Forum > Zelfbouw Speakers

Advies bij kastontwerp Beyma 18P1000

(35 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
7-5-2007 14:33
Hallo,

Ik zal, als ik vanavond thuis ben, het ontwerp proberen aan te passen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 384
7-5-2007 16:05

Rademakers schreef:

Misschien een beetje onpraktische maat? 10 cm is standaard regenpijp die overal te verkrijgen is, hoe dat met 18 cm zit weet ik niet maar ik ben het nog niet tegengekomen.
Ik heb weleens een BR-kast gemaakt met een poort van 20 cm in doorsnede. Hiervoor heb ik een regenpijp gebruikt met die afmetingen. Voordeel van deze pijpen is dat ze ook een dikkere wand hebben (ca. 5 mm) en daarom ontzettend stijf zijn. Nadeel, de prijs van deze buizen is erg hoog. Ik heb trouwens PVC pijpen gezien van 40 cm in doorsnede met in de wand een soort van cement vulling. Leuk om bijvoorbeeld pilaren te maken.
FabbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-5-2007
Laatste: 26-8-2007
Berichten: 11
8-5-2007 13:34
Bedankt voor de comments dusver mensen, alle kleine weetjes zijn welkom. wink ;)

Webbie schreef:

Hallo,

Ik zal, als ik vanavond thuis ben, het ontwerp proberen aan te passen.

Greetz Webbie...
En Webbie, je hebt gelijk, maar ik wil gewoon zoveel mogelijk problemen uitsluiten want iedereen weet dat de theorie/simulatie toch altijd anders uitpakt dan de praktijk. Maar ok, het maakt dus niet zoveel uit op welke plek je de baspoorten plaats, bedankt voor de info.

Overigens mbt de opmerking van Rademakers: Er zal zeker nooit 2000 Watt (=piekvermogen van de speaker) op komen te staan. De versterker die ik heb levert 800 Watt per 8 Ohm gebrugd en zelfs dan zal dit vermogen er nooit op komen te staan.

Ik weet niet waarop je het ontwerp van de kast moet baseren maar het zal denk ik wellicht schelen als je weet hoeveel vermogen je er maximaal op "zou" kunnen zetten (zoals ik in mijn initiële bericht vermeld heb) ipv de fabriekswaarde van de speaker aan te houden.

Ik wacht je nieuwe ontwerp geduldig af Webbie
FabbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-5-2007
Laatste: 26-8-2007
Berichten: 11
14-5-2007 22:31
Webbie, kan ik nog een herzien ontwerp van je verwachten of ben ik nu op mezelf aangewezen?

In het laatste geval prima, maar laat het me svp even weten.

In ieder geval reuze bedankt voor je hulp. happy :)
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
14-5-2007 23:58
Hallo Fabb,

Wegens het vele (net)werken buiten de deur, even heel weinig tijd.
Komt ook nog bij dat onze kat het nodig vond om op mijn notebook te pissen.

Doet het dus niet meer, moet een andere regelen langs de zaak.

Als je nog een weekje geduld hebt, kijk ik er weer naar.
Het staat natuurlijk vrij je eigen ontwerp even te posten, altijd leuk waar een ander op uit komt.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
16-5-2007 12:41
Hallo Fabb,

Heb een andere laptop, kan dus de komende dagen weer eens gaan kijken voor je.

Gelukkig veel plezier gehad van dit "apparaatje" wat mij de mogelijkheid gaf om de data (simulaties WinISD en BassBox Pro) over te zetten van de kapotte laptop naar de nieuwe laptop.

Uitgebouwde laptop HDD via het apparaatje aan een pc gehangen, géén drivers nodig onder XP (drivers voor andere OSsen worden bijgeleverd op mini-cd).

Voor 2,5"/3,5" IDE(ATAPI) en Serial ATA HardDisk/CD/DVD/Combo.
Support ATA, SATA, SATA II USB 2.0 (Hi-Speed), trouwens ook voor USB 1.1.
Op het zelfde apparaatje kun je ook gelijk twee HDD's aansluiten en zo in één keer een IDE-schijf kopiëren/ghosten naar SATA-schijf.

En dat voor maar 20,- eurootjes.
Ik zie voor audio toepassingen ook wel een aantal plus-punten.

