Forum > PC related Forum

Wat te doen met een budget van 5500 euro (muziek productie)

(36 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
7-9-2006 14:27

Dré schreef:

JeroenVDV schreef:

Maar, zoals ik al zei, dat is puur gevoelsmatig. Ik zie ze ook nergens in studio's staan.
Als dat laatste het criterium is... De Yamaha NS-10 staat wel vaak in studio's. Is een speaker met een klank waar ik absoluut niet vrolijk van word (maar... Als dat het criterium is wink ;) ).
Met mijn post doelde ik totaal NIET op de kwaliteit van de klank van de sets, maar op de toepassing. Dat gaat natuurlijk veel verder dan een "aangename" klank. Vandaar in dit geval wél een blik op anderen, wat zij gebruiken.

Als ik een productie aan het maken ben hoef ik geen "aangename" klank, slechts een waarheidsgetrouwe klank. Zo "gemiddeld" en neutraal mogelijk. Een set die ontzettend aangenaam (en "hard") in het laag klinkt, kan heel prettig zijn bij het draaien. En een goede klank hebben. Echter, produceer een track op zo'n set en ga hem op een "normale" hifi-set of in een club luisteren, en het laag zal héél anders klinken dan je had bedoeld.
Light Image
MountStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-7-2006
Laatste: 23-9-2006
Berichten: 59
7-9-2006 14:33
Zoals eerder gezegt zou ik naar Ableton kijken omdat dit gewoon relatief goedkoop en heel erg krachtig pakket is.
(maar dat is heel erg persoonlijk.. want ik ken genoeg producers die nog zweren bij cubase)
Probeer misschien eerst eens wat software uit. Reason/Fruityloops/Ableton/Cubase/Logic.

Beslis daarna waarmee je wil produceren. Hardware of software.
Hardware ziet er vetter uit en je hebt hands-on bediening MAAR software heeft bijv. de ctrl-z (undo) functie die wel erg handig is als je aan een knopje gezeten hebt en de sound die je wilde hebben hebt verklooit wink ;)

Als je voor softwarematig kiest (wat me wel de beste oplossing lijkt) dan is een goede controller en masterkeyboard heel erg handig.
Ik zou eens kijken naar zo iets:

Ableton Live: 450
Behringer BCR 2000: 150
Korg K25: 100 (goed midi keyboardje, anders eens kijken naar een CME)
M Audio Firewire 410: 400
Korg Legacy pack: 165
2x Genelec 8040: 1400
Macbook pro: 2889 (2,16 ghz, 2 gb intern,100 gb 7200 rpm harddisk)

Dan kom je rond de 5500,- (heb de prijzen die er staan beetje afgerond)
En dit is echt geen belachelijke software setup.. Ik ken genoeg mensen die het met veel minder moeten doen.
Uiteindelijke kan je hiermee ook instrumenten/vocals opnemen, extra software en externe hardware gebruiken.
Never trust a computer you can't throw out a window.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
7-9-2006 15:13
Heb je alleen nog geen instrumenten....
Light Image
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
7-9-2006 15:48

JeroenVDV schreef:

Dré schreef:

Als dat laatste het criterium is... De Yamaha NS-10 staat wel vaak in studio's. Is een speaker met een klank waar ik absoluut niet vrolijk van word (maar... Als dat het criterium is wink ;) ).
Met mijn post doelde ik totaal NIET op de kwaliteit van de klank van de sets, maar op de toepassing. Dat gaat natuurlijk veel verder dan een "aangename" klank. Vandaar in dit geval wél een blik op anderen, wat zij gebruiken.

Als ik een productie aan het maken ben hoef ik geen "aangename" klank, slechts een waarheidsgetrouwe klank.
En wederom scoort de NS-10 op dat vlak behoorlijk waardeloos. Hij wordt dan ook niet gekozen omdat hij zo waarheidsgetrouw is MAAR omdat hij overeenkomt met het geluid van een gemiddelde boekenplankspeaker (en chips, dat heeft de gemiddelde luisteraar ook) EN omdat hij over de productiereeks behoorlijk consistent is (en dat laatste is erg handig). Het is dus niet zo dat een producer de speaker goed vindt klinken (hoewel er best mensen tussen zullen zitten die er al helemaal aan gewend zijn) of hem natuurgetrouw vindt (want dat is ie niet ;-) MAAR de meeste producers weten hoe hij klinkt (referentie) EN weten dat hun gemiddelde luisteraar een soortgelijk geluidje in z'n/haar huiskamer heeft.

