Forum > Algemeen Forum

Fog machine op schoolfeest

(44 reacties. Pagina 5 van 5)
Moderator(s): Dré
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
21-9-2007 17:10
tja, heb hellaas niet zelf een ice/low fogger maar goed
naja dat is dus het probleem weet niet zeker of ze uit mogen enzo
kun je zonder rook eigenlijk wel een mooie lichtshow neer zetten?
met vr groet ik
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
21-9-2007 18:21
Ik heb de vorige 4 pagina's niet gelezen dus sorry als ik dingen dubbel ga vertellen.

Allereerst twee duidelijke verschillen:

Ontruimings installatie: Installatie voorzien van automatische melders, handmelders en als optie een doormelding (al dan niet via een inbraakcentrale) naar een Particuliere Alarm Centrale (de PAC)
Bij een melding neemt de PAC eerst contact op met de gebruiker van het pand.
Functie: bij brand of melding via handmelders de aanwezige in het pand waarschuwen actie te ondernemen, hetzij de haard te blussen of het pand te ontruimen.

Branddetectie installatie:
Ontruimings installatie: Installatie voorzien van automatische melders, handmelders en een doormelding via een directe, vaste lijn naar de lokale brandweer.
Funttie: bij brand of melding via handmelders de aanwezige in het pand waarschuwen actie te ondernemen, hetzij de haard te blussen of het pand te ontruimen. Brandweer wordt in dit geval altijd gewaarschuwd (tenzij in vertragingstijd de melding ongedaan te maken: LET OP DIT IS MEESTAL SLECHTS 1 MINUUT!!)

De eisen van de brandweer en de mate van beveiliging staan vermeld in het Programma Van Eisen (PVE) welke de gebruiker van het pand ooit eens gekregen heeft van de brandweer voor het verkrijgen van de gebruikers vergunning. Hierin staat omschreven om wat voor installatie het gaat en wat voor een type doormelding van toepassing is.

Een ontruimingsinstallatie (met of zonder doormelding) is voor de gebruiker toegankelijk. Zij kunnen zelf signaalgevers en melders activeren/deactiveren of zone's overbruggen.
Er moet dan ook minimaal iemand zijn die op de hoogte is van de gebruikersfuncties.

Een Branddetectieinstallatie is daarentegen vrijwel altijd gecertificeerd door de installateur en beperkt te bedienen door de gebruiker. Vaak kunnen hier wel overbruggingen in gemaakt worden maar dat is meestal alleen te doen door de installateur.

Ga vooral geen melders openschroeven of losdraaien. Beide installaties zijn bewaakte systemen en melden ALTIJD een sabotage in de lussen!!

Kortom: voor je gaat rotzooien met installaties moet je goed op de hoogte zijn met wat voor type installatie je te maken hebt en of je wel het recht hebt er handelingen mee uit te voeren!
Vaak zitten in niet alle ruimtes automatische melders dus neem dat eerst een door.
Is dit wel het geval laat dat de gebruiker nagaan of het mogelijk is om te overbruggen/uitschakelen. Doe dit soort dingen van te voren, niet 5 minuten voor aanvang want mocht je een installateur moeten raadplegen zul je na 5uur niet snel iemand aantrefen.

Ik werk zelf bedrijfsmatig met dergelijke systemen dus ik wil nog wel eens een en ander overbruggen maar ik weet waar ik mee bezig ben...

Mocht je nou zo ver zijn dat een systeem op non-actief gaat, laat dan op zijn minst de handmelders actief!
Staat tijdens een evenement (een deel van) een systeem uit neem dan alsjeblieft het volgende mee:

Zorg dat op zijn minst de organisatie op de hoogte is van het feit dat het systeem niet werkt en welke actie ondernomen dient te worden in geval van nood. Niet alleen de congierge maar het liefst iedereen die zich met de organisatie bezig houdt zou hier mee om moeten kunnen gaan.
Martin rsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-12-2003
Laatste: 14-5-2013
Berichten: 163
21-9-2007 18:50
nooit problemen met rook. voor dit soort dingen gebruiken we een oil cracker.
hiermee worden de rookmelders en andere alarmen niet geactiveerd en het geeft nog een mooier effect ook vind ik persoonlijk.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 2389
21-9-2007 19:04

Martin rs schreef:

nooit problemen met rook. voor dit soort dingen gebruiken we een oil cracker.
hiermee worden de rookmelders en andere alarmen niet geactiveerd en het geeft nog een mooier effect ook vind ik persoonlijk.
Ik heb toch anders meegemaakt...
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
22-9-2007 20:34
Wat ik meestal vraag is of ze de inderdaad de automatische melders overbruggen, en de handmelders actief laten. Dat is in mijn ogen de beste en de enige methode... Verder heb ik het ook wel eens meegemaakt dat er vereist werd dat bij het uitschakelen van een aantal zones, diverse brandwachten aanwezig moesten zijn... Het zij zo, als de opdrachtgever rook wil, en die eisen stelt, dan belasten we de kosten toch gewoon door. Vooral niet bezuinigen op veiligheid...
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)