Forum > Newbie Forum

keuze versterker voor budget bassbox

(24 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
10-1-2007 00:22

René Eppink schreef:

Hebben wij hier nou een zondigende VIP? shocked 8O Foei! wink ;)
Weet niet precies wat je bedoeld, maar alle waar naar zijn geld.

Als je je teveel gaat verdiepen in wat de mensen eigenlijk willen dan kom je op een top set uit volgens mij...
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Haas2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2007
Laatste: 23-11-2013
Berichten: 107
10-1-2007 08:40
Op deze laatste twee posts reageer ik met:
50 man volstaat, maar ik hoop dit op te drijven tot 75 door wat meer bassdruk toe te voegen.
Hoe raar het ook klinkt, 50 man ging echt wel met die boxen (al zijn ze maar 125Watt RMS)
en
Ja, destijds is dat ook een beetje met m'n cd-speler en mengpaneel gebeurt.
Een mengpaneel van €380 begon toch al te tellen met een cd-speler van €700.
En alles ging budget blijven :s...

Nu om echt over bedragen te spreken, ik kan altijd m'n oude set verkopen en opnieuw beginnen desnoods...

Edit: ik heb de boxen gevonden!
Omnitronic BX-1550
ze zijn op sommige plaatsen verdacht goekoop (nieuw €72 vb)
maar ik wil het er wel op wagen...
en hoeveel ik ook zoek, altijd 400Watt RMS, 800Watt max...
(oki, ik neem aan dat dit mss iets minder kan zijn, maar dan nog, voor deze prijs)
Sound: 2* Opera live 405, 1* DB sub15 - Light: 2* Hq power extreme 250w MSD; 8* par 64, 24w; 12* mega tripar profile; diverse
BGijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-11-2005
Laatste: 6-10-2019
Berichten: 84
10-1-2007 17:59
Wat verwacht jij van baskisten van nog geen 100 euro??

Ze hebben de gegevens wat opgeleukt, en het klinkt nog voor geen meter ook.
Maar dan heb je wel waar je voor betaald (weinig).

Kijk dan bijvoorbeeld eens naar de DAP RW-18B (www.new-line.nl/v/11459)
Ja, ik weet het, kost wel meer dan 2 keer zo veel, maar dan heb je ook 'iets'.
Namelijk: een (redelijk) goede sub, voor niet al te veel geld.
In heaven is no beer, so let's drink it here!!!
Haas2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2007
Laatste: 23-11-2013
Berichten: 107
10-1-2007 18:47

BGijs schreef:

Wat verwacht jij van baskisten van nog geen 100 euro??
Zoveel als ik verwacht van mijn huidige boxen
Wat relatief weinig is dus...
Ik ben nu eventueel van plan om mijn gewone boxen met een crossover te ontdoen van de laagste tonen, zodat deze minder snel overbelast raken. (maar dat klinkt ook al duur)

Dan zou ik dus de laagste tonen willen opvangen met een subje.

(wat nu komt is eventjes terijde en off the case :Wat mij hier opvalt in de vele posts die ik hier al heb gelezen (ik (lees hier al redelijk lang, en nu tijdens de examens als ontspanning heel veel) is dat er altijd wel iemand zegt: (waarom dit? spaar beter door voor iets deftigs...
(Helaas, niet iedereen heeft die mogelijkheid.
(Om dan nog maar te zwijgen over het fijt dat soms een volgende persoon er nog een schepje bovenop moet doen...
(Zo in de aard van: als je dan toch geld voor dat hebt, kan je beter deze nemen, wel nog iets duurder MAAR...
(Soms hebben ze ook gelijk, ontken ik niet, maar soms heeft die persoon in kwestie het geld niet.
(=> Dit staat wel los van de comments die ik net heb gekregen, want een basbox van rond de €200 is zeker niet (overdreven. )

Ik wou gewoon dat ik de boxen eens kon horen om te vergelijken. Maar dat gaat helaas niet gaan :(

Ik ga dus wel overwegen of ik eventueel niet een iets wat duurdere box zou aanschaffen.
Maar het kan dus ook zijn dat ik me eerst 'bucht' aanschaf, vervolgens ontevreden ben over de bucht, en me dan iets beter aanschaf.
Men kan niet altijd met het 'beste' materiaal beginnen :)

Het komt er nu eenmaal wel op neer dat ik voor een paar 100euro's 1 basbox wou met versterking die bij mijn systeem paste...
Het is echter mogelijk dat ik iets in mijn hoofd heb gestoken dat niet realiseerbaar is, vandaar ook mijn vraag.

