Forum > Geluid

Keuze mengtafel Datecq/Rodec/Ecler

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
MalfidusStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-3-2007
Laatste: 7-4-2009
Berichten: 6
28-1-2008 04:58
Hallo iedereen,

Ik had graag jullie mening over het volgende. Er worden mij via via de volgende mixers aangeboden: een dateq apollo voor 250 euro ( 8j oud, potmeters vervangen, drive-in gebruik, enkel RCA-master uitgang (geen XLR) goede staat... ) een Rodec Mx180 MK3 voor 400 euro ( 6j in een danscafe gestaan, wellicht gebruikssporen ;), Master2 moet vervangen worden ( schuif is eraf) voor de rest goed werkzaam... ) een Ecler smac pro40 voor 200 euro ( enkel prive gebruikt , goede staat ).

Welke van deze 3 mixers bieden volgens julie het meest op gebied van prijs/kwaliteit ? ( prijzen kunnen mischien nog omhoog gaan)

Rodec is de standaard hier in België en geniet mijn voorkeur... maar de dateq is goedkoper en speelt deze niet zuiverder ? . Alleen de lange faders schrikken me wat af. De Ecler is hier in casu natuurlijk de goedkoopste.

Ik ben gelegenheids DJ en het materiaal zal dus niet intensief gebruikt worden. Huidige mengtafel JB-System Classic 3

Alvast bedankt !
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
28-1-2008 09:21
om te beginnen zou ik de modellen eens hier in de zoeker drukken.
ten tweede is het heel persoonlijk wat je het lekkerste vind
ten derde hangt het misschien een beetje af van wat je wilt doen als dj
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
GateWayStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-4-2003
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 221
28-1-2008 12:24
indien bij de rodec de faders nog goed zijn, kan je deze voor een 150 euro terug oplappen zodat die eruit zie zoals nieuw (andere frontplaat,knoppen en nieuwe master schuif)
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
28-1-2008 13:45
Maar dan ben je in totaal al € 550 verder en heb je nog steeds een mixer die minstens 6 jaar is afgebeuld in een danscafé.

Mijn keuze zou liever natuurlijk een nieuwe mixer zijn. Moet het toch echt één van deze occasions zijn dan zou mijn keuze meer van de staat van de aangeboden mixers afhangen dan van het model. Ik bedoel: Rodec mag dan wel standaard zijn in België én een hele fijne mixer, als deze Rodec is abgerockt (zoals de Duitsers zeggen) dan zou het toch niet mijn aankoop worden.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Skyline643Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 24-5-2006
Laatste: 21-8-2009
Berichten: 55
28-1-2008 14:31
De Ecler Smac ziet er op papier het beste uit (lees: heeft het minste afgezien). Een mixer die in een danscafé staat zal hoe dan ook eens als reservoir gebruikt geweest zijn voor bier en as van sigaretten + die mixer zal dagelijks gebruikt geweest zijn. Die zou ik niet kopen. Rodec komt binnen enkele weken uit met een nieuw gamma. De MX-300, MX-220, CX-1100 (en later ook de MX-180mk3) gaan plaats moeten maken voor de nieuwe en zullen in veel winkels verkocht worden met korting. Misschien is dit iets? Of tracht een BX-9 of BX-14 te vinden van iemand die altijd thuis heeft gedraaid, zo een BX-9 kun je zeker in perfecte staat vinden voor ongeveer 350 euro, ook Rodec kwaliteit en niet afgebeuld. Misschien enkele euro's meer, maar die zal wel langer meegaan ook.
MalfidusStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-3-2007
Laatste: 7-4-2009
Berichten: 6
28-1-2008 15:21
Bedankt voor de reacties.

De staat van deze mixers is inderdaad het belangrijkste. Het probleem is evenwel dat het een heleboel kilometers rijden is om persoonlijk de staat te gaan opmeten. Daar onbreekt mij de tijd voor. In de advertentie zetten ze er natuurlijk wel bij dat de mixer in goede staat is maar mischien moet dit wel met een korreltje zout genomen worden...
Bij occasions zoals Victor met een mooi woord zegt wink ;) hanteer ik de regel dat de aankoop max de helft mag bedragen van de nieuwprijs en tevens moet de staat goed zijn natuurlijk. Deze voorwaarde is hier ( zeker voor de Dateq )wel vervuld.
citaat van Victor
Mijn keuze zou liever natuurlijk een nieuwe mixer zijn
Tja... Momenteel zou mijn keuze voor een nieuwe mixer uitgaan naar een Nuo5 Maar een prijs van 1000 euro is voor mijn doeleinden mischien toch wel zonde van het geld. Een nieuwe Ecler mac40 zou er nog afkunnen. Mischien is dit dan alsnog de beste keuze.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
28-1-2008 17:58

Malfidus schreef:

Het probleem is evenwel dat het een heleboel kilometers rijden is om persoonlijk de staat te gaan opmeten. Daar onbreekt mij de tijd voor.
Tja, dan moet je dus niet beginnen aan tweedehands op afstand, zo simpel is het.

