Forum > Licht

Octostrip

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
7-2-2007 17:44
Ivm enkele projecten in de toekomst zit ik te kijken naar de Showtec LED Octrostrips ter vervanging of aanvulling van de LED-Tubes. Heeft iemand al ervaring met die octostrips? En dan vooral:

1. Mogelijkheden tot aansturing: Er hangen 8 octos aan zon controller, zijn die 8 allemaal apart aan te sturen of alleen gezamelijk, en per tube of ook nog in segmenten. (Ik zie een 48 kanaals mode in de specs, dus er is wel redelijk wat mogelijk als ik t zo bekijk, vraag is wat precies). Hoe zit het met ingebouwde programmas zoals in de led tube(controllers).

2. Zichtbaarheid: Bij een led tube is het echt een ronde buis die oplicht, bij een octo heb ik het idee dat er alleen uit de voorkant licht komt, wat een toch wel ander effect kan geven als je ze niet van vooraf bekijkt (dwz boven publiek ophangen ipv achter een podium). Iemand ervaring?
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
DJ-RidooStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 20-4-2006
Laatste: 7-6-2008
Berichten: 38
7-2-2007 18:53
AED heeft deze in de verhuur staan.
Ikzelf heb er geen ervaring mee, maar heb horen zeggen dat het niet echt praktisch werkt ivm bekabeling.

De gewone ledtubes kun je doorlussen, bij de octostrip is dat niet mogelijk en moet elke strip een aparte kabel naar de controller hebben.

Over kleuren, licht, effecten heb ik geen idee...
X-Plosion Events DJ's - Party's - Karaoke
TimcooijmansStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 10-1-2008
Berichten: 94
7-2-2007 19:15
Ik heb met JB-systems LED-tubes (de 220 versie) en deze beestjes gewerkt.

Er zijn een aantal verschillen:
-De JB systems tubes kunnen alleen RGB-en per controller de Octostrip per tube.
-Tubes kunnen niet stroben op RGB (alleen op static colours en chases) de Octostrips wel
-JB systems tubes hebben tientallen programma's, Octostrips maar 8.
-Octo strips hebben veel minder output, De tubes zie je ook goed als je er tegen op kijkt. Octostrips zie je echt alleen als je direct richting de LED kijkt
-Octostrips zijn niet handig aan te sluiten (elke Strip een apparte XLR kabel (5-polig))
-Je hebt een 48 channel mode waarin je elke strip appart kunt laten stroben, RGB-en, chasen. in de 24 mode is dit per 4 in de 12 per 2 6 mode per 1.
-De octostrips hebben een blokje aan de achterkant waardoor ze lastig ophangen
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
7-2-2007 23:18
Hmz,

Wat mij eigenlijk voordelen leken:
* aansluiten leek mij wel mee te vallen, eindelijk standaard bekabeling (5 polig xlr en geen tropische connectoren) En als je gewone led tubes creatief ophangt (zoals ik gewoonlijk doe) en niet op een lijn, heb je ook weinig aan doorlussen + je moet met de 230 versie ook nog shuko meetrekken.
* ophanging: er zit M10 sliding profiel achterop dus er kunnen nu eindelijk wel op een handige manier fatsoenlijke clamps op die handig te verschuiven zijn (zonder inbus-gedoe)
* flexibiliteit, blijkt dus te kloppen dat iedere tube afzonderlijk aangestuurd kan worden zonder een hoop controllers, grooooot voordeel.

Nadelen:
* alleen goed zichtbaar bij recht vanvoor erinkijken, blijkt dus te kloppen
* lichtopbrengst: dat had ik dus niet verwacht dat die minder is dan een led tube, wel zonde als je het mij vraagt.

Wat de ingebouwde programmas betreft: als die 8 alle 8 goed bruikbaar zijn vind ik dat meer dan zat. Het overgrote deel van de ingebouwde led-tube programmas heeft naar mijn idee toch een veel te groot kermis-gehalte.

Dat AED er in de verhuur heeft (en VEEL) wist ik inderdaad. Voor mij 1 van de redenen om deze ook te overwegen. Zij hebben echter geen led tubes dus over de verschillen kunnen zij weinig zeggen.

Afijn, volgende week eens horen bij AED of ik een setje mee kan krijgen om te testen. Verdere reacties zijn natuurlijk welkom happy :)
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
TimcooijmansStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 10-1-2008
Berichten: 94
8-2-2007 09:44
Over de ingebouwde programma's: Het lijkt er op dat de Octostrips gewoon puur en alleen RGB per strip hebben. De programma's zijn dus niet zoals bij Tubes per segment maar ook gewoon per tube. (Het doet dus niks meer wat je met DMX niet kan bereiken, wat een Tube wel doet)
MLJAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2006
Laatste: 12-2-2007
Berichten: 1
8-2-2007 20:16
check deze link maar, webdisk.planet.nl/highl007/publiek/album/Manuals%20SHOWTEC%20(PDF)/42220-Octostrip-E.pdf

Je kan met dmx, RGB regelen, per 1,2,4 of 8 strips en er zijn ook ingebouwde programma's in die je met dmx kan oproepen, 6 dmx ch heeft de driver.

Nadelen zijn er niet echt heb eigenlijk niks kunnen ontdekken, en van de zijkant zie je 1cm dik plexiglas dat volledig mee kleurt is wel leuk eigenlijk
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
9-2-2007 09:32
Ik heb er een kleine periode mee gewerkt. ze wegen helemaal niks. ze hangen zo en zijn door het sliding princiepe heel makkelijk te bevestigen in ieder gewenste stand. ook zijn de programma's en mogelijkheden best spectaculair maar idd mischien wat kermis achtig.
Er komt alleen niet bijzonder veel licht af en is meer voor decoratie doeleinden bedoelt denk ik.
In iedergeval is in de lage dmx standen het niet mogelijk om elke strip apart aan te sturen. Lijkt me wel mogelijk met 24 en 48 kanaals dmx (niet zeker) maar kon hiervoor geen goede profile vinden voor lightjockey.
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
29-3-2010 21:29
even een vraag,

wat zouden deze strips 2 heands (setje van 8) mogen kosten?
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
3-4-2010 01:23
Ligt aan de staat en leeftijd, maar zo'n setje heeft weinig onderdelen die snel stukgaan..

+/- 700 euri?

Tom, jij al ervaringen met deze strips?
Opzich zijn ze niet veel duurder als een setje CLS of showtec ledbuizen, maar deze buizen hebben zo hun beperkingen...
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
OnnogeelenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-4-2005
Laatste: 3-4-2018
Berichten: 155
3-4-2010 01:43
Wij hebben 8 van deze strips in gebruik, en zijn zéér tevreden hierover. Vele mogelijkheden en zéér mooi effect. Komt een echt strak licht vanaf, en je kan ze door de sliding rail in alle mogelijke posities gebruiken. Nadeel is wel dat ze allen apart aangestuurd moeten worden, met een eigen kabel, welke 5 polig is. De standaard meegeleverde kabel valt vies tegen, dus hier zou je nieuwe voor moeten maken.
Als je hier doorheen kijkt zijn het heel mooie strips, welke een véél mooier effect geven dan standaard ledtube
Als je genoeg vrije kanalen hebt, en ze in de 48 kanaals modus gebruikt kun je hier behoorlijk mooie dingen mee doen.

De 700€ die Daan aangeeft zal zeker een nette prijs zijn. Wanneer ze er nog goed uitzien & werken heb je voor dit bedrag een mooie deal.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)