Een andere optie kan ook zijn: verkoop die bucht die je hebt en begin opnieuw...
Wie dit voorstelt kan me dan ook meteen een volledige set voorstellen voor ruimtes tot +-50 vierkante meter,
50 à 75 man...
Sound: 2* Opera live 405, 1* DB sub15 - Light: 2* Hq power extreme 250w MSD; 8* par 64, 24w; 12* mega tripar profile; diverse
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
11-1-2007 14:18
Je hebt veel setjes van 50 tot 75 personen, maar hoeveel geld wil je eraan uitgeven?

Verder heb je gelijk; voor jou doel voldoen je huidige speakers wel maar je mist wat laag.. Je zal het wel hebben over de Omnitronic BX1550's, lage gevoeligheid maar voor kleine feestzaaltjes voldoen deze best wel, gezien je tevredenheid over je huidige luidsprekers. Ik bedoel, je moet geen JBL Mpro nogwat onder zulke budget topkastjes gaan plaatsen zelfs al had je het geld ervoor.

Ik ben zelf ook begonnen met de grootste zooi; de bekende Marquants "discoboxen".. Vrij snel vervangen door de MC15, RW15, uiteindelijk JBL SF25, en pas nu ben ik voor mijn doel gewoon tevreden.. Maar voor jou doel volstaan misschien goedkopere speakers wel, dat weet alleen jij, zolang jij tevreden bent.

Een goedkope crossover is de CX2310, leuk dingetje, maar of het zoveel nut heeft om dit setje actief aan te sturen? Beter een goedkope equalizer van de zolder halen, op het linker kanaal de subs en rechts de toppen.. Met de equalizer ontlast je de toppen van de lage frequenties en als het om die Omnitronic BX'en gaat: deze hebben een passief filter erinzitten, en dat werkt ook..
Haas2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2007
Laatste: 23-11-2013
Berichten: 107
11-1-2007 14:58
1 x bewerkt. Laatst door Haas2 op 11-1-2007 15:26

Mr. Edie schreef:

Beter een goedkope equalizer van de zolder halen, op het linker kanaal de subs en rechts de toppen..
Yup, zo'n ding heb ik... deze gebruikte ik vroeger om een mp3-speler op een microketen aan te sluiten.
(Dat geluid was goed als ik elke schuifknop naar beneden zetten, dus maw m'n signaal werd gewoon zachter... anders ging de sereoketen serieus kraken.)

Maar Verlies ik dan niet 'deels' mijn stereo signaal? => enkel 'boenk' soms en soms 'geen boenk' als iets in stereo is?
Want dat zou ik echt zonde vinden...

Maar dan lijkt het me (voor mij) een betere oplossing om enkel de topjes op een equalizer te zetten, en hopen dat de passieffilter voldoende is van de bassbox.
Aangezien de enigste equalizer die ik heb slechts 1 serie regelaars heeft, wel een stereo signaal, maar de twee kanten zijn niet appart regelbaar dus.
Ik ga dat direct eens uitproberen of ik m'n equalizer ertussen kan steken. (want die oude rare dingen)

Nu heb ik nog iets gevonden om al dit geklungel te voorkomen, en eigenlijk wil ik aan zo'n ding wel geld geven (lijkt me nooit weggegooid, ook niet als ik ooit een nieuwe set koop)
https://www.behringer.com/DSP1424P/index.cfm?lang=ENG
(ik krijg er geen link op gezet? normaal wel :s)
Lijkt dit jullie iets voor mij?
Nu dit is wel geen crossover, maar kan dit niet +- hetzelfde als een crossover?
"program-adaptive compression and limiting for both low and high frequencies "

Edit: de "DAP MCB-15" begint mij meer te zeggen (mss ook kwa betrouwbaarheid)
Sound: 2* Opera live 405, 1* DB sub15 - Light: 2* Hq power extreme 250w MSD; 8* par 64, 24w; 12* mega tripar profile; diverse
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
11-1-2007 15:12

haas2 schreef:

Mr. Edie schreef:

