Forum > PC related Forum

decibel gelijke zetten

(25 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
15-2-2007 10:11

René Eppink schreef:

Bedoel je de gehoorgevoeligheid bij verschillende frequenties? Waarom zou zo'n programma daarvoor moeten corrigeren?
Omdat je oor dat ook doet (...) en je volgens mij de boel zo wilt hebben dat elk stukje muziek even hard klinkt. Kan ook zijn dat je elk stukje muziek zo wilt hebben dat de meters netjes tot 0 uitslaat (maar dat zou betekenen dat je niet voor mensen draait maar voor de VU meter in kwestie (alles is mogelijk MAAR wel een beetje vreemd om voor VU meters te draaien; mensen is echt leuker ;-))
-- Pardon my French, I'm Dutch --
StompinneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-4-2005
Laatste: 10-12-2009
Berichten: 78
15-2-2007 19:19

Dré schreef:

Houden dit soort proggies ook rekening met de curve van je gehoor? Ik vraag het me af... SoundForge had (heeft?) wel een plug-in waarbij rekening gehouden werd met de curve van het gehoor (en zelfs dan was het nog niet altijd "spot on").

Als er puur gekeken wordt naar de pieken dan is de optie zo waardeloos als het maar kan.
In de vorige versie van het programma kon je deze auto-gain-optie instellen via "peak" of "perceived" (als ik mij niet vergis is dit zoals bij de Soundforge plugin), hoe de functie dit doet in de laatste versie van het programma blijkt niet duidelijk.
Het woord banaan begint met een "b" en soms met een "s"
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
15-2-2007 21:39
Een perceived loudness plug-in zou erg handig kunnen zijn. Nog mooier zou het zijn als het proggie de nummers in kwestie met rust laat (geen verder verlies), eenmalig scant om het een indexwaarde te geven, en de boel gewoon herberekent tijdens het afspelen (is vanaf een P-300 een eitje qua processor load; tenzij geschreven met wasco op stenen platen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
StompinneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-4-2005
Laatste: 10-12-2009
Berichten: 78
15-2-2007 22:46

Dré schreef:

Een perceived loudness plug-in zou erg handig kunnen zijn. Nog mooier zou het zijn als het proggie de nummers in kwestie met rust laat (geen verder verlies), eenmalig scant om het een indexwaarde te geven, en de boel gewoon herberekent tijdens het afspelen.
Voor zover ik ervaat en op de hoogte ben, werkt het op deze manier zoals jij hier schrijft Dré.
Het woord banaan begint met een "b" en soms met een "s"
Me_myself_and_iStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-8-2004
Laatste: 12-2-2009
Berichten: 175
16-2-2007 21:43

René Eppink schreef:

Bedoel je de gehoorgevoeligheid bij verschillende frequenties? Waarom zou zo'n programma daarvoor moeten corrigeren?

Stel je hebt een mp3 die je nog niet genormaliseerd is. Wanneer je deze gaat normaliseren naar een lager niveau waarbij ook wordt gecompenseerd voor gehoorgevoeligheid, maar je krikt de eindversterking op zodat het geluidsniveau toch gelijk blijft, dan heb je ondertussen toch wel de verhouding verkloot?

Of snap ik het verkeerd?

Dré schreef:

Omdat je oor dat ook doet (...) en je volgens mij de boel zo wilt hebben dat elk stukje muziek even hard klinkt. Kan ook zijn dat je elk stukje muziek zo wilt hebben dat de meters netjes tot 0 uitslaat
als René's redenering fout is, wat is er dan fout aan? Als een bepaald signaal 20db omlaag gaat en vervolgens weer 20 db erbij krijgt, is het eindresultaat hetzelfde.

Als bij datzelfde signaal er bij de 1000herz 20db afgaat, maar bij de sub misschien maar 5db (even zo niet in mn hoofd hoeveel het verschil is) en dan krijgt je er 20db bij op het mengpaneel, is het eindresultaat anders dan het origineel. Dat is toch niet de bedoeling?

wat is mijn fout hier?
wat is zwaarder? een kilo lood of een kilo veren? een kilo lood natuurlijk ;)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 13-5-2024
Berichten: 13458
18-2-2007 16:15

me_myself_and_i schreef:

als René's redenering fout is, wat is er dan fout aan?
Je kunt normaliseren voor piekjes (dan zijn de piekjes bij AL JE LIEDJES gelijk). Boeiend? Nope.

Je kunt normaliseren voor gemiddeld vermogen (dan is het gemiddeld vermogen bij AL JE LIEDJES gelijk). Boeiend? Amper.

Je kunt normaliseren voor gehoormatig gecorrigeerd gemiddeld vermogen (dan is de gehoormatige output voor AL JE LIEDJES hetzelfde). Boeiend? Natuurlijk.

Overigens is het daarna niet de bedoeling bij het ene nummer je fader op bijvoorbeeld +3 te zetten en bij het andere nummer op -3. Waarom is dat niet de bedoeling? Nou... De bedoeling van het normaliseren is namelijk juist zodat je dat NIET meer hoeft te doen. Dus als je iets doet zodat je als een gevolg daarvan iets anders niet meer hoeft te doen MAAR daarna toch dat andere nog gaat doen... Wat ben je dan?

Uhm...

Wellicht dat sommigen hier even voorbij gingen aan de REDEN voor het normaliseren???
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)