Forum > Licht

Wat is een submaster?

(36 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 12-5-2024
Berichten: 13458
25-1-2007 17:44

stekelvarke schreef:

Tsja benamingen, als je maar weet voor wat ze dienen..
En daarvoor is dan die dikke pil die bij de tafel geleverd wordt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PimsaintStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-3-2005
Laatste: 7-11-2009
Berichten: 51
25-1-2007 19:23
Mijn excuses, ik wijk zelf ook af van het oorspronkelijke onderwerp.
Helaas zit er bij freestyler een erg beknopte handleiding, waarin submasters niet verder behandeld wordt.

Zou iemand mij een praktijkvoorbeeld kunnen geven van die submasters?
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
25-1-2007 19:25
Dat is al haarfijn uitgelegd hierboven.
HurricaneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-10-2002
Laatste: 30-7-2020
Berichten: 343
25-1-2007 20:45
leg het die jongen eens simpel uit zonder gesmijt met diamond 4 visions en hogs waar je nog nooit achter hebt gestaan.

Onder een submaster kun je een lichtcue (Een lichtstandje bijvoorbeeld) of een chase (loopprogramaatje) opslaan. Door deze submaster open te zetten of op GO te drukken gaat deze lichtstand aan of gaat de chase lopen. Je kunt onder een submaster dus meerdere dingen opslaan die je als je alles met de hand moest schuiven, ontzettend veel handelingen kost.

een submaster is dus zeg maar een makkelijke manier om veel dingen te gelijk aan te sturen. Om als voorbeeld 4 parren te geven. Wil jij alle parren aan hebben, dan kun je er voor kiezen om alle 4 de schuiven apart van de parren aan te zetten, of je slaat ze alle 4 onder een submaster. Nu kun je met 1 schuif alle 4 de parren aanzetten ipv 4 schuiven.

In het geval van een fixture (movinghead of scan o.i.d). Een movinghead heeft veel meer kanalen als een par. een par kan simpelweg van 0 tot 100% en daar tussen in. Een movinghead kan van links en naar rechts, van kleur verwisselen, en van figuurtje wisselen etc etc. Dit kost allemaal ontzettend veel tijd om allemaal manueel te "schuiven" dus als je bijvoorbeeld een mooie positie op iets hebt in dat kleurtje met dat figuurtje dan kun je dat allemaal manueel doen of je doet het met een submaster waarbij hij alle parameters opslaat en je met 1 simpele druk op de knop (of schuif) dat standje kan aanzetten

zo... Beetje lekentaal maar lijkt me vrij duidelijk. Hoop dat je er wat aan hebt
...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
25-1-2007 21:23

Hurricane schreef:

een submaster is dus zeg maar een makkelijke manier om veel dingen te gelijk aan te sturen. Om als voorbeeld 4 parren te geven. Wil jij alle parren aan hebben, dan kun je er voor kiezen om alle 4 de schuiven apart van de parren aan te zetten, of je slaat ze alle 4 onder een submaster. Nu kun je met 1 schuif alle 4 de parren aanzetten ipv 4 schuiven.
Wat je hier beschrijft lijkt meer op een gewone (niet master-) fader waaronder meerdere kanalen zijn gepatched. Zet je de fader open dan gaan alle kanalen die aan die fader zijn toegewezen ("gepatched") aan.

Een submaster is een masterfader die de totale sterkte van een aantal andere faders of buttons regelt. Bijvoorbeeld faders 1 t/m 12 hebben een eigen submaster. Met die submaster kan ik het totaal van de kanalen 1 t/m 12 regelen. Een soort volumeregelaar, maar dan voor licht.

Maar staat van de gewone faders fader 3 uit dan gaat kanaal 3 niet branden, ook niet als ik de submaster open zet. De kanaalfader staat immers dicht. Staat fader 1 helemaal open, fader 2 half open en 3 t/m 12 staan dicht dan brandt, als de submaster helemaal openstaat, kanaal 1 vol en kanaal 2 half. Schuif ik de submaster naar 50% dan brandt kanaal 1 half, kanaal 2 voor een kwart en de rest is en blijft donker.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
25-1-2007 22:22
Da's op een gemiddelde theatertafel weer niet het geval. Daar kun je een "standje" van je kanaalfaders programmeren onder een submaster waarna je de kanaalfaders op 0 kunt laten staan en het hele standje kunt inschuiven met de submaster.
Light Image
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
25-1-2007 22:23

Hurricane schreef:

leg het die jongen eens simpel uit zonder gesmijt met diamond 4 visions en hogs waar je nog nooit achter hebt gestaan.
Ik nooit achter Hog gestaan? Wil best even CV met referentielijst mailen, maar ik kan me niet voorstellen dat je DAAR gelukkiger van wordt. Beetje gepikeerd van het Pearl-topic nog ofzo?

