Forum > Zelfbouw Speakers

Hybride 15'' beyma SM-115K geladen (eigen ontwerp)

(72 reacties. Pagina 1 van 8)
Moderator(s): Dré
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
29-10-2007 20:30
Om te beginnen even vluchtig mijn zelfbouw ervaringen: enkel 15" BR sub (met SM-115K) gebouwd, niet perfect volgens het boekje hoewel hij toch erg bruikbaar was. Nu wil ik mijn kast verbeteren (harder, hoger rendement) door een nieuwe kast te maken (die tevens beter is afgewerkt) met een hybride principe (readloaded horn). Ik snap WinISD inmiddels volledig en heb me ook in de Thiele/Small parameters ingelezen. De hornresp kickstart heb ik ook doorgelezen (is me nog niet 100% duidelijk wat nu precies het doel is en hoe het programma werkt).

Mijn eisen (waar uiteraard compromissen moeten worden gesloten):
* harder dan een BR-kast (heb nu met de decibel meter een SPL(peak) gemeten van 124dB(c)
* verder dragen dan een BR-kast
* ongeveer eenzelfde diepgang hebben (met 2 kasten in centerkluster eventueel, heb toch statieven voor de toppen)
* vrij compact (Ivo heeft eens een 15" hybride ontworpen van 50x60x45, iets van dat caliber)

Ik wil deze gaan gebruiken samen met de oude BR kasten (die ga ik dan laden met een 'budget'-driver) in hetzelfde bereik (40-120Hz, vanaf daar crossen op toppen).

Een voorbeeld wat behoorlijk overeenkomt met wat ik wil gaan maken (alleen andere driver) is: Deze kast van Ivo.

Wat ik tot nu toe 'bereikt' heb is als volgt:
Input
Output
Acoustic impendance
Cone excursion
Group delay
Impendance (electrical)

Nu ben ik op zoek naar een redder (of een heel leger van zo'n razz :p ) die mij van de volgende vragen kan verlossen:
* is dit een juiste simulatie voor wat ik wil bereiken?
* gezien S1 300cm2 is, klopt het dan dat dit b.v. een ingang in de hoornmond is van b.v. 30x10cm?
* gezien S2 3600cm2 is, klopt het dan dat de hoornmond b.v. afmeting heeft van 60x60cm (nogal groot dus, of zie ik dit anders gezien het een hybride is?)
* zie ik iets over het hoofd?

Alvast heel erg bedankt, dit zal waarschijnlijk voor mij en eventueel andere geïntereseerde een heel handig topic zijn (gezien hier op het forum slechts zeer beperkt over is gesproken). Wellicht is het handig als Ivo zelf ook kan reageren gezien hij nogal wat ervaring heeft happy :) .
Bier, Billen, Borsten en Beats!
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
29-10-2007 23:17
Heel vluchtig:

je hebt een korte hoorn (60 cm is kort)

je compressie is ook best groot (SD woofer / S1) Ik houd een 1.5 aan, tot 2...?

Je hebt geen achterkamer: Vrc is het volume van je achterkamer.

Je hebt een conische hoorn (recht toe recht aan)
Maak er eens een exponentiele hoorn van, van een 1.5 meter lang +/-
2 vouwen erin bijvoorbeeld.
Gebruik ook de voorbeel mode; dus de visualisatie schematisch van je hoorn.

Je kan als voorbeels de folded hoorn van speakerstore gebruiken:
https://speakerstore.nl/index.php?l=nl&pg=11&c=10

Deze laat zich prima in hornsresp simuleren, probeer het eens zou ik zeggen.

Laatste tip: Spelen en spelen, tot je een ons weegt is leuk, maar probeer gericht te kijken wat er aan je output plot verandert als je dingen aanpast.
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 11-6-2024
Berichten: 384
29-10-2007 23:23
Als ik zo zie heb je een rearloaded horn gesimuleerd met een voorkamer (of achterkamer, tis maar hoe je het bekijkt) van 45 liter, een halsoppervlakte van 300 cm^2 (betekent een compression ratio van bijna 3), een mondoppervlakte van 3600 cm^2 en een hoornlengte van 60 cm. Die hoorn is veels te kort om lage tonen op te wekken. Daarbij is het mondoppervlak gering. Met jouw gewenste kastafmetingen/diepgang kun je mijns inziens beter blijven bij een BR-behuizing. Dan haal je er toch het meeste uit.

PS: Simuleren kun je beter doen met het volle vermogen om te zien of de xmax niet wordt overschreden.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
29-10-2007 23:32
EDIT: sorry had niet gezien dat je een hybride had gesimuleert.
Anyway, je kan der een fikse hoorn omheen bouwen als je wilt sneaky :V

Dat het grote kasten worden is natuurlijk onvermijdelijk.
Wel een woofertje dat zich lekkr laat simuleren in een hoorn.

Paar minuutjes spelen levert een mooi vlakke responce op.
wel een high pass gebruiken voor je xmax...
input:
https://www.mijnalbum.nl/Foto-GUUFDHMC.jpg
Output:
https://www.mijnalbum.nl/Foto-YVQXTOWZ.jpg
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
30-10-2007 08:13
Gaat inderdaad eigenlijk om een hybride; het beste van twee werelden zou je bijna kunnen zeggen als ik bekijk hoe sommige ontwerpen zijn.

