Forum > Zelfbouw Speakers

Eigen ontwerpje compacte baskast

(18 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
11-6-2005 23:12
Bij die vuistregel moet je natuurlijk wel even weten waarom het een vuistregel is. Dit is namelijk bedoeld om de staande golven wat te verdelen over het spectrum.

MAAR... In dit geval is de kast in verhouding tot de kortste weer te geven golflengte gewoonweg te klein om staande golf problemen te geven ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
12-6-2005 10:39
eerder bestemt voor topkastjen dus. En lang leven de trapezium vormen.
J.J.FStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 14-6-2005
Laatste: 20-6-2005
Berichten: 2
14-6-2005 19:13
Yep, is inderdaad geen goed idee om de speaker in het midden te zetten; zou dit kastje overigens wel eens willen horen..... Over staande golven... daarvoor worden tegenwoordig hexagonale boxen gebouwd doch nooit voor Sub's. Maar als jij er gelukkig mee bent dan zijn wij al dik tevreden.....

Overigens,voor de geïnteresseerden : heb BASSBOX PRO & XOVER PRO (amerikaanse software) kreeg de levering 2x toegezonden als er iemand geïntresseerd is (= is dus de software + de user manuals (engelstalig maar hij kan wel overweg met europese maten mm enz.... Een probleem je kan je niet laten registreren maar ik bied deze software dan ook aan voor de helft van de nieuwprijs...
MMDStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 23-2-2005
Laatste: 18-9-2015
Berichten: 107
14-6-2005 20:24
@J.J.F Lees aub de post van Dré hierboven eens dat verklaart waarom het in dit geval wel kan. Je zegt zelf al niet voor subs.
Of weet je nog een andere reden waarom het niet kan?
Groet André
Dj-dStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
Berichten: 375
3-7-2005 13:06
Hoi,

zijn er eigenlijk tekeningen van het kastje ? (met een zaagplannetje of zo) want dan kan ik ze wel gaan bouwen (als mag wink ;) )
Me_myself_and_iStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-8-2004
Laatste: 12-2-2009
Berichten: 175
2-9-2007 20:06
Sorry voor de Kick, maar ik moest bij een 'ontwerpprobleem' weer aan dit topic denken. (Ik ben een erg klein kastje aan het ontwerpen.)

twee dingen die ik me afvroeg bij deze kast:

1) Hoe simuleer je zulke poorten? (Wat ik me ervan kan herinneren waren deze driehoekig en zaten ze in de hoeken. kan iemand me uitleggen hoe je dat in WinISD simuleert).

Zitten de poorten niet de dicht bij de muur?
"THE END OF YOUR PORT(S) MUST BE AT LEAST ITS DIAMETER AWAY FROM ANY INTERIOR WALL OF YOUR ENCLOSURE." (bron: handleiding WinISD)
dat laatste zie ik echter wel erg vaak bij kasten, dat de poort tegen de zijkant van de kast aanzit. geeft dit dan geen problemen?
wat is zwaarder? een kilo lood of een kilo veren? een kilo lood natuurlijk ;)
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
2-9-2007 20:55
3 x bewerkt. Laatst door Webbie op 2-9-2007 21:05
Hallo,

me_myself_and_i schreef:

1) Hoe simuleer je zulke poorten? (Wat ik me ervan kan herinneren waren deze driehoekig en zaten ze in de hoeken. kan iemand me uitleggen hoe je dat in WinISD simuleert).
De poorten simuleer je exact het zelfde als ronde of vierkante poorten. Alléén moet je nu eerst de oppervlakte van de driehoek weten.
Je vult in WinISD het equalevant in van de oppervlakte van de driehoek, oftwel de oppervlakte van een rechthoek invoeren die over een komt met de oppervlakte van de gemeten driehoek. Vorm poort doet er nauwlijks toe.

Tip: de oppervlakte van een driehoek met een hoek van 90 graden, is gelijk aan de helft van een rechthoek waar de zijden weer gelijk zijn aan de eerder genoemde driehoek.

Voorbeeldje:

Een driehoek met één hoek van 90 graden en "benen" van 4cm en 3cm, is gelijk aan 4 x 3 = 12cm^2, gedeelt door 2, word dus de driehoek 6cm^2
Zitten de poorten niet de dicht bij de muur?
"THE END OF YOUR PORT(S) MUST BE AT LEAST ITS DIAMETER AWAY FROM ANY INTERIOR WALL OF YOUR ENCLOSURE." (bron: handleiding WinISD)
dat laatste zie ik echter wel erg vaak bij kasten, dat de poort tegen de zijkant van de kast aanzit. geeft dit dan geen problemen?
Tegen de zijkant niet, te dicht tegen de achterwand van de kast kan wel voor problemen zorgen. Om dit te omzijlen kun je de poort een "knik" geven. Heb ik zelf ook gedaan bij mijn SA project.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Me_myself_and_iStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-8-2004
Laatste: 12-2-2009
Berichten: 175
2-9-2007 21:01

Webbie schreef:

Vorm poort doet er nauwlijks toe.
Puur uit interesse. Hoe/waar zou ik kunnen uitzoeken wat voor verschil dit zal hebben? Vance Dickason, of staat daar niks? of is daar geen algemene stelregel voor en moet je het per keer gaan berekenen met golfdynamica? (te veel werk :P en gaat nu nog boven m'pet ashamed :$ )
wat is zwaarder? een kilo lood of een kilo veren? een kilo lood natuurlijk ;)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
2-9-2007 21:01

me_myself_and_i schreef:

"THE END OF YOUR PORT(S) MUST BE AT LEAST ITS DIAMETER AWAY FROM ANY INTERIOR WALL OF YOUR ENCLOSURE." (bron: handleiding WinISD)
dat laatste zie ik echter wel erg vaak bij kasten, dat de poort tegen de zijkant van de kast aanzit. geeft dit dan geen problemen?
Reden dat WinISD dit meldt is omdat de poorten zich in de buurt van grensvlakken anders gaan gedragen. Dus niet omdat het niet mag (mits goede doorstroming maar verzekerd is, is er namelijk geen enkel probleem) maar omdat het anders niet in het WinISD model past. En dat het in de praktijk wel vaak gedaan wordt is omdat professionele ontwerpers iets anders te werk gaan dan iemand die z'n kast met WinISD ontwerpt ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)