Forum > Algemeen Forum

het keuren van steels , takels ed .........

(31 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
MisterBoemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2005
Laatste: 26-3-2009
Berichten: 111
8-2-2007 21:54
1 x bewerkt. Laatst door MisterBoem op 8-2-2007 21:56
Dit is het volgende wat ik er over kan vertellen,
De regelgeving waar we in de entertainment industrie onder vallen is de Machine Richtlijn. De machine richtlijn (MR) regelt de onderlinge aanpassingen van de wetgeving van de lidstaten van de Europese Unie betreffende machines.
Onder deze wet vallen:
-Machines die worden gebruikt voor het hijsen en heffen van lasten, ook wanneer die uitsluitend de fysieke energie van de mens als krachtbron hebben en daar rechtstreeks gebruik van maken, met andere woorden, de handtakel of handlier vallen ook hieronder.

De Machine Richtlijn is in eerste instantie bedoeld voor fabrikanten en/of importeurs in Europa van werktuigen, machines en van hijsgereedschappen.

Deze MR bestaat al sinds 1995 en sinds 1997 mag geen enkel land nog een smoes hebben om dit niet te hebben ingevoerd. Deze wetgeving staat boven de landelijke wetgeving van de lidstaten. In de richtlijn staan de minimale eisen die door de EU worden gesteld aan producten of productie processen.

Machines die aan de richtlijn voldoen zijn te herkennen aan de CE markering. Ook dient een Verklaring van overéénstemming te worden bijgeleverd.

Van een machine die een CE markering heeft mag het volgende worden verwacht:
- Hij voldoet aan alle van toepassing zijnde Europese richtlijnen.
- Hij is van binnen uit veilig
- Gevaarlijke Plaatsen zijn goed afgeschermd of anders duidelijk aangegeven
- Er zit een goede handleiding bij, die voldoet aan de wettelijke eisen en in de taal van het land is gemaakt.

In de Verklaring van Overeenstemming moet staan:
- Naam van de fabrikant
- Het adres van de fabrikant
- Beschrijving van de machine
- Alle revelante bepalingen waaraan een machine voldoet.
- Een beschrijving van het hijsgereedschap met vermelding van; de afmeting, de constructie, het fabricatie materiaal, eventuele speciale metallurgische behandeling van het materiaal.
- de toegestane norm (in geval van test)
- De bedrijfsbelasting bij beoogde toepassing

Daarnaast moeten er nog wat merktekens op je materiaal staan
Teken van de fabrikant
teken van het materiaal
de werklast.

Dat zijn de europeese regels die dan waarschijnlijk ook op je keurings certificaten terug moeten komen. Dus de europese weg gaat boven die van het land. Waarschijnlijk zit je dus behoorlijk goed.
Al is hierboven al genoemd dat tegenwoordig iedereen dus iets bedenken kwa certificaat en dat uitgeven.
Vroeger mochten alleen door de overheid erkende bedrijven dat maar dat is dus al een tijdje nietmeer.

De nederlandse arbo schrijft ook nog wat regels voor bij het gebruik van Arbeidsmiddelen maar die zullen in België net iets anders wezen. Veel van deze regels zijn gebaseerd op de hierboven genoemde MR van de EU. Veel regels zijn nogal logisch als je er bij nadenkt (het regelmatig visueel controleren bijv).

Dus zoalng de keuring volgend de MR is verlopen en alles heeft een CE keurmerk (incl de papieren) dan is deze in alle EU landen geldig wink ;)

Hopelijk heb je hier genoeg aan.

m.v.g

misterBoem
Bas is een gitaar, Sub is een kast waar lage fq uit komen!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
8-2-2007 21:54

Tim versteeg schreef:

Hoop dat er meer inzien dat keuren en TUV/CE keurmerken niet aleen te maken hebben met grote carré's en dergelijke te maken hebben..
Reken daar maar niet op, het gros wat "los" rond loopt zal zijn statieven niet laten herkeuren.

Martin.
kvm entertainment
Tim versteegStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-12-2005
Laatste: 19-4-2021
Berichten: 161
8-2-2007 22:02
Uitgaande van het onderstaande van SpaceyDeej is het keuren dus de kosten en de moeite niet. Veilig zal het in sommige gevallen echter ook niet zijn.

SpaceyDeeJ schreef:

Hallo,

ik weet dat ik nu iets schrikbarends ga roepen, MAAR. Wat houdt een keuring in ? is dat zuiver een inspectie van de materialen ? Of gaat men een proef belasting uitvoeren op je materiaal !~

Wel, dat is de eerst genoemde mogelijkheid. En daarbij meteen de opmerking, WIE mag er een keuring uitvoeren ?

IEDEREEN die zich competent noemt en dit netjes documenteert !

Geldklopperij ? ja zeker, want een ieder die weet waar hij mee bezig is, en materiaal kennis heeft, kan dus andermans materiaal keuren. Sterker nog, je eigen materiaal keuren (controleren) en dat documenteren is net zo wettig !

Hoe dat voor belgie zit, weet ik helaas niet, Maar het is niet voor niets dat men al zo lang om wetgeving hierom trent roept vanuit de branche !
Begrijp ik nu goed dat ik het zelf mag keuren, zolang ik het maar netjes documenteer? en het documenteren is een sticker er op en het is gedocumenteerd? Of hoe gaat dit in zijn werk? Iemand die mij duidelijkheid kan geven?
Turbo zijn naam, grolsch zijn bier.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
8-2-2007 22:05
do·cu·men·te·ren (ov.ww.)
1 met bewijsstukken staven
2 voorzien van documentatie
SpaceyDeeJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 7-6-2013
Berichten: 144
8-2-2007 22:07
Als jij zelf adequaat genoeg bent : JA

Kijk, iedereen met een stuk logisch verstand van materiaal kan materiaal inspecteren. Een deuk in een stuk trus (ook die moeten jaarlijks geinspecteert en gedocumenteert worden.. ) kun je zelf ontdekken...

