Forum > Zelfbouw Speakers

Benodigdheden

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
22-8-2002 19:19
Hallo allemaal.

Wat heb je, buiten een kast en speakers allemaal nodig om goede topboxen te maken? Welke speakers kan ik daar het beste gebruiken en waar kan ik al de spullen kopen?

Greetz, Peter
Volgende keer Peter!
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
22-8-2002 19:29

DJ-Psycho schreef:

Hallo allemaal.

Wat heb je, buiten een kast en speakers allemaal nodig om goede topboxen te maken?
Aansluitingen (speakon), beschermhoeken, speakerschuim, isolatie materiaal, speaker doek, handvaten, top-hat en alles wat ik verder nog vergeten ben.

DJ-Psycho schreef:

Welke speakers kan ik daar het beste gebruiken
Kijk hier eens in de webshop bij zelfbouw.

DJ-Psycho schreef:

en waar kan ik al de spullen kopen?
Greetz, Peter
Nou wat denk je zelf?? www.new-line.nl natuurlijk! happy :)

Greetz, Dj Fossalta
DJ ArdoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2022
Berichten: 68
22-8-2002 22:29
Misschien is het bouwen van een filter wel handig.
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
22-8-2002 22:44
Verstand van zaken...

Tiemen
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 14-6-2024
Berichten: 9470
23-8-2002 00:51
Voor dat je gaat bouwen zou ik je heel hard adviseren een goed luidspreker-bouw-boekje in de bibliotheek te halen en het eens goed door te lezen!
Je kunt ook op internet van alles vinden om te bouwen.

Ga vooral niet eerst lukraak maar wat bestellen en in elkaar timmeren. Het is nl. niet zo makkelijk als het lijkt om zelf boxen te bouwen. En ik kan het een beetje weten want ik heb er al tientallen gebouwd, en ontdek dat het telkens nog iets beter kan.
één voorsprong heb je wel:
André is een hele fanatieke boxenontwerper, en als je echt iets goeds wilt bouwen heeft hij in z'n webshop prima zelfbouw toppen staan compleet met bouwtekening, filter en alle speakers en materialen, voor een hele redelijke prijs.
Maar denk vooral niet dat je goedkoop een goed geluid kunt maken.

Als je zelf wilt bouwen ivm. een laag budged, koop dan eerst eens een setje 2e hands luidsprekers van een goed merk.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
23-8-2002 18:43
een goeie tip, voor spulletjes, zeker die toch best duur zijn, in aanschaf.!
eerder genoemd zijn, speakerschuim(voorkant) speakerdoek(voorkant) en dempingsmateriaal(binnenkant)
voor deze drie spullen kan ik gelukkig altyd bij mijn werk terecht. namelijk een meubelmakelaar.
hiervoor zijn er namelijk hele goede alternatieven.
voor speakerdoek, bestaat er een goed geluidsdoorlatend grijs/zwart katoen. vraag ernaar, en je bent echt voor minder dan 5 euro klaar voor een m2!
ook voor opvulling/demping, is er veel te krijgen. vaak gratis, is namelijk afval!!!
suc6
ZappiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2002
Laatste: 10-4-2006
Berichten: 138
8-11-2002 20:38

DJ-Psycho schreef:

Hallo allemaal.

Wat heb je, buiten een kast en speakers allemaal nodig om goede topboxen te maken? Welke speakers kan ik daar het beste gebruiken en waar kan ik al de spullen kopen?

Greetz, Peter
tegenwoordig is het gebruik van een scheidingsfilter erg in trek wink ;)
lijkt me geen onnozel onderdeel dus wink ;)

succes groeten

bazz
Zijn er nog vragen? Geen vragen? Mooi! gaan we door!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 14-6-2024
Berichten: 13458
9-11-2002 15:02

DJ-Psycho schreef:

Hallo allemaal.

Wat heb je, buiten een kast en speakers allemaal nodig om goede topboxen te maken? Welke speakers kan ik daar het beste gebruiken en waar kan ik al de spullen kopen?
Ik zou beginnen met een goed ontwerp. Het bouwen van een speaker is niet zo moeilijk, het ontwerpen van een speaker is zo moeilijk dat zelfs diverse fabrikanten er niet in slagen met iets behoorlijks te komen. Ik ontwerp nu zo'n 20 jaar speakers en het begint de laatste jaren pas ergens op te lijken ;-)

Benodigdheden hangen af van de afwerking. Je moet in ieder geval je speakers beschermen (dus EN een soort van rooster EN schuim/doek als bescherming tegen vloeistoffen). Ook heb je een aansluitschotel nodig (bij voorkeur met SpeakOn) e.d.

Maar het belangrijkste is een GOED ontwerp. Het duurt LETTERLIJK jaren voordat je zelf genoeg geschoold bent in het ontwerpen van speakers.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
BallStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 22-6-2003
Berichten: 1
18-6-2003 19:23
Ik weet niet wat voor een box je wil bouwen als je alleen tweeters gebruikt kun je gewoon met een wijnkistje af (bij wijze van spreken dan).
Echter bij de Bass tonen raad ik je aan eerst te kijken hoe zo'n kast je wil bouwen dan meet je de inhoud zet je om naar liters (1dm³ is een liter) en dan zoek je een bijpassende box (www.***** eventueel)
Als je een subwoofer bouwd zou ik een kant en klaar filter kopen of je moet erg goed kunnen solderen!
Voor gewone boxen kun je best zelf een filter maken staat ook wel op internet hoe je die moet maken.
In iedergeval wens ik je veel succes het is echt hartstikke leuk om een box te maken!
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
18-6-2003 22:38
Filter solderen is niet het moeilijkste onderdeel van het filter, en een sub actief filteren is nog het makkelijkst.
Maar het ging hier over topjes.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)