Forum > Newbie Forum

Processor Programma

(13 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
21-12-2007 15:47

Dré schreef:

Sgrovert schreef:

Verdiep je maar een in de fourier transformaties en het fourier domein. Daar is waar in de digitale wereld eigelijk alle filtering plaatsvind.
En ik altijd maar denken dat Fourier een methode was om het tijddomein te vertalen naar het freq. domein (en vice versa). Nooit geweten dat het zelf ook een domein is (is het volgens mij ook niet ;-)
Klopt.
Over het algemeent zijn het simpele formules die je goed zelf moet kunnen implementeren.
Ik kan me niet veel herinneren van Fourier (lang geleden) maar dat het NIET simpel was weet ik nog wel! wink ;)
De therie erachter is niet simpel. Maar het komt neer op het oplossen van 2 intergralen. Voor de integralen zie wiki.
Omdat we discrete data hebben betekend dit dat we een discrete fourier transformatie kunnen doen. Hierdoor gaan de integralen over in een paar sommen, welke een beetje programmameur makkelijk moet kunnen uitrekenen.
Hierna heb je punten in het frequentie domein. Filtering komt er nu op neer dat je alle frequenties die je niet nodig hebt 0 maakt. Hierna transformeer je terug via de inverse formule. (dus een nieuwe som oplossen) en dan krijg je je signaal terug in het tijds-domein. Dit signaal is echter wel gerepeteerd in tijd. Hier kan je dan een window over leggen dat evengroot was als het aantal orginele punten welke je had, en je hebt je gefilterd signaal.

De theorie die erachter zit is idd niet al te simpel. Echter het implementeren van de formules in een programma is wel simpel.
Lost in Music
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
21-12-2007 17:53
Ik kan me niet voorstellen dat er geen stukjes open source FFT (fast fourier transformation) voor real-time toepassingen op het net te vinden zijn. Zelf heb ik wel eens wat lopen programmeren en filteren met behulp van FFT in matlab (waar fft als standaardfunctie ingebakken zit) maar dat waren geen real-time toepassingen.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DjberjoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-9-2004
Laatste: 26-10-2009
Berichten: 301
22-12-2007 17:45
Je hebt van Apex en EAW processors die je via de computer kan programeren.

Waar ik werk zijn ze daar erg tevreden over.
De apex zitten in de Line array versterkerracken.
gear: Ecler nuo5, 2*Denon dn-s1000, 2*reloop 4000 m3d , techics Rp-DH1200, redsound soundbite XL, Macbook , Ableton, KRK-rp6
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
22-12-2007 21:59
Hallo,

Dat bedoelt de OP niet.
De voorbeelden die jij geeft kun je zelfs met een Behringer, namelijk de DCX-2496.

De OP wil, een pc uitgerust met geluidskaart(en) en software, dezelfde functionaliteit verkrijgen als bijvoorbeeld een DCX-2496.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)