Forum > Zelfbouw Speakers

Budget topkasten

(54 reacties. Pagina 6 van 6)
Moderator(s): Dré
DeiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2007
Laatste: 23-9-2011
Berichten: 33
9-1-2008 22:07
Vandaag een nieuwe multimeter gekocht omdat de oude kappot was en veel ontdent.

De impedantie die ik meet op mijn luidsprekers is veel te laag, 1,6Ohm.

Dan heb ik de boel open geschroefd en enkel het hoog en laag gedeelte uitgemeten.
Het laaggedeelte is ok, 7,6Ohm.

Maar het laaggedeelte achter de filter komt op 1,4Ohm. Kan iemand me helpen met het ontwerp van de highpass op 2,2KhZ.

Foto van het filter
schema van het filter
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
9-1-2008 23:22
Helaas, kon je (deze) impedanties maar mooi meten met een multimeter... Toevallig deze week nog een leuk practicum gehad waarbij we zelf Bodediagrammen en impedantieplots moesten maken van een Visaton 12dB/okt crossover (a.k.a. sprookjesfilter). Kwam niet veel multimeting aan te pas. wink ;)

Even offtopic (hopelijk niet te erg): Zijn er mensen hier die nog wel eens metingen doen aan filters (evt. + speakers)? En zo ja, hoe doen jullie dit 'in real life'?

Zelf hebben we voor de overdracht een functiegenerator aan het filter gehangen en de ingang en de LF uitgang aan de scoop (voor de andere curve hetzelfde, echter dan met de HF uitgang ipv LF). Voor de impedantie hebben we een weerstand in serie gezet met het filter en vervolgens het ene kanaal van de scoop vóór de weerstand en het andere kanaal tussen weerstand en scoop (variabele spanningsdeler).
(Vervolgens de computer scoop en functiegenerator laten aansturen om de frequenties af te gaan, liever lui dan moe happy :) )

Er zijn volgens mij echter een aantal redenen (de een meer en de ander minder praktisch) te bedenken waarom men dit niet zo zou aanpakken. Echter, hoe dan wel?
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 30-4-2024
Berichten: 540
9-1-2008 23:40
Doet je versterker het nog ?

In zowel je LF alsook je HF-filter zit iets radicaal fout als het daadwerkelijk aangesloten is zoals je op de foto hebt aangegeven en in het schema staat. Bij het LF-filter hoort de condensator naar de "-" NA de spoel te zitten. Bij het LF-filter hoort de spoel naar de "-" NA de condensator te zitten.

Momenteel ziet je versterker vrijwel een kortsluiting..!
DeiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2007
Laatste: 23-9-2011
Berichten: 33
10-1-2008 23:46

JVS schreef:

In zowel je LF alsook je HF-filter zit iets radicaal fout
Danku zo zeer.
Dikke kus van me!!! ashamed :$
De aangepaste luidspreker speelt luid, zuiver, zonder clippen, gewoon goed.

Mooi.
DeiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2007
Laatste: 23-9-2011
Berichten: 33
22-1-2008 17:01
Ik zou nu toch graag mijn kasten dempen met BAF, hoeveel zou ik er gebruiken en hoe aanbrengen?
Kun je BAF ook in België kopen? Om verzendkosten te sparen?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)