Forum > Newbie Forum

Verkeerde manier van pitchen?

(176 reacties. Pagina 13 van 18)
Moderator(s): Dré
ClimaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2005
Laatste: 12-5-2012
Berichten: 75
23-11-2006 18:35
het Jammere vind ik dat het steeds makkelijker wordt om plaatjes aan elkaar te mixen met allerlei nieuwe snufjes.
En dat je daardoor veel mensen krijgt die puur voor de 'status'en de om cool te lijken dj (willen) worden.
Techniek vind ik zelf heel belangrijk ik wil zo graag mogelijk mijn plaatjes niet alleen zo strak mogelijk maar ook zo 'mooi' mogelijk over te mixen.
Ook vind ik het jammer dat je als dj (zeer bekende uitgezonderd) te weinig rtespect en aanzien krijgt omdat veel mensen denken dat het niet veel inhoud en je doodleuk wat plaatjes opzet.
Waar ik naar streef is een mix van: Goede techniek, goede platen keuze, publiek mee kunnen krijgen, en een stukje entertainment naar het publiek toe.
so much to learn so little time. Pioneer and electro voice
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
23-11-2006 19:33
Amen to that! laugh :D
btw: ben jij de "climax" die soms setjes op PF post? (techno)
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 1370
23-11-2006 21:17

teknoknights schreef:

Ik blijf erbij.. iemand die zichzelf ziet als een serieuze deejay (met technische vaardigheden) moet echt niet met bpm meters op de proppen komen... Zelfs niet als minimaal hulpmiddel! Heel misschien kan het een hulpmiddel zijn om de eerste stappen in de draaiwereld te zetten; op voorwaarde dat het geen gewenning wordt!
Ach jeezus... Wat een stom gezwets. Goed, dat jij er niet voor kiest, prima..
Maar het is ONMOGELIJK, sneller een indicatie van de BPM's te krijgen op gehoor, wanneer de CDJ's dat kunnen ZONDER een seconde te hebben afgespeeld. Tuurlijk kan ik ook erg snel twee nummertjes gelijk krijgen, daar heb je tenslotte jarenlange ervaring in oefening in. Maar toch blijf ik het handig vinden (oke, oke.. Ik ben voornamelijk drive-inner.. Maar zegt dat IETS over de manier waarop ik het doe? Nee, idd.) Ook meneer Liebrand gebruikt ze. Is dat de minste naam? (Als we dan toch kansloos met namen gaan slingeren..)
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
23-11-2006 22:44

Reemski schreef:

Ook meneer Liebrand gebruikt ze.
En die kon al mixen voor de beatcounter uberhaupt bestond!!!
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
DJ-IpkissStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-2-2003
Laatste: 23-7-2012
Berichten: 320
24-11-2006 00:29
Nou draait Dhr. Liebrand ook het liefst minimaal 3 platen tegelijk. laugh :D Kan ik me ook wel voorstellen dat je de BPM counters gebruikt.

Verder zitten we te langs elkaar te praten over het begrip DJ. Techoknight heeft het over de Dance DJ.
Ga ik me ook nog even in de discussie mengen:

Ik ben van mening dat een dance DJ onder welke omstandigheid dan ook maximaal moet inzetten om de mixen tot in de puntjes te finetunen. Al is het maar voor de DJ's die in de zaal lopen. Het is geen eis om elke mix 100% te maken maar als ik een DJ hoor draaien(en dan al helemaal eentje die een beetje gerespecteerd is) en de plaat loopt er naast dan moet hij zich schamen. Duidelijke taal maar de waarheid.

Tuurlijk is de opbouw van de set belangrijk, het contact met het publiek belangrijk. Beide nog veel belangrijker dan de mix momenten maar als een DJ niet kan mixen moet hij het ook niet doen!

Dat is als een coureur op het circuit de perfecte lijn heeft, maar steeds happert tijdens het schakelen: Niet om aan te zien.

Verder doen de mixen er in het drive-in leven vrij weinig toe,
ik ben vele malen met Tom meegeweest: Ik begrijp totaal niet hoe hij mixt, maar het is keer op keer Feest. Dat is waar het er in de drive-in wereld om draait. Platen klopten kwa genre's totaal niet. Maar op de avond klopte het juist net wel. Een magisch contact dat ik nooit vergeet, elke keer weer

Stan
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
24-11-2006 01:13
Wel dus alles wat je hierboven nu net zegt is dan ook m'n hele punt... Dat het om het "mixen" draait. Dat dit belangrijk is en ook van groot belang is voor een groot deel van de mensen op de meeste party's waar ik draai.
Het is dan ook heer zeldzaam dat er een dj op de line-up staat die nog twijfelt aan zijn technische capaciteiten en nog een soort van "houvast" nodig heeft. (wat volgens mij dus op drive-in gelegenheden, allround-muziek meer van toepassing is.. MAAR DAAR IS HET INDERDAAD NIET ZO BELANGRIJK OMDAT HET 95% over de muziekkeuze gaat.)