Zo, genoeg gezeur.
Light Image
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
25-1-2007 23:46

JeroenVDV schreef:

Da's op een gemiddelde theatertafel weer niet het geval. Daar kun je een "standje" van je kanaalfaders programmeren onder een submaster waarna je de kanaalfaders op 0 kunt laten staan en het hele standje kunt inschuiven met de submaster.
Das geen submaster dat is een Preset fader, je maakt een preset van je standje kanaalfaders. Diverse preset faders kunnen dan weer onder een submaster vallen.

Uitleg van submaster die victor geeft is de enige echte.

Alle andere faders waar alles onder kan op hogs, pearls, diamonds en andere tafels zijn gewoon playback masters. Je zet er een cuelist (dat kan dus ook 1 cue zijn) onder die je op diverse manieren kan afspelen. Vandaar ook de naam playback master.

Met zon cue kan je overigens (in theorie) alles maken behalve een echte grandmaster en submaster. Kan je er nog meer aan toewijzen zoals blijkbaar die mooie diamond dan is er naar mijn idee geen echte naam voor te verzinnen buiten (universele)master oid..
In praktijk zal je van die playback faders in sommige gevallen overigens ook een soortevan submaster kunnen maken (spots intensiteit en wash intensiteit ieder onder een schuif bijv) maar als je hem ECHT als submaster gaat gebruiken gaat dat grapje niet op (met de "kanaalfaders" oneven spots op 50% en even spots op 100%, vervolgens wil je alles met 50% dimmen, dat zou je dan met een echte submaster kunnen doen door hem naar 50% te halen, dat gaat met een playback master dus niet op)

Grandmaster: heeft controle over al je submasters, playback masters, kanaalschuiven en preset schuiven. Zet die dicht en niks doet het meer.

Zo heb je dus ook de submaster, heeft controle over een x aantal andere masters, preset schuiven of kanaal faders. Zet de submaster dicht en geen enkele van de schuiven die eronder vallen doen t nog.

Om een heel simpel voorbeeld te geven:
op een MA 12\2 heb je 2 submasters, een A en een B
Je bovenste schuiven vallen onder je A submaster (altijd kanaal faders)
Je onderste schuiven vallen onder je B submaster (Preset faders of kanaal faders)
A of B submaster dicht en, juist, bovenste resp. onderste schuiven doen t niet.

Om in dit soort dingen te gaan verklaren met allerlei grote en ingewikkelde tafels heeft eigenlijk geen nut, als je vaak op die dingen werkt denk je nog niet eens meer na over die termen omdat die dingen nu eenmaal helemaal anders programmeren.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
26-1-2007 00:09

CyberDance schreef:

JeroenVDV schreef:

Da's op een gemiddelde theatertafel weer niet het geval. Daar kun je een "standje" van je kanaalfaders programmeren onder een submaster waarna je de kanaalfaders op 0 kunt laten staan en het hele standje kunt inschuiven met de submaster.
Das geen submaster dat is een Preset fader, je maakt een preset van je standje kanaalfaders. Diverse preset faders kunnen dan weer onder een submaster vallen.

Uitleg van submaster die victor geeft is de enige echte.
Heet misschien op de MA's en sommige andere tafels een preset fader, op onder andere de veel in theaters gebruikte ETC Express-tafels zijn submasters toch echt wat ik uitlegde.
[ETC Exptress_v3.1_Quick_Guide.pdf schreef:

Submasters
You can record a lighting look or an effect to a submaster
and then play back the recording proportionally with the
submaster’s fader, or force it to full output using the
submaster bump button. You can also apply timing to a
submaster and play it back using the submaster’s bump
button. When played back, the submaster will typically
pile-on recorded channels to the stage look.
Reactie waarin ik de Avolites Diamond naar voren haalde was overigens, zoals volgens mij ook duidelijk gequote, op de post van Pim:

pimsaint schreef:

Haha, nee dat snap ik. Op zo'n grote tafel (bij grote dance events bijvoorbeeld) zie ik soms wel 200 faders op een tafel. In welke groepen zijn deze verdeeld dan?
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
26-1-2007 00:18

Dré schreef:

En daarvoor is dan die dikke pil die bij de tafel geleverd wordt.
En zo dik is de pil van Freestyler niet wink ;)
Maar goed,
In elke submaster (20 in het totaal) kan je een Cue inladen cue (sleep hem vanuit de cue lijst) waarvan je de intensiteit van de toestellen kan wijzigen door de schijfbalk te bewegen (HTP).
Staat dus gewoon in de handleiding sneaky :V

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)