Forum > Geluid

Subwoofer trillingen effect op de pc?

(31 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
DavidkamphuisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2007
Laatste: 26-2-2023
Berichten: 186
2-6-2008 19:14
Goedenavond,

Ik zat eens na te denken over hoe ik nou een compact mogelijke opstelling kan maken met mijn geluidsset op feestjes!
Het idee dat ik had, was dat ik mijn subwoofer (dap x-15b) kan gebruiken als een soort tafel, waarop ik mijn monitor en mengpaneel zet. Naast of achter mij plaats ik dan de versterker en de computer (op een keyboard statief). Zouden deze trillingen van de subwoofer effect hebben op mijn mengpaneel (numark dm-1050 (aan vervanging toe)) en de monitor?

https://img166.imageshack.us/img166/3501/meubeldo1.png

Dit had ontwerp had ik, maar misschien dat iemand anders nog wat weet?

Groeten,
David Kamphuis
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
2-6-2008 19:19
Uiteraard hebben trillingen effect op een pc. Denk maar even aan de bewegende delen in een pc (bijvoorbeeld de harde schijf die met ongeveer 10.000 toeren per minuut onder het leesarmpje doorgaat). Door deze trillingen kunnen deze beide elementen elkaar bijvoorbeeld raken wat toch echt niet bevorderlijk kan zijn voor een pc.
Ook vraag ik mij af of het plaatsen van je mixer en scherm (zo heb ik deze monitor immers begrepen) op een baskast wel zo goed is.
Laat nu nog dat hier niet onmiddellijk zo heel veel schade aan berokkent worden een scherm kost deze dagen echt niets meer maar goed. Ik zie mijn materiaal liever niet kapot gaan en zet daarom alles netjes op een tafel.

Dit staat immers veel netter en ik ben trouwens nog nooit op een locatie geweest waar geen tafel past happy :)

Mvg.
Pieter
DavidkamphuisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2007
Laatste: 26-2-2023
Berichten: 186
2-6-2008 20:00
Oke, dan ga ik het anders aanpakken en het proberen allemaal op een (stevig) keyboard statief te krijgen.
Van computers weet ik niet zoveel af, maar ik kan me voorstellen dat jou verhaal over die harde schijf niet bevordelijk is voor de levensduur wink ;) !

Overal past wel een tafel, alleen is het niet mogelijk een tafel in een vectra te stoppen laugh :D

Ik bekijk hoe ik het ga aanpakken!
Bedankt.

Groeten,
David Kamphuis
Me_myself_and_iStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-8-2004
Laatste: 12-2-2009
Berichten: 175
2-6-2008 20:24

Dré schreef:

Een GOEDE sub is een stillere basis dan menig ander tafeltje/whatever in de ruimte in kwestie.
wat is zwaarder? een kilo lood of een kilo veren? een kilo lood natuurlijk ;)
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
2-6-2008 20:27
maar of het een goede sub is.. sneaky :V
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
2-6-2008 20:43
Dat het niet in de auto past begrijp ik maar dan zou ik gewoon aan de organisatie vragen om een tafel te voorzien of iets dergelijk. Ik denk niet dat een tafel zo moeilijk te vinden is in West-Europa (de plaats waar je toch voornamelijk draait niet? ) laugh :D
Nu ja als we even helemaal correct willen zijn dat een goede sub een 'stevige basis' is. Toch vind ik op een tafel draaien net iets leuker dan achter een box gaan staan. En draaien op pc/laptop is altijd wat gevoeliger. Anders zou je misschien zo een lelijke freefloat (hoe dat ook heet) onder je laptop kunnen leggen en als je een pc hebt een flightcase met wielen proberen te maken zo zit ie altijd wat safer, ook als je bijvoorbeeld op een houten vloer moet draaien.

Een goede SUB? Dat laten we nu even buiten beschouwing aangezien het eerder een baskast is wink ;)

Mvg.
Pieter
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
2-6-2008 20:55
Een goede sub trilt idd weinig tot niet. De kast dan.
Mijn LJ computer staat al 2 jaar 5 CM boven 2 zelfbouw 18" subs.. geen enkel probleem mee, alleen dat de monitor (staat scheef -zonder poot) soms wegglijd...
Die pc is nogsteeds niet stuk.. dus zo slecht is het volgens mij niet.
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
2-6-2008 21:02
Omdat de jouwe toevallig niet stuk gegaan is is het goed?

Hoe stevig een baskist ook gemaakt is, ik ben nog geen tegengekomen die níet (hoe licht ook...) mee trilt.

Bovendien vind ik persoonlijk een setup met baskistjes onder het meubel (enz, enz...) erg amateuristisch uitzien, speakers gewoon ernaast met verder niets erop/eronder.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
2-6-2008 21:14

Mr. Edie schreef:

Omdat de jouwe toevallig niet stuk gegaan is is het goed?

Hoe stevig een baskist ook gemaakt is, ik ben nog geen tegengekomen die níet (hoe licht ook...) mee trilt.
Er is ook niemand die zegt dat een sub niet zal trillen. Maar... Zet er eens een goed gebouwd DJ meubel naast (en dan natuurlijk niet een die je vult met 3 ton portland) en ga eens meten...
Bovendien vind ik persoonlijk een setup met baskistjes onder het meubel (enz, enz...) erg amateuristisch uitzien, speakers gewoon ernaast met verder niets erop/eronder.
Daar gaat het hier niet om. De vraag van de OP was niet "vinden jullie het mooi".

<<<

Kan het? Zet eens een tafel (o.i.d.) die je anders zou gebruiken naast de sub, zet op beiden een aantal glazen water en kijk eens waar je de meeste kringen in het glas krijgt (werkt prima met plastic bekertjes). Hoppa. Zonder grote investering kun je zelf onderzoeken (jawel, onderzoeken; voor sommigen helaas nog steeds een wereldvreemd concept) hoe het precies zit voor JOUW situatie.

Laat je de uitkomst even weten?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 9469
2-6-2008 21:16
ach, het is net zoals lichteffecten.
op luidsprekers.
Lampjes gaan zomaar stuk shocked 8O
Hoe zou dat komen?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)