Beter een goedkope equalizer van de zolder halen, op het linker kanaal de subs en rechts de toppen..
Yup, zo'n ding heb ik... deze gebruikte ik vroeger om een mp3-speler op een microketen aan te sluiten.
(Dat geluid was goed als ik elke schuifknop naar beneden zetten, dus maw m'n signaal werd gewoon zachter... anders ging de sereoketen serieus kraken.)
Dan stond je stereosetje toen zeker al voluit? Ik heb het met mijn equalizers nog nooit meegemaakt, ja, tenzij je 12dB erbij gooien gaat (m.a.w. niet weet wat je doet).
Maar Verlies ik dan niet 'deels' mijn stereo signaal? => enkel 'boenk' soms en soms 'geen boenk' als iets in stereo is?
Want dat zou ik echt zonde vinden...
Je mist stereo tussen je tops, in principe heb je weinig hoorbaar verschil, en al helemaal voor feestjes is dat geen ramp. Je hebt dan in principe stereo tussen tops en bassen, ik heb dit ook bij een setje hier, maar geen problemen mee op die manier.. En volgens de techtalk haal je ook nog meer uit je versterker!
Maar dan lijkt het me (voor mij) een betere oplossing om enkel de topjes op een equalizer te zetten, en hopen dat de passieffilter voldoende is van de bassbox.
Aangezien de enigste equalizer die ik heb slechts 1 serie regelaars heeft, wel een stereo signaal, maar de twee kanten zijn niet appart regelbaar dus.
Ik ga dat direct eens uitproberen of ik m'n equalizer ertussen kan steken. (want die oude rare dingen)
Dat kan je ook doen, tis alleen dat je op deze manier de subs niet iets harder/zachter kan laten werken als je toppen..
Nu heb ik nog iets gevonden om al dit geklungel te voorkomen, en eigenlijk wil ik aan zo'n ding wel geld geven (lijkt me nooit weggegooid, ook niet als ik ooit een nieuwe set koop)
https://www.behringer.com/DSP1424P/index.cfm?lang=ENG
(ik krijg er geen link op gezet? normaal wel :s)
Lijkt dit jullie iets voor mij?
Nu dit is wel geen crossover, maar kan dit niet +- hetzelfde als een crossover?
"program-adaptive compression and limiting for both low and high frequencies "
Dit is geen crossover..
Ik heb zo'n ding gehad, het pept je geluidssysteem wel wat op, maar ik vond het niet zó geweldig.. Zeker voor live-toepassingen niet. Bij het veranderen van het programma viel m'n geluid een seconde stil, dat kan je dus niet echt gebruiken hé... Voor jou zou dit niets zijn, dan zou ik liever de CX2310 crossover nemen voor hetzelfde geld.

Linkjes tussen [url ] en [/url ] zetten wink ;)
Haas2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2007
Laatste: 23-11-2013
Berichten: 107
11-1-2007 15:32

Mr. Edie schreef:

Dan stond je stereosetje toen zeker al voluit? Ik heb het met mijn equalizers nog nooit meegemaakt, ja, tenzij je 12dB erbij gooien gaat (m.a.w. niet weet wat je doet).
ik denk dat het uitgangssignaal van m'n mp-3 te hard was, denk niet dat die eerste dingetjes al een line-out hadden...
Sound: 2* Opera live 405, 1* DB sub15 - Light: 2* Hq power extreme 250w MSD; 8* par 64, 24w; 12* mega tripar profile; diverse
Jeroen LStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 31-12-2006
Laatste: 26-1-2007
Berichten: 8
14-1-2007 14:04
Ik heb ook al eens zo'n Ultramizer ter beschikking gehad en ik moet zeggen dat het effect dat je bekomt z'n (welliswaar lage) prijs niet waard is.
Haas2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2007
Laatste: 23-11-2013
Berichten: 107
14-1-2007 18:36

Jeroen L schreef:

Ik heb ook al eens zo'n Ultramizer ter beschikking gehad en ik moet zeggen dat het effect dat je bekomt z'n (welliswaar lage) prijs niet waard is.
alvast bedank voor die opmerking...
€100 is niet weinig voor mij :)
ik probeer momenteel iets moeilijks te doen...
"1 basbox + versterking, 4* par 64 + dmx dimpack + dmx paneel + 2 dmx scanners 4 kanaals"
Dit alles (nieuw) aankopen met een budget van €600
Nu voor de basbox + versterking zou ik tot nu toe €150 over hebben als ik al die lichten nieuw aankoop...
Ik kan wel m'n oude versterker (beat sp-210) verkopen, hopelijk voor +-€120 (zou dit lukken?)
Dan heb ik al €270 voor het geluid...
helaas kost de versterker die ik momenteel op het oog heb €340 (3 kanaals versterker met ingebouwde crossover -> net wat ik zocht :)... na al dat zoekwerk), maar dan heb ik nog geen box :s
Nu is m'n optie dus lampen aankopen, of geluid versterken.
Helaas valt geld niet uit de lucht :(
maar ik heb een vermoeden dat het eerst de lichtset wordt. (aangezien ik net al m'n oude lampen heb verkocht)
De lichtset lijkt me ook nog verhuurbaar aan €30 tot €40... dus zo kom ik misschien nog aan het geld voor het geluid :)
(ik heb al een statief en wat randeffecten)
Toch allen alvast bedankt voor de hulp.
Ik blijf wel openstaan voor suggesties, want voorlopig is nog altijd niets aangekocht.
Sound: 2* Opera live 405, 1* DB sub15 - Light: 2* Hq power extreme 250w MSD; 8* par 64, 24w; 12* mega tripar profile; diverse

Terug naar forum Reageer (zonder quote)