Forum > Licht

Volgspot topic

(18 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
4-10-2006 23:53
Na enig zoeken in het forum verbazend genoeg nog geen topic mbt de Volgspot.

Ik ga binnenkort in het theater bij een show (optreden zanger met band, dans etc...) de volgspot bedienen.

Ik heb al veel met licht en geluid gedaan maar nog nooit op proffesioneel nivo een volgspot bediend in een zaal met 600/750 man..

Iemand nog tips, do's en don't's ?

Het gaat om een vast geinstallerde volgspot achter in de zaal, waarschijnlijk op een lichtbrug.

Ben benieuwd wat jullie er over te zeggen hebben. UIteraard wordt ik nog geinstrueerd door het licht-personeel aldaar maar een beetje huiswerk kan nooit kwaad wink ;)
KeesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2006
Laatste: 1-1-2007
Berichten: 38
5-10-2006 00:34
Spring niet te vaak van persoon 1 naar persoon 2, gaat niet springen tussen 'aan' en 'uit'.
Beste is om van te voren een (of meerdere) repetitie mee te maken en via je cue-script al te zien wanneer je de spot moet aan doen. Is er geen specifieke cue-script voor je spot gemaakt, probeer die dan in overleg zelf op te stellen.
Ga niet een uurtje voor de generale pas kijken naar je spot maar probeer dat ervoor al te doen, ermee spelen leer je veel van!

Leuk weetje.. ken je het liedje Super Trooper van Abba? (oud.. jaren 80 :p). Maar dat gaat over een volgspot. De beste en de sterkste volgspot toen, die letterlijk de naam Super Trooper heeft. Deze worden tegenwoordig ook nog gemaakt onder deze naam, kans is groot dat je met een super trooper werkt. Link naar websitevan producent Super Trooper II

EDIT: ff stukje tekst ervan opgezocht:
Tonight the
Super Trouper lights are gonna find me
Shining like the sun
(Sup-p-per Troup-p-per)
Smiling, having fun
(Sup-p-per Troup-p-per)
Feeling like a number one
Tonight the
Super Trouper beams are gonna blind me
But I won't feel blue
(Sup-p-per Troup-p-per)
Like I always do
(Sup-p-per Troup-p-per)
'Cause somewhere in the crowd there's you
A master of light, knows his way around in the dark.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 2389
5-10-2006 09:20
Werk je met een ASL setje?
Er zijn enkele dingen als fullbody (persoon van top tot teen), halfbody (vanaf de heup) en wellicht zo nog een paar die ik even vergeten ben die je moet kennen. Verder moet je letten op de iris (houdt je beam angle altijd zo klein mogelijk, anders is het geen gezicht) en dimmer, daar ben je eigenlijk continu mee bezig vooral als de personen van voor naar achetr lopen en vica versa. Met behulp van de frostfilter in je spot kun je iemand toch subtiel uitlichten (en dus de aandacht er op richten) zonder dat het heel erg opvalt. Ben ook niet te bang om een correctiefilter er voor te zetten.
Van persoon naar persoon switchen doe je als het even kan op het moment dat die 2 mensen elkaar kruisen, waardoor je ze toch al beide (deels) in je beam hebt. Let verder vooral op het hoofd! Een paar voeten die even wegvallen is neit zo erg, maar een van de acteurs "onthoofden" vind men minder leuk razz :p

Succes!
It's time to play the music, It's time to light the lights..
HurricaneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-10-2002
Laatste: 30-7-2020
Berichten: 343
5-10-2006 20:06
ik heb redelijk veel volgspot ervaring (Live TV, Concerten +- 30.000 man, bekende bands etc). Kan je 1 ding vertellen, volgspotten is een vak apart! je moet er een gevoel voor ontwikkelen. Tips & trucs zijn leuk en aardig maar goeie volgspotters zijn zeldzaam. Voor de rest kan ik je een aantal tip geven als je echt serieus gaat spotten. Neem een klimcursus! Daar leer je verantwoordelijk en veilig klimmen naar grote hoogtes. Koop een Full-Body harnas met de nodige (carabine)haken, etc. En stel altijd zelf je spot en chair in. Hang je Non-shute precies zoals jij wilt en hetzelfde geld voor de ladder.

succes
...
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
5-10-2006 22:52
Ik weet niet of je exacte afspraken hebt wanneer je wat en wie moet volgen. Ik heb dit een aantal keren gedaan, ze vertelde mij toen als je een fout maakt, (bijvoorbeeld iemand die het podium af gaat, die je moet volgen totdat hij de zaal helemaal verlaten heeft. Jij begint hem netjes te volgen maar per ongelijk zet je de volg spot net iets eerder uit) Zet dan niet meteen als je hem uitgezet(gedimt) hem(de volgspot) weer aan. Dan merkt het publiek het namelijk eerder dat je een fout hebt gemaakt. Laat de volg spot dan gewoon uit, het laatste stukje. En ga voor de rest gewoon verder zoals afgesproken. (dit is wat ze mij hebben uitgelegd, kan natuurlijk verschillen per bedrijf/organisatie)
Focus on the customer and the rest will follow.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1139
6-10-2006 00:56

Kees schreef:

Leuk weetje.. ken je het liedje Super Trooper van Abba? (oud.. jaren 80 :p). Maar dat gaat over een volgspot. De beste en de sterkste volgspot,
De Gladiator M IV Gaat er nog met een slordige 2,5 kW overheen.
Geloof me, ik moet er eerdaags 10 in Gelredome bouwen en onderhouden voor Borsato.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
HurricaneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-10-2002
Laatste: 30-7-2020
Berichten: 343
6-10-2006 01:12

Douwe schreef:

De Gladiator M IV Gaat er nog met een slordige 2,5 kW overheen.
Geloof me, ik moet er eerdaags 10 in Gelredome bouwen en onderhouden voor Borsato.
he gezellig! zie mail wink ;)
...
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1139
6-10-2006 01:28
Wel leuk, maar doe dan ook een link waar ik iets mee kan.
Ps
Ik zie je bij Borsato.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
HurricaneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-10-2002
Laatste: 30-7-2020
Berichten: 343
6-10-2006 01:32
excuses. dacht dat het duidelijk was wink ;) zie je idd @ Gelredome
...
KeesStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2006
Laatste: 1-1-2007
Berichten: 38
6-10-2006 13:10

Douwe schreef:

Kees schreef:

Leuk weetje.. ken je het liedje Super Trooper van Abba? (oud.. jaren 80 :p). Maar dat gaat over een volgspot. De beste en de sterkste volgspot,
De Gladiator M IV Gaat er nog met een slordige 2,5 kW overheen.
Geloof me, ik moet er eerdaags 10 in Gelredome bouwen en onderhouden voor Borsato.
Volgens mij zei ik ook toen erachteraan. De beste en sterkste volgspot toen, dat is dus jaren '80. Het lijkt mij idd nogal zielig als ze nu met alle nieuwe soorten lampen er niet meer overheen kwamen. razz :p
A master of light, knows his way around in the dark.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)