Malfidus schreef:

een dateq apollo voor 250 euro ( 8j oud, potmeters vervangen, drive-in gebruik, enkel RCA-master uitgang (geen XLR) goede staat... ) een Rodec Mx180 MK3 voor 400 euro ( 6j in een danscafe gestaan, wellicht gebruikssporen ;), Master2 moet vervangen worden ( schuif is eraf) voor de rest goed werkzaam... )
Je zou knettergek zijn (of een goeie sleutelaar die een risicootje op extra kosten wel wil nemen) om zulke ragbakken op basis van wat kiekjes en een verkoopverhaal van de eigenaar aan te schaffen.
Mijn idee: erheen om de werkelijke staat te testen, of gewoon niet doen.

Malfidus schreef:

een Ecler smac pro40 voor 200 euro ( enkel prive gebruikt , goede staat ).
Kan zijn, maar welke dj wil er nou schuine faders op z'n mixer? Ik niet *s.

Malfidus schreef:

Een nieuwe Ecler mac40 zou er nog afkunnen. Mischien is dit dan alsnog de beste keuze.
Lijkt me persoonlijk wel de beste keuze.
De Ecler MAC 40v is een hele leuke mixer voor het geld, doet het prima on the road, geen rare toeters en bellen en als je hem nieuw koopt heb je garantie.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-5-2024
Berichten: 9469
28-1-2008 18:59
ok, dan doe ik even een duit in het zakje voor dateq 7 happy :)

Deze mixers zijn zo ontworpen dat ze moeiteloos kunnen drinken. De faders staan haaks op de potmeter.
Wat betreft levensduur,
het enige wat versleten kan zijn is de deckplate, of een fader.
En heel misschien een krakend potje.
Alles is zeer standaard bij Dateq, en zelfs na 20 jaar nog voor nieuw te vervangen.
Een goede fader kost je ongeveer 35 euro.
De kans dat ze kapot zijn is niet zo groot, maar er kan altijd een slechte (veelgebruikte) tussen zitten.
Je kan het een beetje inschatten als je een goede scherpe foto van de deckplate kan krijgen.

Om hem op te kanppen als hij niet helemaal goed is, kan je hem tegen zeer redelijke prijzen helemaal laten nazien bij Dateq. Een gemiddelde td is daar duurder mee, weet ik inmiddels uit ervaring.

De laatste dateq 8 die ik hier tweede hands aan Henkoetnee verkocht heb was ongeveer 20 jaar oud en werkt nu nog bij een radio stationnetje waar hij hem wee aan doorverkocht heeft.
De faders die nu gebruikt worden (ook in jouw serie 7) zijn van betere kwaliteit als bij de oude 8 modellen.

Voor alle mixers geld:
voor je koop even kontroleren als het kan,
lopen de faders mooi regelmatig en soepel, ruist en kraakt er niets, dan kom je al aardig op weg.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Ricardo VanilliStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-11-2004
Laatste: 29-3-2020
Berichten: 52
28-1-2008 20:44

Tom schreef:

Deze mixers zijn zo ontworpen dat ze moeiteloos kunnen drinken. De faders staan haaks op de potmeter.
Idem voor Rodec

Tom schreef:

Wat betreft levensduur,
het enige wat versleten kan zijn is de deckplate, of een fader.
En heel misschien een krakend potje.
Alles is zeer standaard bij Dateq, en zelfs na 20 jaar nog voor nieuw te vervangen.
Een goede fader kost je ongeveer 35 euro.
Een Rodec fader kost 20 euro

Ik ben er volledig mee akkoord dat je een tweedehandse mixer gewoonweg niet koopt zonder hem gezien en getest te hebben (eventueel het ding zelfs opendraaien om hem intern ook te bekijken).
Tweedehandse MX180 MKIII's wisselen over het algemeen van eigenaar voor tussen de 700 en 800 euro. Op voorwaarde dat ze in goede staat zijn: geen krakende faders, onbeschadigde deckplate...
Als ik jou was, dan ging ik idd voor de eerder vernoemde Rodec BX9 (die in een ander forum voor 350 wordt aangeboden), ofwel zoals Sylvia zegt: een nieuwe Ecler Mac 40. Dan zit je jaren goed.

Maar ik zou van jou voorgestelde mixers afblijven, zonder dat je ze gezien en gestest hebt.

Succes!

RV
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
28-1-2008 21:21

Tom schreef:

het enige wat versleten kan zijn is de deckplate, of een fader.
En heel misschien een krakend potje.
En dan heb je zo ongeveer alles te pakken wat je als leek op een basic mixer gebruikt razz :p .

Als iemand nog nooit een mixer heeft opengeklauwd, en niet kan bepalen of een mixer deugt of niet, dan gewoon niet aan beginnen. Want op zo'n moment kan je ook niet inschatten wat het zou kosten om een ragbak door de TD van de fabrikant te jagen.

En ja Dateq zal best flex zijn (geen idee hoe Rodec in België is), maar dan nog zal het mogelijk geld gaan kosten. How much? Geen idee, ik heb het ding niet gezien, geen benul van eventuele verborgen gebreken, laat staan dat ik nu zou weten wat er dan op een revisie-offerte zou staan. En dat weet de OP dus ook allemaal niet.

Mag de OP beslissen of-ie dat risico wil nemen voor die 250 euro. Een mooi bedrag als het allemaal meevalt, maar een fikse bummer wanneer het in de papieren gaat lopen met de revisie.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)