Forum > Newbie Forum

Behringer of reloop ?

(28 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
ElmandeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2008
Laatste: 4-11-2008
Berichten: 31
17-6-2008 12:39

djjon schreef:

Tja, ik koop iets en verwacht dat het dan gewoon perfect werkt net zoals iedere andere mixer..
zeeeer professioneel hoor zozo ;) Ik draai gewoon lekker thuis en af en toe bij vrienden op feestjes dus waarom zou ik iets als een pioneer DJM kopen als er toch 10x per jaar een klets bier overheen gaat en als ik naar de plee ben half nederland eraan staat te kloten?

@ Dre; wat is het nut dan van die gainknop per kanaal als je ook al je main out kan regelen en ook nog je gewone kanaalfaders heb? Is dit om je mixer goed in te stellen zodat het signaal naar je amp fatsoenlijk is dan ofzo?(jaja we zitten nog steeds in het newbie forum he)
()()() Wille gullie Bas ?! ()()()
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
17-6-2008 12:49

Elmande schreef:

djjon schreef:

Tja, ik koop iets en verwacht dat het dan gewoon perfect werkt net zoals iedere andere mixer..
@ Dre; wat is het nut dan van die gainknop per kanaal als je ook al je main out kan regelen en ook nog je gewone kanaalfaders heb? Is dit om je mixer goed in te stellen zodat het signaal naar je amp fatsoenlijk is dan ofzo?(jaja we zitten nog steeds in het newbie forum he)
Omdat je met de gain ingangssignaal kan aanpassen zodat je gainstructuur netjes geregeld is. Ook het inkomend signaal wil je niet in het rood hebben (overstuurd), zeker niet in de goedkopere segmenten. Je gain is geen volumeregeling zoals je kanaalfaders.
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
ElmandeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2008
Laatste: 4-11-2008
Berichten: 31
17-6-2008 12:56
Ik heb mijn mainout netjes in het midden dan de twee gainknoppen per kanaal vol open en mn kanaalfaders hangt af hoe ik ze instel (soft/mid/sharp) maar de ledjes blijven altijd rond de -4 netjes in het groen. Het volume regel ik meer met mijn versterker die staat meestal half open maar das meestal meer dan zat. Deze situatie zo is toch wel ok?
()()() Wille gullie Bas ?! ()()()
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
17-6-2008 13:52
Mogelijk is het toch een optie te beginnen met het lezen van de handleiding. Dan weet je gelijk wat het nut is van die gain regeling per kanaal.

Tip: Veel mixers hebben, als ze geen VU meters per ingangskanaal hebben, de optie om de VU meters mee te laten gaan met de PFL (zodat je op die manier de ingangen keurig af kan regelen op 0dB, zoals het hoort).

Enne... Newbie =/= excuus om geen handleidingen te lezen ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ElmandeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2008
Laatste: 4-11-2008
Berichten: 31
17-6-2008 14:05
En ik citeer uit de handleiding "De GAIN-regelaar dient om het ingangssignaal af te regelen EN om het kanaalvolume aan te passen" Een leek als mij leest dit dus als: "de gain regelaar is gewoon een veredelde volumeknop"

Er zit een schakelaartje op de mixer zodat ik het PFL signaal aan de meters af kan lezen maar dit is ook beetje vaag, als ik het PFL kanaaltje helemaal openzet gebeurt er nix met de meters maar als ik met de gain ga kloten wel. Handleiding van behringer is zoiezo niet echt geschikt voor amateurs als ik, is gewoon een tekening met begrippen ernaast. Staat niet in vermeld hoe je je mixe het best af kan stellen. Maargoed er komt geluid uit en zo belangrijk ist ook allemaal weer niet.
()()() Wille gullie Bas ?! ()()()
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
17-6-2008 14:13

Elmande schreef:

En ik citeer uit de handleiding "De GAIN-regelaar dient om het ingangssignaal af te regelen EN om het kanaalvolume aan te passen" Een leek als mij leest dit dus als: "de gain regelaar is gewoon een veredelde volumeknop"
Vreemd. Een echte leek zou namelijk gewoon moeten lezen wat er staat (en nee, er staat niet dat het een volumeregelaar is).
Er zit een schakelaartje op de mixer zodat ik het PFL signaal aan de meters af kan lezen maar dit is ook beetje vaag, als ik het PFL kanaaltje helemaal openzet gebeurt er nix met de meters
Als je denkt dat dit wel het geval zou moeten zijn dan weet je (nog) niet hoe een mixer nou eigenlijk moet werken.
maar als ik met de gain ga kloten wel.
Joh. Een beetje zoals een auto die naar links gaat zodra je het stuur naar links trekt. Rare boel toch?