Dat je dan je beatmeters gebruikt als hulpmiddel, terwijl je wel kan mixen zonder maar ze gewoon gebruikt om sneller te kunnen werken... Akkoord dan maar. Misschien hebben jullie wel een punt. Daar kan ik nu eigenlijk nog wel inkomen na wat denkwerk.
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
24-11-2006 09:45

DJ-Ipkiss schreef:

Dat is als een coureur op het circuit de perfecte lijn heeft, maar steeds happert tijdens het schakelen: Niet om aan te zien.
En DAT is nou een verdomd leuke analogie.

Stel inderdaad dat je een coureur hebt die iedereen van de baan kan rijden maar het schakelen maar niet onder de knie kan krijgen. Iedereen weet en zegt dat schakelen slechts een miniscuul onderdeel is van het rijden in een auto. Hoppa, stop die coureur in een automaat (zoals elke F1 auto min of meer is) en je hebt de beste coureur die je je kan wensen.

Maar ja... Dan komen die wannabe coureurs langs en gillen dat het niet echt is en dat hij cheat... Ik geloof niet dat het de coureur in kwestie veel uit zal maken als hij keer op keer op het hoogste schavot staat.

En bij DJ'en zijn we min of meer ook op dat punt aangeland. Er was een tijd dat we veel van onze tijd moesten stoppen in het matchen. Aangezien tijd niet iets is dat je kunt maken betekent dit automatisch dat er minder tijd overbleef voor andere dingen (in de ogen van sommigen wellicht onbelangrijke dingen zoals het uitkiezen van platen, lezen van de zaal, interactie met de zaal e.d.).

En nu zijn er dus tools die ervoor kunnen zorgen dat je daar wat meer tijd voor krijgt. Zou er ook maar één persoon in het publiek zijn (werkloze feestende DJ's uitgezonderd) die zal zeggen "Nee joh, niks geen tools, dan maar een mindere flow en sfeer maar dan is het tenminste wel echt"? Nee, natuurlijk niet.

Moet een DJ zonder die speciale tools goed z'n werk kunnen doen? Als hij zich in situaties kan bevinden waar deze tools niet voorhanden zijn: ZEKER (al was het alleen al omdat hij anders in die situatie niet eens z'n trucje uit kan voeren). Maar als hij zich alleen maar in situaties bevindt waarbij die tools voorhanden zijn dan mag hij, wat mij (en volgens mij al het publiek) betreft, zo afhankelijk van diverse tools zijn als hij zelf nodig acht.

Het is toch te zot voor woorden dat het aan elkaar knopen van muziek belangrijker zou zijn dan de muziek ZELF!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
24-11-2006 12:45

climax schreef:

En dat je daardoor veel mensen krijgt die puur voor de 'status'en de om cool te lijken dj (willen) worden.
En HIER komt, hoewel ik denk voor jou ongewild, de werkelijke aap uit de mouw. Mensen die roepen dat een "echte" dj vinyl "moet" kunnen beatmixen, liefst geen gebruikt maakt van cd-spelers en al helemaal niet van beatcounters, laat staan een laptop, DAT zijn die mensen die zich volgens mij bedreigd voelen in de status die ze als dj hopen te hebben of zouden willen verwerven.

Want tja, wanneer een joch met laptop mixtechnisch rondjes rent om een ervaren vinyl-draaier, wat blijft er dan nog over van die pro om zijn status hoog te houden. Muziekkeuze wellicht? razz :p
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
24-11-2006 12:53
Wil er ook nog wat over zeggen:

Voor mixen is de post van Dré inmiddels al geldig. Hierbij zijn voor de meeste mensen de moderne hulpmiddelen geaccepteerd. Al ziet TCMC het wat anders, daar is volgens mij ook nog wel ruimte voor.

Projecteer je het beatmixen nou eens op beatjugglen. Dan zijn de huidige technische mogelijkheden veel minder geaccepteerd. Ik kan prima juggelen met de hotstarts op mijn CDJ's, of alleen maar de crossfaderstart op mijn mixer (met 1 vinger beatjugglen dus), maar of ik er live mee wegkom voor een zaal turntablists .... nee duh!
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 13458
24-11-2006 13:05
Maar DAN wordt het ook een ander verhaal. Dan zou het gelijk zijn aan een wedstrijd wie het beste kan schakelen waarbij sommigen dat doen met een handbak en anderen met een automaat.

Bij TT battlen (of CD Battlen voor zover dat al bestaat) gaat het om de techniek en amper om de muziek. En laten we nu toch met z'n allen hopen dat dit voor DJ's die draaien voor een zaal dansende mensen NIET NIET NIET het geval is...
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)