Ideaal.............happy :)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Me_myself_and_iStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-8-2004
Laatste: 12-2-2009
Berichten: 175
17-5-2007 08:57
offtopic: niet geheel ideaal, want bij sommige 3,5" zit de ide connector en de molex zo dicht bij elkaar dat er geen ruimte tussen zit. Dat apparaatje is dan echter net wat dikker dan een normale ide connector. Dus dan heb je er niks aan.
Leuk idee, alleen niet helemaal goed uitgewerkt.
wat is zwaarder? een kilo lood of een kilo veren? een kilo lood natuurlijk ;)
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
17-5-2007 10:17
Hallo,

Nog even off-topic: dat de molex (de 12-volt voeding) te dicht bij de IDE-connector zit, ben ik misschien één enkele keer tegen gekomen, meestal zit tussen de molex en de IDE-aansluiting nog een rijtje jumpers (Master/Slave/CableSelect) zodat je meer als voldoende ruimte hebt.

Anders kun je altijd nog een IDE-verlengkabeltje gebruiken (mannetje/vrouwtje, dus niet een gewone IDE-kabel).
Welliswaar niet makkelijk te vinden, maar Conrad heeft/had ze.

On-topic weer....

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
FabbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-5-2007
Laatste: 26-8-2007
Berichten: 11
17-5-2007 11:29
Ah ok Webbie, je had even 'trubbels' zoals nederlanders het op zo'n fout-engelse manier kunnen zeggen razz :p

Maak me nu wel zorgen om de kat laugh :D

Ik heb zeer zeker geduld, heb het zelf ook druk genoeg met het werk.

ga proberen zelf ook nog wat te stoeien met dat Bass Box Pro en kijken in hoeverre ik in de buurt kom van je eerste resultaten met die twee canon-sized baspoorten wink ;)

Ikzie je nieuwe ontwerp wel een keer tegemoet.

Grtn,

Fab
FabbStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-5-2007
Laatste: 26-8-2007
Berichten: 11
16-8-2007 17:59
Hehe, EINDELIJK de tijd kunnen vinden me eens te verdiepen in het ontwerp. :-)

Hieronder het ontwerp en de simulatie die ik gemaakt met BassBoxPro 6.

Wat me niet zo beviel aan het ontwerp van Webbie waren de grote onpraktische poorten.

Ik heb de theorische prestaties en de praktische toepassing tegen elkaar afgewogen en zodoende het ontwerp wat aangepast.

Ik heb geprobeerd om met bestaande baspoorten (10 cm diameter) het ontwerp zo te maken zodat de theoretische prestaties er het minst onder te leiden hebben en het aanschaffen van een PVC buis niet duur hoeft te zijn.

Met wat aanpassingen aan de demping en 4 ipv 2 poorten te gebruiken lijkt me dit aardig gelukt.

Ik heb wel hetzelfde kastontwerp als Webbie aangehouden, daar dit ontwerp na enig gestoei met bassbox pro de beste prestaties geeft gelet op de lage frequenties. Zoals gezegd vooraan in het topic wil ik de bassspeaker gebruiken om het nodige laag toe te voegen aan mijn bestaande hi-fi speakers.

dwarsdoorsnede bandpass ontwerp

Gebruikte instellingen:

* bandpass 6th order.
* 50 mm baffle.
* 25 mm wanddikte.
* driver flushmounted.
* Beyma 18P1000.
* 1000 Watt belasting.
* demping, kamer1=geen, kamer2=typical (zie afbeelding hierboven).

Screenshots instellingen:

* box design
* box damping
* box vent1
* box vent2
* box interior

Screenshots simulatie:

* Amplitude Response
* Accoustic Power
* Electric Input Power
* Cone Displacement
* Vent Air Velocity
* System Impedance
* Phase Response
* Group Delay

Ook in dit ontwerp zit de powerdip, maar die leek me onvermijdelijk om de meeste power in het laag te hebben.

De Cone Displacement echter is ditmaal niet bizar hoog.

Ik heb overigens een vermogen van 1000 Watt aangehouden, wat ook de RMS waarde is van de speaker.

Wat opvallend is, is dat de poorten voor de kamer waar de speaker zich op richt vrij kort zijn, namelijk maar 4 cm. De poorten die ik heb zijn standaard 4 cm lang, zodoende heb ik de lengte in BBP6 ietsje langer gehouden want volgens de berekening zou deze net boven de 3cm zijn en ik wil mijn poorten liever niet afzagen voor zo'n miniscuul verschil in prestaties.

De aanpassing van deze poortmaat leek na het verschil te vergelijken in BBP6 geen grote nadelige gevolgen te hebben.

Ik stel het erg op prijs als anderen naast Webbie wat feedback zouden kunnen geven op dit ontwerp.

Alvast bedankt!

Groet,
Fab

Terug naar forum Reageer (zonder quote)