Forum > Zelfbouw Speakers

Budget topkasten

(54 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
DeiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2007
Laatste: 23-9-2011
Berichten: 33
29-11-2007 14:20
Is 750W RMS niet een beetje overrated? Kan een drivertje dat net geen 100euri kost dat wel aan???
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
29-11-2007 15:24
ik zou even kijken naar je X-max ipv je xlim.

Dan klinkt het nog ergens naar namelijk..?
DeiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2007
Laatste: 23-9-2011
Berichten: 33
5-12-2007 16:41
Dit is het projectje in WinISD, ik zit dus met een heuze powerdip rond de 75Hz.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
5-12-2007 17:58
Hallo Dei,

Dei schreef:

Dit is het projectje in WinISD, ik zit dus met een heuze powerdip rond de 75Hz.
Had je dat niet gezien dan tijdens de simulaties in WinISD, voordat je het kastje ging bouwen?
Eerlijk gezegt klopt de simulatie helemaal niet.

De "cone excursion" is ook veels te hoog.

Zonde van al je werk wat je tot nu toe hebt gedaan.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
5-12-2007 18:57
Hallo Dei,

Ik heb de zaak nog even nagerekend en aangepast in BassBox Pro.

Uitkomst simulatie BassBox Pro (uitgegaan van de kast die je nu hebt, met de bassreflex poort aangepast):

Type: Vented Box
Vb = 60, liters
Fb = 45,57 Hz
QL = 5,992
F3 = 48,15 Hz
Fill = normal
No. of Vents = 1
Vent shape = round
Vent ends = one flush
Dv = 102, mm
Lv = 95,31 mm


Om het geheel wat beter te laten klinken en presteren zou je onderstaand kunnen doen:

- maak een 18mm plaat op maat die de hele baffle bedekt (dus over de huidige poort en drivers heen, de huidige poort is namelijk veels te groot).
- maak gaten waar de drivers (buitendiameter) komen te zitten in die plaat, en maak nog één extra gat waar een PVC-buis met een buitendiameter van 108mm (binnenwerks 102mm) in past.
- maak de buis in totaal 95mm lang, dus vanaf de voorkant baffle tot einde buis.

Betekend natuurlijk wel dat je het filter weer opnieuw moet gaan ontwerpen, of de huidige gewoon eens proberen hoe het klinkt.

Op bovenstaande manier vang je twee vliegen in een klap (eigenlijk drie, "flushmounted" drivers krijg je nu er gratis bij happy :)), je kast zal wat beter gaan klinken en wat hoger belastbaar zijn.
Al blijft de "cone excursion" bij 75hz vrij groot (7mm bij 400Watt), wel wat minder als in jouw ontwerp.
Powerdip blijft toch ook behoorlijk (rond de 60hz), welliswaar een stuk minder.

Dat de gekozen driver het relatief "slecht" doet in beide programma's is waarschijnlijk te wijten aan de combinatie van het ontwerp van de driver zelf en de gekozen kastinhoud.

Hier de plotjes en gegevens.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
5-12-2007 20:31
Hallo Dei,

Wil je het maximale uit de je drivers halen aan rendement, zonder powerdip en een "cone excursion" die binnen de grenzen blijft, dan is onderstaand misschien een goede optie voor een topkastje.
Wel ten koste natuurlijk van de diepgang.

Betekend dan wel dat je compleet nieuwe kastjes moet gaan maken en filters opnieuw moet gaan ontwerpen.


Type: Vented Box
Vb = 32,65 liters
Fb = 60,38 Hz
QL = 6,961
F3 = 61,92 Hz
Fill = normal
No. of Vents = 1
Vent shape = round
Vent ends = one flush
Dv = 124,9 mm
Lv = 184,7 mm

Hier weer de plotjes en gegevens.

PS: in het bouwplan is alléén rekening gehouden met het volume wat de bassdriver en basspoort innemen.
Wil je er nog bracings, hoorns e.d. erbij inbouwen, dan moet je die nog bij de 37,69 liter (V(total)= 32,65 liters (Vb) + volume driver en poort ) optellen.
Wat dus weer betekend dat de maten in het bouwplan ook moeten worden aangepast.

