +punt is dat er meer zones zijn)

Ik lees zo hier en daar ook wel dingen over de DAP RW MK2 series. Is dit wat voor deze situatie? een 4tal RW15MK2 en een 8tal RW10MK2 ??

Heb nog even goed gekeken naar versterkers en de CREST CPX serie behoord ook tot de mogelijkheden. Deze heeft ook back to front koeling.

CPX is in verhouding met Vision wel goedkoper maar lijkt me minder degelijk in elkaar te zitten. Vision serie is toch wel behoorlijk lomp en degelijk opgebouwd.
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
8-7-2008 13:57
Mogelijkheid 2:

Aantal Art. nr: Omschrijving Opties Actie Prijs '
24x Neutrik NL4FX 4P Speakon Connector € 106,80
1x DAP 19 inch blindpanel 2HE, iron 2 mm € 4,80
6x DAP speakercable red/black 2x2.5mm², 100mtr € 510,00
1x DAP Verloopkabel 2 XLR male to 2 RCA connector, 150cm € 3,35
3x Crest CPX 1500 2 x 500W (4 Ohm) eindversterker € 1377,00
12x DAP K-112 12 inch full range speaker € 1788,00
10x JB-Systems WB 40 Wallbracket (40kg) € 195,00
1x Behringer FBQ-1502 ULTRAGRAPH PRO Graphic Equalizer with FBQ € 89,00
1x DAP IPS-PT Professional Tuner € 189,00
6x DAP XLR Kabel XLR micro cable, 75cm black € 19,20

Totaalbedrag (Inclusief BTW): € 4282,15

Leuk, meer installatiewerk en kabels dan de vorige optie, equalizer om de k112's net wat beter te laten klinken. En nog 5 euro goedkoper dan de vorige optie. Toch heb ik liever een aantal "kleinere" toppen in het ene deel en "grotere" toppen in het machinedeel.
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
8-7-2008 14:08
Waarom 3 versterkers? 12 luidsprekers kunnen namelijk prima op 2 versterkers (wel eentje die tot 2 ohm belastbaar is uitkiezen).

Een AA V4001 zou hier prima voor voldoen.
Wat je hiermee bespaart kun je ook weer uitgeven aan 2 extra K-112's sneaky :V
Cyberlights in the house :D
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
8-7-2008 16:40
Wat Laxap zegt, wilt ik ook net zeggen. Met 2 versterkers die tot 2 ohm kunnen, kun je 4 verschillende geluidssterktes instellen en 16 speakers aansluiten.

Even nog over het powered ideetje van mij. Als je bijvoorbeeld de aantal benodigde k-115A en k-112A (met de k115 en k112 kun je dus het verschil maken in de verschillende hallen) spekers neemt, dan hoef je daar toch alleen maar een signaal kabeltje naar toe te trekken? Power haal je gewoon uit dichtsbijzijnde stopcontact. (Deze zijn passief gekoeld.)
Wellicht een optie om ze gewoon aan te laten staan? Of misschien van die draadloze schakelaars die je tegenwoordig hebt voor 230V? (Een druk op de knop, alle speakers van de stroom af.)

Geluidsterkte eenmalig inregelen op de kast, en de finetuning aan de hand van het aangeboden signaal regelen?

Zoiets lijkt mij de oplossing met wellicht het minste werk.
Alles uit, behalve het licht!
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
8-7-2008 17:30
Voor mijn werk leggen wij vaker dit soort systemen aan.

Zeg maar gerust 10 uit 10 keer allemaal 100Volt systemen in verband met grote kabel lengtes en meer rendement.
2 stuks 100V 240W Bosch/PASO/TOA eindversterkers pak je al gouw een flinke fabriekshal mee.
Dit in combinatie met soundprojectors (van die ronde buis-achtige speakers) kom je al een heel eind.
Je kunt dan ook nog grotere speakers pakken en die middels een trafo op de lijn bij hangen.

Een 100v systeem is in zulke gevallen: lange lengtes (--> wat doet je impendantie per kanaal!?!) en ruim 40 uur per week draaiende vaak veel stabieler en je hoeft er nooit naar om te kijken. Knop om of zoals wij vaak doen een tijdklok en gaan met die banaan.

Met volumeknoppen ter plekke kun je iedere werkplek of zelfs iedere speaker afregelen.
Aktieve aparatuur (dus ook eindversterkers/tuners/eq's en al dat soort meuk!) plaats je NOOIT in de productie ruimte. Zeker niet bij een timmerfabriek mits je ieder jaar zo een projectje wil hebben.

Versterkers/tuners ed staan vaak opgesteld in het kantoor of server ruites. Veelal ook op plekken waar werknemers niet kunnen komen.

Gezien de omvang van de installatie en mijn ervaring in dit soort installaties kan ik je vertellen dat een laag-ohmig systeem (met grote vermogens!)volgens jou opzet een hoop gaat kosten en zeker niet bedrijfszeker en/of rendabel is.

