Forum > Algemeen Forum

het keuren van steels , takels ed .........

(31 reacties. Pagina 4 van 4)
Moderator(s): Dré
MisterBoemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2005
Laatste: 26-3-2009
Berichten: 111
8-2-2007 22:37

SpaceyDeeJ schreef:

Pardon ? vallen wij onder de machine richtlijnen ?

Als ik dat NU letterlijk neem, zouden we per onmiddelijk moeten stoppen met het hijsen en heffen boven publiek !

Neen, onze branche heeft helaas geen wetgeving waarnaar wij ons kunnen conformeren ! Dat is het hele probleem !
Machine richtlijn praat over een WLL van factor 5, Vf5 welteverstaan, oftewel VeiligheidsFactor 5, maar met de Vf mag men NOOIT en te nimmer hijsen en heffen boven personen. Dus gebruiken we voor de time being Vf10 !
Nee je moet niet stoppen met het hijsen en heffen boven publiek, in nederland hebben we sinds 1997 het handboek voor arbo in het theater, daar staan richtlijnen in (inderdaad geen wetten) In 2004werd het eerste handboek evenementen maken gepresenteerd door het VVEM (Vereneging Van Evenementen Makers) Het handboek geeft praktische handvaten aan iedereen die bij de voorbereiding en uitvoering van evenementen is betrokken. Afgelopen jaar is dit boek geupdate.

Het beste is dus je aan die regels/normen die in die boeken staan te houden, dan werk je het veiligst het hoeft natuurlijk niet. Maar ik denk niet dat jij het op je geweten wil hebben als er doden vallen doordat de door jou berekende en getakelde last naar beneden valt op de hoofden van mensen.

Je mag dus wel takelen boven mensen, er zijn formules voor waardoor je een persentage van de WLL kan gebruiken (tussen theater en evenementen verschil dit wel)
wij pakken een factor 10 van de WLL (work load limit) dus van 1 ton blijft 500 kilo over boven publiek. Natuurlijk word dit niet altijd nageleefd, maar het is wel de veiligste manier.

En over de MR, de EU heeft zo besloten dus het zei zo. Eerst moet er iets ergs gebeuren voordat men verder kijkt. Er wordt zover ik weet wel gewerkt aan wetgeving en ook in Nederland zijn er mensen actief bezig voor een wet.
Bas is een gitaar, Sub is een kast waar lage fq uit komen!
SpaceyDeeJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 7-6-2013
Berichten: 144
9-2-2007 01:31
@ Mister,

als mede rinus ganger kan vik je verhaal alleen maar beamen, reden dat ik het aanstipte is dat het hier op dit forum maar al te vaak TE onduidelijk dingen worden benoemd... en met het hoge na-aap gehalte gaat het dan toch echt een keer mis... en dat wil ik zeker niet op mijn geweten hebben....
" Knopjes knopjes knopjes... ik draai graag aan ze... Nieuw stekkie wordt mooier en mooier, 250 meter met moois... "

Terug naar forum Reageer (zonder quote)