Ongevraagd inspecteren de meeste van ons hun materiaal al tijdens klus.. immers, als je een kapotte 220V haspel tegenkomt, gebruik je die ook niet meer...
" Knopjes knopjes knopjes... ik draai graag aan ze... Nieuw stekkie wordt mooier en mooier, 250 meter met moois... "
MisterBoemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2005
Laatste: 26-3-2009
Berichten: 111
8-2-2007 22:09
Idd, zolang je zorgt dat je "keurt" volgens de machine richtlijnen en de CE norm een mooi verslag schrijft over de keuring wat je later bij je product voegt (en in een map houd) is het goed. Zelf nog even een certificaat bedenken een sticker soortje erop en het is goed.

Iedereen in Nederland mag dus certificaten uitgeven. Weet wel als het naar beneden donderd tijdens een bouw/show/breek en ze gaan controleren wie en hoe en ze komen bij jou uit en ze komen er achter dat je maar wat hebt gedaan de rapen gaar zullen zijn. Niet zo'n goed plan dus voor de mensen die nu denken dat is goedkoop. Natuurlijk zijn er zat mensen die wel zoiets doen en veel geld vangen voor iets wat mischien helemaal niet goed gebeurd.

Mijn tip dus doe niet dom en ga naar mensen die er wel verstand van hebben (bijv rhino rigs (mag dit hier?)) Het is op dit gebied dus nog even wachten tot er dus echt regels komen in Nederland/ de EU op het gebied van keuring en certificaten.
(het is niet zo dat jij je brommer certificaat zelf kan maken dit loop via het cbr en word ook als eenige erkend razz :p )
Bas is een gitaar, Sub is een kast waar lage fq uit komen!
Tim versteegStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-12-2005
Laatste: 19-4-2021
Berichten: 161
8-2-2007 22:10
Deuken enzo snap ik ook wel, maar dingen als metaalmoeheid zou mij niet zo snel opvallen. Ik zou het niet eens herkennen denk ik.
Zou je mij ( en ik denk vele met mij) een paar punten kunnen geven waar je op moet letten als je je statieven, wind-up of niet, controleerd? BVD.
Turbo zijn naam, grolsch zijn bier.
SpaceyDeeJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 7-6-2013
Berichten: 144
8-2-2007 22:11
Pardon ? vallen wij onder de machine richtlijnen ?

Als ik dat NU letterlijk neem, zouden we per onmiddelijk moeten stoppen met het hijsen en heffen boven publiek !

Neen, onze branche heeft helaas geen wetgeving waarnaar wij ons kunnen conformeren ! Dat is het hele probleem !
Machine richtlijn praat over een WLL van factor 5, Vf5 welteverstaan, oftewel VeiligheidsFactor 5, maar met de Vf mag men NOOIT en te nimmer hijsen en heffen boven personen. Dus gebruiken we voor de time being Vf10 !
" Knopjes knopjes knopjes... ik draai graag aan ze... Nieuw stekkie wordt mooier en mooier, 250 meter met moois... "
MisterBoemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2005
Laatste: 26-3-2009
Berichten: 111
8-2-2007 22:26
Als je logisch nadenkt kom je al aan een hoop punten waar je aan kan denken, zitten er dingen los, hoe zien de staalkabeltje in de windup eruit. Zijn de borg pennen nog goed. Zitte er geen scheuren/mini scheurtjes ergens. Haarscheurtjes ondekken wordt moeilijk. Ofwel ziet alles er nog goed en degelijk uit. Metaal moeheid is lastiger te zien. Dit kan iemand die al jaren met metaal werkt sneller zien. (er zijn zelfs vliegtuigen verongelukt door onopgemerkte metaalmoeheid terwijl die plekken wel geinspecteerd waren door ervaren en deskundige mensen)

Ook bij staalstroppen, hijsbanden, truss, kan je visueel veel vast stellen. Dit geeft natuurlijk niet het recht om gelijk de keurder uit te hangen. Er lopen een paar mensen rond hier in Nederland die er echt veel verstand van hebben en die zien ook dingen die wij niet zien.

Zoals al eerder aangehaald in dit topic, veel verhuurder gebruiken hun windups gewoon tot ze opzijn /afgeschreven of vervangen worden. Heb zelf ooit bij een lokale verhuurder gewerkt waar bij het schoonmaken van een zeil wat in een truss hing die op 2 windups stond heel de handel omviel tijdens het schoonmaken van het zeil (zeil werd door de wind gevangen) 1 windup was de bovenste paal (kan even niet op de juiste benaming komen) krom van, deze werd dus niet meer gebruikt (tot het deel is vervangen voor een nieuw stuk paal) De andere werd even goed bekeken en terug gezet en ging gewoon weer mee op locatie. Voorbeeld hoe het niet moet, maar wel gebeurt. (was toen zelf een jaar of 16)
Al met al komt het dus voor een gedeelte aan op je Nederlandse nuchtere boere verstand. Heb je de financiële middelen om alles goed te laten keuren doe het dan, want veiligheid gaat boven alles.
Bas is een gitaar, Sub is een kast waar lage fq uit komen!
Tim versteegStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-12-2005
Laatste: 19-4-2021
Berichten: 161
8-2-2007 22:28
Ik ga het morgen direct even bekijken. Bedankt! happy :)
Turbo zijn naam, grolsch zijn bier.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)