Oftewel: Precies zoals het hoort...
Handleiding van behringer is zoiezo niet echt geschikt voor amateurs als ik,
Vreemd. Geval is namelijk dat dit eigenlijk het sterkste punt is van Behringer; zeker in vergelijking met vele andere budget merken. Uiteraard valt of staat de werking van een handleiding met het tot je nemen van de gegeven informatie.
is gewoon een tekening met begrippen ernaast. Staat niet in vermeld hoe je je mixe het best af kan stellen.
Als je een auto koopt zit er een handleiding bij. Denk niet dat die handleiding ooit een vervanging zal zijn voor het bekende roze papiertje (stukje plastic tegenwoordig) dat je krijgt nadat je 15-50 lessen gehad hebt.

Bij een mixer is het al niet veel anders. De handleiding legt uit hoe het apparaat werkt maar gaat (terecht) uit van een basiskennis bij de gebruiker.
Maargoed er komt geluid uit en zo belangrijk ist ook allemaal weer niet.
Nou dat is het wel. Het feit dat jij het niet belangrijk vindt verandert daar niets aan. Tot het punt dat je een keer op een feestje moet draaien waar een ingehuurde PA staat en waar de PA eigenaar je kop eraf rukt (terecht) omdat jij er zo'n zooitje van maakt.

Verdiep je voor de grap eens in de materie waar je mee bezig bent; zou je sieren!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ElmandeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2008
Laatste: 4-11-2008
Berichten: 31
17-6-2008 14:29
hahaha jonges jonges even bijkomen, voorbeeld met die auto doet het hem ;). Dre ik snap jou punt van even verdiepen in de materie kan geen kwaad helemaal dat ten eerste. Ik was in de veronderstelling dat iemand mij in een paar zinnen even kon zeggen hoe ik mn mixertje goed instel, blijkbaar is dit dus niet zo maar moet ik eerst een studie volgen. Als je kijkt in welk prijssegment ik hier mijn spulletjes bij elkaar loop te vissen zou je misschien kunnen begrijpen dat ik liever het forum gebruik om even wat na te vragen dan een complete studie te volgen over electro en dergelijke. Maargoed iedereen heeft wel tijd om mij uit te leggen wat ik moet doen en waar ik moet kijken in 100 posts maar kan geen kort en bondig antwoord vinden helaas. Ik ga me er danmaar helemaal op storten als ik tijd heb, heb gelukkig naast deze hobby nog vele andere die wat minder van mijn middelbareschool natuurkundeles vergen dus mannen bedankt en ik ga zelf wel opzoek! :)
()()() Wille gullie Bas ?! ()()()
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
17-6-2008 15:07
Op bovenstaande manier is je tekst niet echt goed te lezen, en zullen velen dus ook afhaken om je het antwoord te geven. Zoek eens uitgebreid op ´gain structuur´, ´gain staging´of iets dergelijks in het forum, en je komt op nuttige posts zoals deze terecht.

(en ja, ook ik heb de informatie gevonden door te zoeken en in te lezen)
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
17-6-2008 17:45

Elmande schreef:

Ik was in de veronderstelling dat iemand mij in een paar zinnen even kon zeggen hoe ik mn mixertje goed instel, blijkbaar is dit dus niet zo maar moet ik eerst een studie volgen. Als je kijkt in welk prijssegment ik hier mijn spulletjes bij elkaar loop te vissen zou je misschien kunnen begrijpen dat ik liever het forum gebruik om even wat na te vragen dan een complete studie te volgen over electro en dergelijke. Maargoed iedereen heeft wel tijd om mij uit te leggen wat ik moet doen en waar ik moet kijken in 100 posts maar kan geen kort en bondig antwoord vinden helaas.
Sjongejonge zeg, je lijkt wel een wijf met het drama wat je hiervan maakt.
En laat nou het geval zijn dat Ik het enige wijf ben op dit forum (voor zover bekend en op een persoon na die een engelse wals wil dansen op de bruiloft).

Mag ik uit bovenstaande voorzichtig conluderen dat je én niks uit wilt geven aan apparatuur én je er niet in wenst te verdiepen? Da's voor nog minder dan een duppie eerste rang zitten.

Hier, in één zin zo uit een topic gevist en in vele, vele, vele topics tot in den treure hergeformuleerd:

Victor schreef:

gain zover open dat de meters in de pfl-stand tot ca 0dB uitslaan. Daarna kanaalfader open tot 0dB en dan de master zover open dat de meters (met pfl uit) weer tot ca 0dB uitslaan. Tijdens het mixen blijf je van de gain knoppen af. Eventuele kleine verschillen in sterkte (omdat platen niet even hard gemasterd zijn) corrigeer je dan gewoon met je kanaalfader.
Laat ik je nou nog eens goed laten schrikken: er zitten ook volumeregelaars op een versterker, moet je ook nog wat mee. Denk je dat je daar wel zelf uit komt?

Tadaaaa.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)