Forum > Zelfbouw Speakers

Studiereis over het Internet: Enclosure Damping.

(38 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
OmErtaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2005
Laatste: 23-12-2008
Berichten: 236
13-3-2007 18:54
kitman, als je dit even zou kunnen opvragen zou ik je zeer dankbaar zijn.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
13-3-2007 22:59
Hallo,

Toch nog wat gevonden aan info.
Geluidabsorptiecoëfficient (a)

Het geluid dat op een constructie valt zal voor een deel doorgelaten worden en voor een deel worden teruggekaatst in de ruimte.
De hoeveelheid geabsorbeerd geluid wordt uitgedrukt in de absorptiecoëfficiënt.
Een absorptiecoëfficiënt van 0,35 betekent dat 35% van het geluid wordt geabsorbeerd en 65% van het geluid wordt teruggekaatst.
Harde materialen zoals beton of gipskartonplaten hebben een lage absorptiecoëfficiënt (a).
Akoestisch open materialen zoals glaswol hebben een hoge absorptiecoëfficiënt.
De absorptiecoëfficiënt is onder andere afhankelijk van de frequentie en de dikte van het materiaal.
Met behulp van de absorptiecoëfficiënten, de oppervlaktes en het volume van de ruimte is de nagalmtijd van een ruimte uit te rekenen.
De massa van de glaswol speelt geen rol, de dikte van het product en het oppervlakte wel.

Om in het spraakgebied (500 tot 2000 Hz) een beter akoestisch klimaat te krijgen is een dikte van 25 mm glaswol onder een geperforeerde ondergrond toereikend.
Om frequenties beneden de 500 Hz beter te absorberen kan er een grotere dikte toegepast worden.
Geschikte producten zijn Isover sonebel 113 of sonebel 123.
Het insealen van glaswol in een dunne polyethyleenfolie (Isover soneseal 143) heeft geen invloed op de geluidabsorptie.

Tabel geluidsabsorbtiecoefficiënt

Bron: Isover
Technische info:

Zachtboard (SB)
Isover SoneRoll

Nog meer technische info te vinden in PDF formaat:

Rockwool, Isover, Eurothane, Foamglass, Styrofoam, enz...

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 384
14-3-2007 10:01
Wat ik nog mis in je verhaal, is dat de dikte van het dempingsmateriaal minimaal 1/4 moet zijn van de (staande) golf die je wilt dempen. Je zit dan op de buik van de golf, waar de trillingsenergie het grootst is.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
14-3-2007 10:05

Daniel schreef:

Wat ik nog mis in je verhaal, is dat de dikte van het dempingsmateriaal minimaal 1/4 moet zijn van de (staande) golf die je wilt dempen.
Dat vraag ik me af. De dempingspanelen in bijvoorbeeld die telefoon cubicals zijn ca. 2cm dik (maar dempen een fiks gedeelte van het spraakgebied dat van zo'n 300Hz tot zo'n 3kHz loopt). Het zal wellicht zijn dat de demping dan optimaal is (bij 1/4 lambda of dikker).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 2128
14-3-2007 19:41
Hallo,

Dré schreef:

De dempingspanelen in bijvoorbeeld die telefoon cubicals zijn ca. 2cm dik (maar dempen een fiks gedeelte van het spraakgebied dat van zo'n 300Hz tot zo'n 3kHz loopt).
Uit mijn eerdere post (Isover quote), wordt je verhaal bevestigd.
Om in het spraakgebied (500 tot 2000 Hz) een beter akoestisch klimaat te krijgen is een dikte van 25 mm glaswol onder een geperforeerde ondergrond plaat toereikend.
Wellicht dat de geperforeerde zachtboard plaat hier behoorlijk een steentje aan meedraagt. Waar volgens mij, i.s.m. dempingsmateriaal, die hokjes van gemaakt zijn.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
16-3-2007 09:27
De diameter van de perforatie gaatjes bepaalt de frequentie die gedempt wordt. Het idee is dat de frequenties door de gaatjes passen en dan eigenlijk "opgesloten" worden achter de plaat en dan gedempt worden door het isolatie materiaal. Veel systeemplafonds met perforatie werken ook volgens dit princiepe. Meestal wordt daar bovenop een deken van isolatie materiaal gelegd.

Ik kan zo de naam even niet vinden maar ik dacht dat ze dat princiepe een helmonds resonante noemen ofzo. Heb het paar jaar terug op school gehad maar kan er even niet op komen. Wordt veel in schouwburgen gebruikt in de wanden. Het is een opening in de wand met een kamer erachter.
Cyberlights in the house :D
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
16-3-2007 10:24

Laxap schreef:

De diameter van de perforatie gaatjes bepaalt de frequentie die gedempt wordt. Het idee is dat de frequenties door de gaatjes passen en dan eigenlijk "opgesloten" worden achter de plaat en dan gedempt worden door het isolatie materiaal.
Hou er rekening mee dat LANG niet elk paneel met gaatjes op deze manier werkt! Er zijn criteria waaraan voldaan moet worden. Zie ook hier.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
16-3-2007 12:46

Dré schreef:

Laxap schreef:

De diameter van de perforatie gaatjes bepaalt de frequentie die gedempt wordt. Het idee is dat de frequenties door de gaatjes passen en dan eigenlijk "opgesloten" worden achter de plaat en dan gedempt worden door het isolatie materiaal.
Hou er rekening mee dat LANG niet elk paneel met gaatjes op deze manier werkt! Er zijn criteria waaraan voldaan moet worden. Zie ook hier.
Het verhaal van die site wordt ik niet veel wijzer. Ik houd het op de volgende formules.
Een resonator (gat in de wand met een hok erachter):
f0= c/2pi * Wortel(S/l*V)

f0= resonantiefrequentie in Hz
V= Volume in M^3
S= Dwarsdoorsnede in M2
L= lengte kanaal in M

Geperforeerd paneel:
f0= c/2pi * Wortel(P/(t+1,6r)*d)

f0= resonantiefrequentie in Hz
C= geluidssnelheid in m/s
p= perforatiegraad
t= plaatdikte in M
r= straal in M
d= spouwdiepte in M

In die spouw zou je dan ook nog absorptiemateriaal kunnen plaatsen die de dikte van 1/4 van de staande golf moet hebben.

Verder is een goede combinatie van poreuze plaatmaterialen met geperforeerde panelen ideaal aangezien Poreuze materialen alles isoleren 1000 Hz en hoger. En geperforeerde panelen isoleren tussen de 300 en 1500 Hz. Dan heb je dus het hele spraak gebied te pakken.

Edit: Ik heb zojuist ook de goede benaming gevonden van de resonator Helmholtzresonator. En tot mijn verbazing heeft de ontdekking van deze man ervoor gezorgd dat wij tegenwoordig bassreflex boxen hebben. Deze link geeft trouwens erg veel informatie over het bassreflex princiepe en maakt het voor een leek erg duidelijk hoe een bassreflex systeem eigenlijk werkt.
Edit Mod: Dré: Typfout Helmontzresonator maar even voor je omgezet naar Helmholtzresonator
Cyberlights in the house :D
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
16-3-2007 13:54
De Helmondse Resonator.

Hoe meer bier erin, hoe lager de klank. razz :p
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)