Forum > Licht

Uitlichten achterdoek

(30 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
30-10-2006 11:37
Ik denk niet dat een basic LED parretje het effect heeft wat je zoekt.
Het is een beetje onzin dat wordt er gezegd dat het "maar" disco is en niet perfect hoeft te zijn sneaky :V

Een mooi resultaat met conventioneel behaal je met theater spotjes met barndoors of messen. Dan kun je het doek het mooiste belichten.

Wil je het met LED doen, vergeet dan het verlichten van voren. Combinatie afstand, lichtopbrengst en lelijke projectie zijn redenen om het niet te doen. Beter kun je dan het doekje van de zijkant(en) aanlichten. Doe dat dan ook niet met een LED PAR omdat de stralingshoek gewoonweg te smal is.

Egaal resultaat haal je met een LED strip zoals de Powerstick of de Pixelline 110ec. En ja die liggen in aanschaf ruim boven het gestelde budget, maar als losse inhuur zijn ze nog prima te doen. (Al gok ik dat het genoemde budget niet per show is wink ;) )

En waarom een Powerstick of Pixelline 110ec boven een pixeltrack of Pixelline 1044?
Simpel, die laatste 2 zijn effect spots en geven niet het wash resultaat wat je voor een doekje nodig hebt.

Mocht je uit budgettaire overwegingen toch voor de (budget) LED PAR kiezen, hou er dan rekening mee dat je nooit alle kleuren zult kunnen mengen en dat je wanneer de spot een evenredig aantal rode, groene en blauwe LEDs heeft (die dan ook nog van dezelfde soort zijn. Allemaal 1W, allemaal 3W of allemaal 5mm LEDs) de output per vaste kleur erg zal verschillen... Dit zal ook bij het mengen van kleuren de nodige problemen geven.
Dit zul je het meeste tegen komen bij de Aziatische producten, maar ik ken zo ook een aantal westerse producten die de LED verhoudingen niet helemaal voor elkaar hebben. laugh :D
Sound driveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-7-2006
Laatste: 12-6-2009
Berichten: 19
30-10-2006 17:26
Ik zeg waarschijnlijk iets heel onproffessioneels, maar bouwlampen hebben ongeveer de perfecte straal. De breedte van de straal is ong 2 keer zo groot als de hoogte.
4 met ieder een andere kleur filter ervoor geeft een heel egaal effect. Die je dan ook kan mengen en rustig inelkaar kan laten overlopen.

Als ik de vorige post's lees is dit waarschijnlijk te onproffesioneel, maar ik denk zeg het toch maar even.
Laser fre@kStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-5-2006
Laatste: 21-3-2009
Berichten: 19
30-10-2006 18:34
na mijn mening is dat ook niet zoon slechte oplosing wink ;) teminste ik vind dat je met bouwlampen ook best leuke dingen kan doen is ongeveer het zelfde als een Floodlight he happy :) alleen mijn ervaring met kleuren filters en bouwlampen is niet zo super, tenzij je er fatsoenlijke filterframe of iets dergelijks voor kan maken maja razz :p
waarom heeft mijn slaapkamer geen krachtstroom..?
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 11-6-2024
Berichten: 1139
31-10-2006 00:07

laser fre@k schreef:

na mijn mening is dat ook niet zoon slechte oplosing wink ;) teminste ik vind dat je met bouwlampen ook best leuke dingen kan doen is ongeveer het zelfde als een Floodlight he happy :) alleen mijn ervaring met kleuren filters en bouwlampen is niet zo super, tenzij je er fatsoenlijke filterframe of iets dergelijks voor kan maken maja razz :p
Je kunt heel makkelijk filterframes voor bouwlampjes maken.
En als je het een beetje netjes doet, ziet het er echt niet slecht uit.

Wat je nodig hebt is: (afhankelijk van het aantal "outdoor floodlights", dit geval 2).
A5 formaat geperst karton, ongeveer 0,5m van een rol vierkantjes-kippengaas.