Nu is daar wat voor te zeggen. Echter kun je natuurlijk ook ervaring opdoen met een andere (wellicht meer natuurgetrouwe) set en daar dus een referentie mee opbouwen. En chips, wellicht wordt het eindresultaat dan wellicht pruimbaarder op een bovengemiddelde set ;-)

PS: Of het handig is: Geen idee. Enige waar ik op doel is dat iets wat algemeen geaccepteerd schijnt te zijn niet automatisch altijd maar het beste is (chips, ik voel een windows/linux discussie aankomen ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MountStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-7-2006
Laatste: 23-9-2006
Berichten: 59
7-9-2006 16:11
Heb je alleen nog geen instrumenten....
in Ableton zit een goede drumcomp. je moet alleen zelf voor samples zorgen.. en met de legacypack kom je ook al een heel eind. Dan heb je natuurlijk nog erg veel keuze uit vst's en extra software (bijv. Reason erbij). maar om mee te beginnen lijkt me dit helemaal niet verkeerd, je komt dan vanzelf wel achter welke geluiden je graag wil gebruiken.

Je zou natuurlijk kunnen besparen op de monitoren (lichtere versie nemen 8030 bijv.) en dat in synths steken.
Never trust a computer you can't throw out a window.
Nicholas_BraveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2006
Laatste: 15-9-2006
Berichten: 6
7-9-2006 16:44
Kijk, dit begint er interessant te worden!
Ableton is dus de beste keus? Omdat weer door bekenden van mij Logic word aangeraden...

Wat bedoel je met die "chips" dre??
"Music is my religion"
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
7-9-2006 17:45
chips in de zin van sh*t
Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
MountStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-7-2006
Laatste: 23-9-2006
Berichten: 59
7-9-2006 18:22
Ableton is dus de beste keus? Omdat weer door bekenden van mij Logic word aangeraden...
Logic is ook zeker geen slechte keuze, maar gezien prijs/kwaliteit en vooral mogelijkheden ben ik een enorme voorstander van ableton.
In het begin (paar versies terug) werd het nog niet gezien als een vervanger voor Cubase/Logic maar nu zie je dat steeds meer grote producers overstappen. (waaronder: Armin Van Buuren, Daft Punk, Underworld, Nine Inch Nails, Dirty Vegas, Junkie XL, Richie Hawtin, Pete Tong, Sasha, Klaus Badelt)
Dat betekend natuurlijk niet dat je ook maar meteen voor ableton moet gaan, maar ik zou het zeker eens overwegen wink ;)
Gewoon de demo van live en van logic allebij eens bekijken. (en dan ook meteen even de tutorial/manual doornemen om te kijken wat je er allemaal mee kan)
Never trust a computer you can't throw out a window.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
7-9-2006 18:57

mount schreef:

Armin Van Buuren, Daft Punk, Underworld, Nine Inch Nails, Dirty Vegas, Junkie XL, Richie Hawtin, Pete Tong, Sasha, Klaus Badelt
Absoluut NIET alle namen hierboven maken gebruik van Ableton voor hun producties. Onder andere Armin van Buuren wordt overal en nergens als "groot voorbeeld" genoemd, hij gebruikt het slechts voor het een elkaar mixen van de plaatjes voor ASOT/ASOT-CD's en het eventueel maken van iets andere edits van bestaande muziek.

Z'n producties gaan geheel met Logic en hardware/software-synths.
Light Image
Nicholas_BraveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-9-2006
Laatste: 15-9-2006
Berichten: 6
7-9-2006 19:54
Tot nu toe is het me vrij duidelijk. Tot zover bedankt!

Het enige wat me nu nog dwars zit is het volgende....

Ik heb ooit een KORG TRITON LE61 gekocht.... achteraf zijn die geluiden die ik hierop kan vinden erg primitief naar mijn zin.

Momenteel lijkt me de Access Virus erg interessant. Zijn deze geluiden uit dit apparaat ook als softsynth verkrijgbaar en is dit dan aan te sturen via mijn Korg?? Of zeg ik nu iets heel raars.......
"Music is my religion"

Terug naar forum Reageer (zonder quote)