@ bart segers (en/of anderen): bedankt alvast voor deze aanzet, echter heb je geen idee hoe je een hybride kunt ontwerpen (met dus een wat kortere hoorn, zie de link van de nuttige verwijzingen)? Zou erg fijn zijn, want aan bovenstaande schetsje zie ik toch wel dat je er zeker ervaring mee hebt happy :) .
Bier, Billen, Borsten en Beats!
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
30-10-2007 08:16

Daniel schreef:

Als ik zo zie heb je een rearloaded horn gesimuleerd met een voorkamer (of achterkamer, tis maar hoe je het bekijkt) van 45 liter, een halsoppervlakte van 300 cm^2 (betekent een compression ratio van bijna 3), een mondoppervlakte van 3600 cm^2 en een hoornlengte van 60 cm. Die hoorn is veels te kort om lage tonen op te wekken. Daarbij is het mondoppervlak gering. Met jouw gewenste kastafmetingen/diepgang kun je mijns inziens beter blijven bij een BR-behuizing. Dan haal je er toch het meeste uit.

PS: Simuleren kun je beter doen met het volle vermogen om te zien of de xmax niet wordt overschreden.
Ik heb begrepen uit posts van o.a. Ivo dat je toch dezelfde diepgang kunt behalen in eenzelfde kast-formaat met een (compact)hybride; uiteraard wel tegen inlevering van het volledige hoorn voordeel (zal dus minder ver dan een HL gaan maar verder dan een BR). Klopt dit dan niet?
Bier, Billen, Borsten en Beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 13458
30-10-2007 09:24

alleznet schreef:

Gaat inderdaad eigenlijk om een hybride; het beste van twee werelden zou je bijna kunnen zeggen als ik bekijk hoe sommige ontwerpen zijn.
Als een hybride kast het "beste van 2 werelden" zou zijn, zou je dan niet denken dat ELKE fabrikant zulke kasten zou maken? Bij veel fabrikanten werken namelijk mensen die meer vergeten zijn over deze materie dan wij bij elkaar ooit zullen weten (dus aan de kennis hoeft het niet te liggen). Ook is een hybride ontwerp NIET beschermd bij mijn weten (dus ook daar hoeft het niet aan te liggen).

Ik zou een hybridekast dan ook willen omschrijven als een compromis tussen 2 werelden (ik denk ook dat dit een wat realistischere weergave van de werkelijkheid is). Als je een hoorn namelijk extreem gaat verkorten (en dat doe je bij een hybride kast) dan krijg je daar gratis een grillig belastingspatroon voor terug (en nee, dat is geen ideaal maar een compromis).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
30-10-2007 10:12

Dré schreef:

Als je een hoorn namelijk extreem gaat verkorten (en dat doe je bij een hybride kast) dan krijg je daar gratis een grillig belastingspatroon voor terug (en nee, dat is geen ideaal maar een compromis).
Betekent dat dat je een speaker dan niet volledig zou kunnen belasten?

Ik heb laatst namelijk een V5000 in brigde (3000 watt op 4 ohm) gehad op 2 18" hybride subs van IVEN (800 watt 8ohm ps). Zat alleen een simpele crossover en een equalizer van Behringer tussen. De versterker heeft de hele avond net onder de clip staan te spelen en de subs konden het prima aan.
Cyberlights in the house :D
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
30-10-2007 10:27
die crossover en equaliser hebben natuurlijk rechtstreeks betrekking op jouw belasting....
Als je de knelpunteneruit knijpt, zit het weer snor met je belasting. Maar als je daarmee een stuk diepgang weggooit, mag je je afvragen waarom je dan weer die hybride hebt gebouwd in 1e instantie.

Ik ben wel van menign dat je de kast een groot del van het werk moet laten doen. Maar zoals altijd, blijft compromis sluiten als je geen vrachtwagen aan hout wilt meeslepen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-6-2024
Berichten: 13458
30-10-2007 10:47

Laxap schreef:

Dré schreef:

Als je een hoorn namelijk extreem gaat verkorten (en dat doe je bij een hybride kast) dan krijg je daar gratis een grillig belastingspatroon voor terug (en nee, dat is geen ideaal maar een compromis).
Betekent dat dat je een speaker dan niet volledig zou kunnen belasten?
Hangt van het ontwerp af. De driver wordt EN door de hoorn belast (ik neem aan dat je weet wat een hoorn eigenlijk doet???) EN door de achterkamer (indien aanwezig). Als het ontwerp dus een achterkamer gebruikt zal de driver wellicht volledig belastbaar zijn (maar zul je een grillige amplitudeplot zien, veroorzaakt door de wisselende belasting van de hoorn). Als het ontwerp GEEN achterkamer heeft (zoals bij een glijbaan het geval is bijvoorbeeld) dan kan de driver het heel zwaar (soms zelfs te zwaar) krijgen. Daarom zie je in glijbanen (als het goed is) zeer sterke drivers die tot ONDER hun grens belast worden.
Ik heb laatst namelijk een V5000 in brigde (3000 watt op 4 ohm) gehad op 2 18" hybride subs van IVEN (800 watt 8ohm ps). Zat alleen een simpele crossover en een equalizer van Behringer tussen. De versterker heeft de hele avond net onder de clip staan te spelen en de subs konden het prima aan.
Ik heb geen idee wat je hier wil zeggen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)