Het lijkt me dat je het beste voor dit ontwerp kan gaan, als je topkastjes wilt hebben.
Wel zou ik de vorm veranderen in een trapezium, maar dat is géén probleem zolang je maar aan het benodigde volume komt.

Dus 37,69 liter + inhoud van de hoorn + bracings = inhoud kast waarmee je de kast(maten) mee moet gaan berekenen.

Mocht bovenstaand wartaal voor je zijn, wil ik je best even helpen daarmee.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
9-12-2007 16:11
Hallo Dei,

Nog even dit.

Wil je nu even géén nieuwe kastjes maken en verder willen gaan met het testen van je huidige kasten, kun je het volgende doen.

Maak een extra schot in je kast zodat het "teveel aan volume" word weggenomen van het huidige volume.
Daarna de bass-poort aanpassen zoals ik twee posts terug heb aangegeven.
Wel natuurlijk de het volume en de bassreflex-poort maten aanhouden van mijn voorlaatste post.

Met bovenstaande methode blijven natuurlijk je kasten wel onnodig groot aan de buitenkant.
Maar als ze bevallen, kun je eventueel helemaal opnieuw beginnen.
Dan kun je dus kleine en handzame kastjes maken.
Ik zou dan wel absoluut voor een trapezium-vorm gaan.

Zoals eerder aangeboden wil ik je best helpen met het uitrekenen e.d..

Laat even weten wat je gedaan hebt?
Volgens de simulaties zou de "kleine" box een behoorlijk vooruitgang moeten zijn t.o.v. je huidige kastjes.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DeiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2007
Laatste: 23-9-2011
Berichten: 33
13-12-2007 00:04
Eventjes nogiets dat ik moet uitvissen, met een andere (lichtere) versterker doen de speakers het wel goed.

Warrior IS-600 = 180W RMS op 8Ohm
Stage line STA-121 = 80W RMS op 8Ohm

1. STA-121 + monitors (stageline) = goed geluid tot in de clip
2. IS-600 + monitors = goed geluid, durf niet tot in de clip voor de speakers
3. STA-121 + zelfbouw = goed geluid, vervormt bij zeer hoge vollumes clip leds lichten niet op.
4. IS-600 + zelfbouw = stil geluid, versterker gaat zeer snel in de clip en vervormt.

Heb al verschillende kabels uitgewisseld... weet iemand raad???
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
13-12-2007 00:11
2 x bewerkt. Laatst door Webbie op 13-12-2007 00:36
Hallo Dei,

Heb ik nou alles hierboven voor de kat zijn viool zitten tikken!!!
Je hebt volgens mij nog niet eens de moeite genomen om het te lezen.
Nou heb ik de wijsheid niet in pacht, maar weet wel dat je huidige kastjes voor géén meter kloppen.

Wat je nu probeert te doen is met een andere (lees minder zware) versterker onder de PowerDip te blijven.
Rare benadering en uitvoering om een PA topkastje te maken.

Je zal echt je ontwerp moeten gaan herzien.

En dat had je kunnen voorkomen door goed naar de uitkomsten te kijken van de simulaties in WinISD vóórdat je ging bouwen.

Ik vraag me steeds meer af waarom mensen advies willen, en vervolgens een goed onderbouwd advies gewoon in de wind slaan.

Lijkt een trend te worden hier op het forum sad :(.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DeiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2007
Laatste: 23-9-2011
Berichten: 33
13-12-2007 00:35

Webbie schreef:

Heb ik nou alles hierboven voor de kat zijn viool zitten tikken!!!
Je hebt volgens mij nog niet eens de moeite genomen om het te lezen.
Ik heb zeker wel jou post gelezen, en ik waardeer je hulp.
Later zal ik wellicht de kastjes proberen te bouwen, maar ik heb nu geen zee van tijd, en snap dat ik bij mijn eerste poging tot zelfbouw wel wat wil experimenteren met hetgeen ik gebouwd heb. (ook al klopt het volgens jou niet)
Ik zie het niet direct zitten om als ze nog nat in de verf staan ze al af te breken om een verbeterde versie te maken.

Maar ik zit wel echt met vragen dat er zo'n markant verschil is tussen de 2 versterkers, met de 180W haal ik nog de helft niet van het volume als met de 80W.

mvg.
Brecht

Terug naar forum Reageer (zonder quote)