Forum > Zelfbouw Speakers

Hoe wielen vast te zetten op subs?

(36 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
5-5-2008 20:39
Ik zit in zeker opzicht een beetje met een probleem: ik wil 4 wielen per sub er op de achterkant op zetten, maar nu is het zo dat ik geen idee heb hoe dit goed te monteren is. Proef ondervindelijk al uitgevonden dat inslagmoeren op de achterkant uitscheuren ashamed :$ angry, weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Voor de duidelijkheid: aan de binnenkant zitten schuine hoeken van 15 cm waardoor een simpel boutje er doorheen ook niet zo'n goede oplossing is.

Hopelijk kan iemand me helpen!
Bier, Billen, Borsten en Beats!
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
5-5-2008 20:42
Je zou een wielplaat kunnen overwegen.

Daar met inslagmoeren M8 ofzo de wielen op monteren en die gehele plaat onder de sub schroeven.
Even voor de duidelijkheid: een inslagmoer zit aan de ANDERE kant van de plaat als het wiel he, een de "binnenkant" van de speaker zegmaar ;-)

Anders even ter verduidelijking een fotootje posten ivm met die schuine kant?
MdkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2005
Laatste: 13-5-2016
Berichten: 161
5-5-2008 20:44
Ik heb aparte wielplakjes waar ik inslagmoeren in heb geslaan
Met bouten heb ik de wielen op de plank vastgezet.

Daarna heb ik de plankjes aan mijn subs vastgelijmd.
Voordeel hiervan is dat je de plankjes en de wielen gemakelijk kunt vervangen.
En je hoeft niet in je subs te gaan boren.

Martyn je was me net voor wink ;)
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
5-5-2008 20:48
Nouja daar kwam ik dus inderdaad achter nadat ik mijn subs vergeleek met de af-fabriek wielplaat ashamed :$... daarna had ik de neiging om maar meteen de subs met alles het zwembad in te rijden maar heb dat toch maar achterwege gelaten wink ;). Er zitten dus al wielplaten op de subs vastgelijmd met de inslagmoeren aan de verkeerde kant.

De oplossing zou dus zijn om er nog een extra wielplaat overheen te zetten (dus dan heb je 36mm aan wielplaten)? Met nu de inslagmoeren aan de juiste kant en dan weer even opnieuw een likje verf geven (moest toch sowieso nog een keer gebeuren)?
Bier, Billen, Borsten en Beats!
MdkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2005
Laatste: 13-5-2016
Berichten: 161
5-5-2008 20:52
Heb je er een foto van?
Misschien is het dan makkelijk om wat tips te geven!
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
5-5-2008 20:57
In dat geval zou ik ze eerst even verven en de wielen over je verkeerde gaten zetten met goede plaatschroeven en ringetjes. Ik neem aan dat die wielplaat van 18mm multiplex oid is? Dan heb je hechting genoeg aan 4 stuks 4x40 schroeven per wiel hoor!

Kijk alleen wel uit met drempels en stoepranden! Even er overheen tillen voordat je (of iemand die even behulpzaam wil zijn...) heel die boel er onder uit rijdt shut up :X
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
5-5-2008 21:03
Heb even een setje (high-res) foto's geupload naar werk-server: wielplaten.rar.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
5-5-2008 21:05

martyndegraaf schreef:

In dat geval zou ik ze eerst even verven en de wielen over je verkeerde gaten zetten met goede plaatschroeven en ringetjes. Ik neem aan dat die wielplaat van 18mm multiplex oid is? Dan heb je hechting genoeg aan 4 stuks 4x40 schroeven per wiel hoor!

Kijk alleen wel uit met drempels en stoepranden! Even er overheen tillen voordat je (of iemand die even behulpzaam wil zijn...) heel die boel er onder uit rijdt shut up :X
Platen zijn inderdaad 18mm multiplex, net zoals de rest van de kast. Zoals op de foto's te zien is heb ik de inslagmoeren gewoon een compleet nieuwe betekenis gegeven en kan ik mezelf beter een keer hard voor m'n kop slaan laugh :D! Dan haal ik de zooi die er nu in zit uit, schuur het geheel op en verf de kasten een keer. Ondertussen even een 4-tal wielplaten zagen en daarop alles volgens het boekje doen, even for the record:

inslag moer -> plank -> revet -> wiel -> revet (met overal doorheen een M8 inbus bout)
Bier, Billen, Borsten en Beats!
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
5-5-2008 21:57
Kijk, dat lijkt er meer op!

Alleen geen revetten tussen de wielplaat en het wiel zelf anders licht je ze een beetje op zegmaar en steunt ie niet op de plaat van het wiel.

Dus de wielen gelijk op de plaat, ring erop, bout erdoor en on the road! wink ;)

Succes in ieder geval!
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
5-5-2008 22:56
Ok, dankje happy :)! Nu eens even goed afwerken razz :p
Bier, Billen, Borsten en Beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)