Forum > PC related Forum

Ruis op kanaal mengpaneel

(18 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
7-12-2007 18:48
Ik beweer niets, ik vraag hier juist advies!

Overal wordt geschreeuwd dat die ground loop dingen je signaal verzieken...

En ik begreep dat een di dat niet doet en beter zou zijn voor het signaal (mits aktief).

Is de groundloopisolator in een di niet van hogere kwaliteit? Is het niet mogelijk via een di doortelussen en dan ground te 'liften'?
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
7-12-2007 23:00
Zou een DAP stage Cube 12 hiervoor geschikt zijn? Neem aan dat daar verder geen signaalverlies optreed omdat het eigenlijk geen di is?

Eigenlijk een veredelde groundloop (en van binnen hetzelfde?)?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
10-12-2007 11:04

Jurrie schreef:

Overal wordt geschreeuwd dat die ground loop dingen je signaal verzieken...
Als ze niet nodig zijn zullen ze het signaal er niet mooier op maken. Vandaar ook dat je ze alleen toepast als het nodig is. En PRECIES hetzelfde geldt ook voor een DI box. Ik vraag me overigens af waar geschreeuwd wordt dat een isolator het signaal "verziekt" (wellicht heb je en link naar zo'n onzinnige post?).
En ik begreep dat een di dat niet doet en beter zou zijn voor het signaal (mits aktief).
Volgens mij heeft zelfs een actieve DI nog altijd een transformator in de signaalweg (en een Op-Amp en nog wat dingetjes). En ook daar kun je stellen dat ze het geluid er niet mooier op maken.
Is de groundloopisolator in een di niet van hogere kwaliteit?
Hangt van de DI af. Ik kan een isolatietrafo kopen van 100 euro maar ook een van 5 euro. Ik heb de stille hoop dat de trafo van 100 euro beter z'n werk doet dan die van 5 euro. Ook weet ik zeker dat in een DI van 40 euro nooit een isolatietrafo van 100 euro zal zitten... ;-)

Ik blijf me bij dit soort dingen altijd afvragen waarom al die energie gestoken wordt in speculaties en gedachten terwijl een klein percentage van die energie al voldoende is om het gewoonweg uit te kunnen proberen.

PS: De SC-12 heeft een impedantie van 600 Ohm aan beide kanten (beetje aan de erg lage kant voor line level consumer electronics). Daarnaast is het een microfoonsplitter (en een microfoon gooit er zo'n 100+ x kleiner signaal uit dan een line uitgang). Voor line uitgangen zou ik dan ook zo'n ding niet gebruiken (want kan zo maar zijn dat de trafo zo'n 40% THD toevoegt aangezien hij een 100+ x heter signaal krijgt dan waarvoor hij ontworpen is)... Wellicht over het hoofd gezien?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
10-12-2007 21:30
Qua di's etc. ben ik gewoon een leek. Ik heb erg veel informatie doorgelezen maar ben niet tot een oplossing gekomen. Ik begrijp je complete verhaal, maar ik kan geen keuze maken.

Voor de lichtsturing heb ik een mono audio-in signaal nodig vanaf de mixer. Deze mag van lage kwaliteit zijn omdat het geluid verder niet benut wordt (wordt intern door LJ geanalyseerd).

Stel dat ik nu met een tijdcode cdtje een track wil afspelen, heb ik dus stereo uit nodig. Liefts balanced, voor het geval dat ik ver van de mixer af zit.

In principe kan ik dus een losse ground loop isolator in mn kist gooien voor het geval de audio input brom veroorzaakt op de mixer. Dan kan ik die isolator tussen het kabeltje gooien en (waarschijnlijk) is de brom dan weg.

Graag zou ik dan toch de audio outputs op de PC balanced maken, hoe doe ik dat?
Simpelste manier is misschien om van een soundblaster live (consumenten) kaartje over te stappen naar een meer pro-geluidskaart met gebalanceerde uitgangen (en eventueel ingangen)?

De SC-12 is duidelijk een verkeerde keuze, ik heb simpelweg te weinig kennis van deze signalen. Blijf natuurlijk een domme WTB'er, maar ik ben wél bereid te leren!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
11-12-2007 09:52
Je kunt een ongebalanceerde uitgang vrij eenvoudig impedantie gebalanceerd maken (en dat is bijna net zo mooi als volledig gebalanceerd). Veel meer dan één weerstand (en mogelijk nog een weerstand, condensator en elco als je het helemaal perfect wilt maken) is niet nodig. Je kunt zelfs overwegen een instelpotje te gebruiken (zodat je de common mode storing die je ondervindt letterlijk weg kunt "trimmen"). past zelfs in een XLR stekker met een beetje gefrummel.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
11-12-2007 13:22
En dat doen jullie elektromannen nou altijd laugh :D .

Ik zou echt geen idee hebben welke componentjes ik dan moet hebben (waardes e.d.)...

Zal op school maar eens rondvragen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
11-12-2007 15:30
Is een HEEL uitgebreid topic over geweest op dit forum.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JurrieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-4-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 620
11-12-2007 16:25
Okee, die heb ik dan zeker gemist. Bedankt in ieder geval, ik ga eens zoeken naar die topic.
DjberjoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-9-2004
Laatste: 26-10-2009
Berichten: 301
24-12-2007 20:24
Ik heb een goedkoop mengpaneeltje nog thuis liggen ik wil die bij mij in mijn "hok" (ruimte om met vrienden te zitten ect te zitten) neer leggen.

alleen er zit veel ruis in, is er een mogelijkheid om die eruit te krijgen?
Ik weet het, het is electronica daar kan je niks aan doen, maar iets om het te verminderen.

Het ligt niet aan mijn geluidsboxen of apparaten die ik op dat mengpaneeltje aansluit. Het gaat om een alecto dingetje. best oud. simpel alleen kanaal faders geen master volume eq ect.
gear: Ecler nuo5, 2*Denon dn-s1000, 2*reloop 4000 m3d , techics Rp-DH1200, redsound soundbite XL, Macbook , Ableton, KRK-rp6

Terug naar forum Reageer (zonder quote)