Maak een malletje van het karton, buig deze over het glas van de bouwlamp zodat bij
een 500W, de ruimte in het midden ongeveer 1,5cm is. Overtollig materiaal snij je weg.

Plaats de mal 1/4e onder het midden, van 1 helft van het gaas (beetje schatten)
Vouw nu het gaas ongeveer door het midden, zodat de mal 3tot5cm boven de vouw zit.

Nu eens kijken hoveel je echt nodig hebt om aan de spot te bevestigen, kijken hoe vaak je dit trucje kunt herhalen uit zo'n stukje gaas. sneaky :V

En als je weet hoe groot het gaas moet zijn, gebruik je geen mal meer.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
HajoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 29-12-2008
Berichten: 114
31-10-2006 10:30
Oké, voordat we in een discussie over filterframes voor bouwlampen terecht komen - dat wordt het zeker niet. Ik heb daar diverse knutseloplossingen voor gezien in het verleden (tot en met gekleurd glas erin stoppen) en dat vind ik persoonlijk allemaal geen fraaie resultaten opleveren. Bedankt voor de tip, maar dan hang ik er nog liever gewoon een conventionele par voor.

Wél bedankt voor alle reacties toch, want dat ik geen ledpar moet nemen is nu wel duidelijk, dus door jullie tips is mij een miskoop bespaard gebleven. De onregelmatige kleuroutput van een ledpar gaat voor mij inderdaad een probleem worden.

Ik zie dan misschien het meeste in Tom's idee,
Posted bij Tom
ik gebruik een T4 met op één kanaal 6 par 36 en op een ander kanaal 4x par 16.
De par 36 staan op het meubel gericht en de par 16 staan op de backdrop en de muziekcollectie.
maar daarover twee vragen:
1. kan je met die par16's dat doek een beetje egaal uitlichten? ken die lamp eigenlijk niet, komt daar een beetje een brede bundel vanaf?
2. hoe krijg je in vredesnaam 6x par 36 en 4x par16 aan één T4? shocked 8O

Op zich lijkt het idee van één balkje voor al die 'werkverlichting' me wel een aardige optie. Dan stap ik maar even af van het kleur-overvloei-idee, want daar blijkt niet echt een MOOIE budget oplossing voor te zijn (want ik ben inderdaad niet van plan het iedere keer bij te huren.)
Het moet wel leuk blijven...
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
31-10-2006 15:06
Afgelopen weekend op klus iets "vergelijkbaars" gedaan. Ik heb van wit doek een kolom van 35x80 cm gemaakt. Deze kolom van achteren uitgelicht met een rode en een blauwe par. Zag er zo uit : effect
De parren

Ik had geen tijd om het goed af te werken, zodat het er echt strak uitzag, maar denk dat dit een redelijke indicatie geeft, van wat er met parren gebeurd.
Lost in Music
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
31-10-2006 17:21
Parretje van achteren werkt prima. Zie ook het volgende foto'tje: klik klak en klok

Zijn 575 W - Wide parren geweest.
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
ChuckieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-10-2003
Laatste: 26-4-2009
Berichten: 294
31-10-2006 17:28
Tja, maar dan is je doek niet egaal verlicht. Iets wat de op WEL wil.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
31-10-2006 19:54
Zoiets dan?

Heb ze een keer gezien en de kleurmixing viel me in ieder geval niet tegen.
Kleven voor jou misschien wel weer een paar nadelen aan vast:
- past het binnen budget
- is volgens mij niet echt af te kleppen oid.
- het effect wat je krijgt wanneer je ervoor staat doordat het geen puntbron is (zie je ook op een van de foto's)
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 11-6-2024
Berichten: 1139
31-10-2006 22:16

deWit schreef:

Parretje van achteren werkt prima. Zie ook het volgende foto'tje: klik klak en klok

Zijn 575 W - Wide parren geweest.
Medium
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)