Forum > Algemeen Forum

CD-R's, Buma, Muziekrechten etc.

(591 reacties. Pagina 53 van 60)
Moderator(s): Dré
J.C. Sound & LightEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2006
Laatste: 28-12-2006
Berichten: 60
30-8-2006 09:55
Wordt dat dan de nieuwe rage het downloaden van betaalbewijzen? Het is niet illegaal om de wereld t elaten zien voor welke titels je betaald hebt.

Volgens mij zou het een mooier systeem zijn als je bij de Buma gewoon een klantnummer krijgt waar de aanbieders van de legale mp3's gewoon steeds je titel aan de lijst toevoegen. Ook een stuk makkelijker te controleren.
account op verzoek stoptgezet
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
30-8-2006 13:58
Totdat de aanbieders er een zooitje van maken (administratief) en jij mag zien aan te tonen bij de buma dat je ergens voor betaald hebt.. eens in de maand (bij een minimale afname, anders bv een in het half jaar) een zwart op witte factuur van bedrijf in kwestie lijkt me handiger.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
MountStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-7-2006
Laatste: 23-9-2006
Berichten: 59
31-8-2006 12:34
Dat lijkt mij ook een beter systeem, je zal net zien dat je favo shop niet bij de buma aangesloten zit. (denk maar niet dat beatport er om zit te springen om hun hele administratie aan te passen aan een nederlandse stichting)

Maar al zou je zwart op wit facturen krijgen dan nog klopt de regeling niet.. want van netlabels/promo's heb je geen factuur, en de buma stelt in de regeling dat alleen betaalde muziek gedraaid mag worden.
Never trust a computer you can't throw out a window.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
31-8-2006 15:45
Die kunnen ze toch op de factuur zetten met als prijs 0,- ?
It's time to play the music, It's time to light the lights..
MountStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-7-2006
Laatste: 23-9-2006
Berichten: 59
1-9-2006 10:05
Kan me voorstellen dat als je een netlabel hebt waar je toch al elke maand flink voor moet bijleggen (hosting e.d.) niet echt zin hebt om nederlanders een 0 euro factuur toe te sturen. Kost vrij veel tijd en er wordt niets aan verdient.

Bij grotere shops kan het wel, als die promo acties hebben. Maar verder is het gewoon geen doen.
Never trust a computer you can't throw out a window.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 14-5-2024
Berichten: 2389
1-9-2006 10:24
Maar erbij schrijven bij een factuur waar toch al een bedrag op staat lijkt me niet moeilijk. En anders de ogelijkheid om tegen een kleine betaling een 0,- factuur op te vragen. Het blijft een halve oplossing, maar je moet iets.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
MountStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-7-2006
Laatste: 23-9-2006
Berichten: 59
1-9-2006 20:04
Ik vraag me af hoeveel zo'n factuur waard is voor de Buma.. de gene die het geschreven heeft is naar alle waarschijnlijkheid niet de eigenaar belangenbehartiger van de producer.(en heeft dus weer niets over de muziek te zeggen)

Opzich zou het een goede oplossing zijn als iedereen hier ook aan mee zou werken.. maar overtuig jij maar eens een frans netlabel dat hij een bedrijf moet opzetten en moeilijker contracten moet aangaan met z'n producers voor één nederlandse dj terwijl er helemaal niemand een euro aan verdient.

De Buma moet gewoon een regeling opstellen waarbij het hele mp3 verhaal gewoon op een nette manier benaderd wordt. Promo's, netlabels, eigen tracks moeten gewoon ook als legaal gezien kunnen worden want... dat zijn ze ook.
Daarbij is er ook nog steeds niemand bij buma die kan uitleggen waarom jij als dj en de zaaleigenaar allebij rechten moet afdragen voor betaalde mp3's terwijl bij cd's en platen betaling van de zaaleigenaar voldoende is. Natuurlijk moet er betaald worden voor openbaar maken van muziek, maar waarom dat bij mp3 2x betaald moet worden is mijn een raadsel. (net zoiets als tolwegen aanleggen in Nederland terwijl iedereen al wegenbelasting betaald heeft)
Never trust a computer you can't throw out a window.
MiKeZZaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-11-2006
Laatste: 1-3-2016
Berichten: 22
5-5-2008 11:53
MP3's zijn dus niet legaal om te gebruiken (en zeker niet de illegale variant) begrijp ik hier. Dat wist ik natuurlijk al maar er komen toch wat vragen op bij mij:

1) Wat kost een overtreding ongeveer? Gaat dit per nummer of hoe moet ik dat zien?
2) Komt Buma ook bij kleinere feestjes?
3) De 'besloten' feesten, telt een personeelsfeest daar ook bij?
4) Bij 'besloten' feesten hoef je dus die bijdrage voor een zaal niet te doen maar kunnen ze wel je muziek controleren?
5) Kan je als DJ de inhuurder dmv een contract verantwoordelijk laten zijn voor eventuele boetes agv illegale downloads?
Mathijs_promixStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-9-2006
Laatste: 30-5-2017
Berichten: 201
5-5-2008 12:52

MiKeZZa schreef:

1) Wat kost een overtreding ongeveer? Gaat dit per nummer of hoe moet ik dat zien?
2) Komt Buma ook bij kleinere feestjes?
3) De 'besloten' feesten, telt een personeelsfeest daar ook bij?
4) Bij 'besloten' feesten hoef je dus die bijdrage voor een zaal niet te doen maar kunnen ze wel je muziek controleren?
5) Kan je als DJ de inhuurder dmv een contract verantwoordelijk laten zijn voor eventuele boetes agv illegale downloads?
1) Ik dacht €400 per cd.
2) Bedoel je controleren? Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat ie is gecontroleert.
3) Wanneer jij op een besloten feest wordt uitgenodigt, krijg jij een uitnodiging. Bij een personeelsfeest dus ook. En dat feest is niet toegankelijk voor anderen.
4) Ligt dacht ik aan de locatie. Wanneer jij dat doet in een kroeg, dan betaald de kroegbaas de rechten.
5) Als de opdrachtgever daar een handtekening onder zet; Ja. Alleen weet ik niet of dit juridisch haalbaar is.

Correct me if i'm wr....
RobinVPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-12-2006
Laatste: 9-9-2021
Berichten: 23
5-5-2008 12:57
na lang lezen wil ik toch even een reactie kwijt.
Legale muziek is altijd beter zonder twijfel. Het lijkt mij alleen wel zo dat als je op een privé locatie draait in een privé kring dat ze je niks kunnen maken.
Hier heeft de politie namenlijk niets over te zeggen.
Op een prive terrein kune je ook onder de 18 rondrijden met een auto en kunnen ze je niets maken.
Ik denk dat de controle's alleen maar plaatsvinden in krogen/cafe's en openbare feesten. Aangezien Drive-in show's over het algemeen door particulieren worden gehuurd en dus niet door een organisatie is de kans dat je een controle krijgt vrijwel nihill. shut up :X

Terug naar forum Reageer (zonder quote)