Forum > Newbie Forum

Verkeerde manier van pitchen?

(176 reacties. Pagina 16 van 18)
Moderator(s): Dré
DJErikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-8-2003
Laatste: 12-9-2013
Berichten: 21
2-12-2006 12:41

DannyK78 schreef:

En als ik sta te slapen en te laat ben met instarten gooi ik de plaat die er al in zat gewoon even in een loopje van het aantal beats dat ik te laat was (meestal 4 of 8).
Het idee is leuk maar volgens mij vrijwel nooit toepasbaar. Het klinkt toch niet als je een plaat midden in een refrein oid. gaat loopen?
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
2-12-2006 12:47
Nee dat klinkt niet nee, daar kies je dan een geschikter moment voor he sneaky :V. Niet toepasbaar is het zeer zeker niet, maar soms lijken dingen dat als je het zelf nooit doet. Soms wil je gewoon zo graag een mix op een bepaald moment inzetten en als je dan te laat bent los je het zo op, gewoon omdat het doel soms de middelen heiligt. Verder kwestie van oefenen en daarna gewoon doen. Nogmaals: een set is een compromis. Thuis zet ik hem stil, spoel terug en doe het nog eens.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
2-12-2006 16:53
Ik doe dat op feestjes ook.. Gewoon een extreme backspin van anderhalve minuut sneaky :V
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
2-12-2006 18:42
Ja tuurlijk, maak me maar weer belachelijk razz :p.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
4-12-2006 12:52

teknoknights schreef:

Nuja, de theorie is één ding, de praktijk het andere...
Toch best vreemd. Je zult een theoreticus nooit horen zeggen dat de praktijk niet boeiend is. Je hoort echter veel practici zeggen dat de theorie niet zo boeiend is. Toch best vreemd...

Puntje bij paaltje: Als jij niet weet/leert hoe muziek is opgebouwd dan zul je het ook niet leren! Perfect voorbeeldje dus waar je wat theorie nodig hebt om dingen in de praktijk te kunnen doen.

Nog even en je wilt een boek gaan schrijven zonder ooit geleerd te hebben hoe je moet schrijven... laugh :D

Wat je wellicht bedoelt is dat je met fiks wat ervaring muziek kunt leren "lezen" zonder te tellen. Maar daar is dan mooi wel een fikse fase van tellen aan vooraf gegaan (of je moet er echt jaren en jaren over willen doen)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
4-12-2006 13:14
Dat bedoel ik er inderdaad mee Dré ;)
Ik heb eigenlijk nooit geteld. Gewoon beginnen aanvoelen dat je telkens vier beats had en dan je tweede plaat kan starten. (dat krijg je immers gauw door als je een beetje voelt hoe muziek in elkaar zit) Ik was trouwens al heel lang bezig met mixen en muziek luisteren vooraleer ik ook mijn eerste setje had.

Dat 64gedoe is inderdaad iets anders. Hoewel ik ook nooit zitten tellen heb (en ik kan me best voorstellen dat tellen zeker de moeite loont) begon ik na een tijd toch door te hebben wanneer je kon instarten en wanneer niet. (bv: na break, bij verandering van melodietje, bij begin van climax, ...)
Maar heb inderdaad toch ook eerst een paar jaar zitten prutsen. Denk dat het begin van mijn experimenteerperiode vier of vijf jaar geleden was. En echt wel heel veel uurtjes zitten prutsen, vloeken, zotkomen, ... voor het een beetje lukte. razz :p

Ik bedoelde dus eigenlijk dat we het hier allemaal wel mooi kunnen uitleggen in de theorie (incl. mezelf happy :) ) maar dat het uiteindelijk toch een kwestie is van oefenen en de muziek leren aanvoelen. En uiteraard KLOPT de theorie wel, maar het is niet zo dat je die altijd van de ene op de andere dag perfect kan toepassen op de praktijk.

Groeten
Joris
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
4-12-2006 14:44
Ik krijg hier wel eens jongens die al een jaar of 2 mixen. Als ik dan hoor wat ze doen (trainwreck) en ze daarna uitleg hoe het zit met tellen is de eerstvolgende overgang gelijk netjes. Vaak krijg ik dan de reactie "ja, dat had ik soms zelf ook wel eens, zo'n kloppende overgang; nu weet ik waarom het soms wel een meestal niet klopte".

Typisch gevalletjes missende informatie IMO!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
4-12-2006 17:38
Kan ik me inderdaad best voorstellen.
Het is altijd lonend als je een theoretische basis hebt en dat dan aan de praktijk kunt toetsen en op die manier jezelf kunt evolueren. (waarom een bepaalde mix idd niet klopt, of juist wel...)

Maar na een tijdje ga je zoiezo aanvoelen wat nu wel en wat nu niet een goed moment is. (toch in ieder geval de meeste mensen) Meestal verandert er gewoon iets cruciaal op de 64ste beat waardoor je "voelt" dat je nu echt wel die andere plaat moet laten inlopen.
Maar nogmaals, om misverstanden te vermijden: Ik ben er ook vanovertuigd dat je sneller en beter kunt experimenteren met de 64beat theorie in het achterhoofd. Helemaal akkoord dus.
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
XplodStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-3-2005
Laatste: 10-2-2014
Berichten: 210
4-12-2006 21:07
Dat bedoelde ik ook enkele pagina's terug. Als je dat gevoel niet hebt gaat dat nog het langste duren om te oefenen. Sommige mensen hebbe dat in het begin al iets meer dan anderen...

Bij mij is dit gevoel toch opvallend goed aanwezig, en ik denk dat dat vooral komt door de 5 jaren 'notenleer' die ik gevolgd heb indertijd waar men je echt de hele tijd zo'n dingen aan zat te leren (opbouw van muziek, maten, enz... )

Ik vind het wel gek dat sommige DJ's niet merken dat er iets 'niet juist' is aan hun mix wanneer hun maten niet juist uitkomen. Dan merk ik toch altijd "hier klopt iets niet...", en soms stoort het mij ook echt wanneer het net niet uitkomt... shut up :X razz :p

Mvg

Bert
Goed bedoelde rotzooi is ook rotzooi...
Marc OhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-2-2005
Laatste: 25-6-2008
Berichten: 33
6-12-2006 11:08
ik heb toen ik net begon eerst heel veel gelezen
so heb ik ook geleerd hoe een plaat in elkaar zit met die tellen enz.
ik heb dat vanaf het begin geleerd, ik draai nu iets langer dan jaar, en het gaat toppie hoor happy :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)