Nog een kleine tip als installateur: de bekende rood-zwarte "dropveter snoer" mag niet eens gebruikt worden in vast opgestelde installaties en zal 100% zeker afgekeurd worden als je bedrijf de zoveel-jaarlijkse NEN3140 inspectie zal ondergaan.
Wij gebruiken altijd gewone YMvK 2x1,5 in buis en/of kabelgoot en gewone kabel lasdozen en elektra componenten.

Voor dit soort vaste toepassingen zijn juiste de 100V installaties optimaal gemaakt ipv laag-ohmige installaties.

Mocht je verder nog vragen hebben dan hoor ik het graag, dit was even mijn eerste bevinding op jouw voorstellen. happy :)
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
8-7-2008 19:51
Haha, het is allemaal toch net wat ingewikkelder dan ik dacht happy :)

Bedankt voor de info iedereen, Tom (mod op dit forum) had mij ook al gemaild dat een 100V beter zou zijn voor deze situatie. Ik ga er toch nog even goed over nadenken en overleggen. laugh :D

Toch wel vreemd dat de huidige installatie, aangesloten met dropvetersnoer en boxen gevlogen dmv mini-ketting dingen en hoekijzers wel door die keuring komt.
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
8-7-2008 21:15

Hugoov schreef:

Maar waarom is een 100V systeem dan handig?
Omdat het voldoet aan al je "eisen".
Van een 100 volt systeem heb ik te weinig verstand, het leek mij niet handig aangezien je het volume van meerdere compartimenten centraal wilt regelenen.
Je kan het EN centraal EN afhankelijk regelen.

Enige probleem is dat je er geen verstand van hebt maar het is wel DE oplossing.

Toch vreemd dat je een topic aanmaakt en er uiteindelijk meerdere personen rechtstreeks mailen. sneaky :V

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
8-7-2008 22:21

Hugoov schreef:

Toch wel vreemd dat de huidige installatie, aangesloten met dropvetersnoer en boxen gevlogen dmv mini-ketting dingen en hoekijzers wel door die keuring komt.
Mogelijk dat het geen 100V systeem is. Mogelijk dat er niet op gecontroleerd is. Zodra de werkspanning boven de 48V komt te liggen (en bij een 100V is dat het geval) dan gelden er andere regels.

PS: Mocht er tussen de mailtjes die je ontvangen hebt ook nog acquisitie zitten dan hoor ik dat graag. Helaas zien sommigen dit forum nog steeds als een verlengstuk van hun handel (en dat is iets dat niet geaccepteerd kan en hoeft te worden).

Ook ik zou kiezen voor een 100V systeem (wellicht meerdere lussen zodat er voor een lus met en lus zonder paging gewerkt kan worden (al dan niet in de toekomst)).

Voor de "schone" ruimtes kun je prima werken met die OEM 100V 2-weg kastjes (zien er netjes uit en worden compleet met beugel geleverd). Plafondspeakers kan natuurlijk ook (mits ruimtes voorzien zijn van systeemplafond). Voor de "vieze" ruimtes zou ik iets robuusters kiezen zoals de DAP PST-XXX (XXX = diverse types) speakers.

100V lijkt moeilijk maar valt best mee. Gebruik bekabeling die geschikt is voor gebruik op het lichtnet (maar liefst wel duidelijk te onderscheiden van de reeds aanwezige bekabeling). Als je met buizen gaat werken: Er mag GEEN 230V kabel door dezelfde leiding lopen!!!

Tel het vermogen van de gebruikte speakers bij elkaar op (speakers die tezamen op 1 100V lus aangesloten worden), doe dat keer 1,3 (speling) en je weet hoe zwaar je versterker moet zijn. Zwaarder mag natuurlijk (speakers nemen af wat ze nodig hebben) maar kan het onnodig duur maken. Lichter is niet aan te raden (zeker niet bij 24/7 bedrijf).

En de versterkers e.d. komen inderaad (uiteraard) in een schone (afgesloten indien nodig) ruimte te staan.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
11-7-2008 19:32

Hugoov schreef:

Toch wel vreemd dat de huidige installatie, aangesloten met dropvetersnoer en boxen gevlogen dmv mini-ketting dingen en hoekijzers wel door die keuring komt.
Dat zegt meer over de installateur die de keuring uitvoert sneaky :V
Die kijkt overigens niet naar die kettingen maar meer als de aanleg van de installatie.
Kabels los over plafond, of dropveter in kabelgoten, dat soort dingen enzo...

Maar goed, mocht je nog praktische vragen hebben dan mag je die ook altijd mailen, geen probleem! (zie profiel)
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 170
11-7-2008 23:51
Wat Martyn en Dre al aangeven zou ook mijn oplossing zijn. Zelf leggen wij deze installatie's als instalateur ook aan.

Mijn tip is echter, gebruik 4 polige kabel (zelf werk ik het liefst met ölflex vanwege het feit dat het soepele kabel is) dan kun je namelijk ook de volume regelaars op de werkplekken overbruggen. Dit kan handig zijn voor als mensen bv. hun luidspreker uitzetten, zij kunnen dan alsnog de door de microfoon ingesproken oproepen of pauzetijden doorkrijgen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)