Forum > Newbie Forum

Mix PER OVERGANG opnemen

(17 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
JeromeskieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-8-2005
Laatste: 21-1-2008
Berichten: 46
26-7-2006 20:28
Hoe kun je een FOUTLOZE mix van jezelf opnemen? Stel dat je 20 nummers aan elkaar mixt. En bij de laatste overgang maak je een behoorlijke fout.. dan zou je de hele mix dus overnieuw moeten maken.
Ik zoek dus een manier om de mix 'per overgang' op te nemen. Ik vind het moeilijk om de volgende methode onder woorden te brengen, ik hoop dat het te volgen is:

Je maakt de overgang van het 1e naar het 2e nummer (terwijl je het opneemt), je laat het 2e nummer tot het einde aflopen, en je brandt deze opname op een cd. Die cd gebruik stop je in je cd-speler, je speelt nummer 1 en 2 af en je mixt nummer 3 eraan vast (terwijl dit weer opgenomen wordt), dan heb je dus nummer 1, 2 en 3 op pc staan. Deze opname brand je weer op een cd, enz.

Deze methode is in de praktijk natuurlijk niet haalbaar: hij neemt veel cd's in beslag en stel dat je bij het inmixen van het 19e nummer een fout maakt, kun je de vorige 18 nummers WEER opniew opnemen.

Is er een makkelijkere manier?
J.C. Sound & LightEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2006
Laatste: 28-12-2006
Berichten: 60
26-7-2006 20:42
je hoeft het niet te branden. je zou het ook kunnen opnemen daar een opname via de computer te laten lopen. En dan via de computer weer afdraaien.
account op verzoek stoptgezet
JeromeskieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-8-2005
Laatste: 21-1-2008
Berichten: 46
26-7-2006 20:46

J.C. Sound & Light schreef:

je zou het ook kunnen opnemen daar een opname via de computer te laten lopen.
Die zin snap ik niet.
J.C. Sound & LightEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2006
Laatste: 28-12-2006
Berichten: 60
26-7-2006 20:50
sorry beetje ongelukkig typfoutje.

Voor de duidelijkheid.

IPV de opname te branden, neem je het op via je computer (als mp3 oid).

Daarna draai je je mix af op de computer en mix je het nieuwe nummer erin. Terwijl je dit geheel weer opneemt met dezelfde computer.

Voor de juiste software zou je eens moeten zoek op dit forum. Er worden er een aantal besproken (zowel gratis als betaalde versies)
account op verzoek stoptgezet
JeromeskieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-8-2005
Laatste: 21-1-2008
Berichten: 46
26-7-2006 21:04
Als ik het goed begrijp lost dat het probleem niet echt op. Telkens al je een nieuw nummer eraan wilt mixen, moet je de mix vanaf het begin weer opnemen. In een mix van 20 liedjes neem je het 1e nummer dus 20 keer opnieuw op. Ik ben op zoek naar iets zodat ik als ik bijvoorbeeld het 16e nummer in wil mixen, de al eerder opgenomen 15 liedjes kan starten bij liedje 15, en dan nummer 16 eraan kan mixen, enz. Excuses als het niet helemaal duidelijk is.
J.C. Sound & LightEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2006
Laatste: 28-12-2006
Berichten: 60
26-7-2006 21:08
dan denk ik dat je zal moeten knippen en plakken. Maar ook daar zijn programma's voor.
account op verzoek stoptgezet
BazzzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2005
Laatste: 17-8-2011
Berichten: 240
27-7-2006 15:36
Je kunt je opgenomen mix toch ook later in de mix weer aanzetten en dan verder gaan?
Moet niet zo moeilijk zijn lijkt mij.

maar wanneer je een perfecte mix wilt maken (als dat al bestaat) dan kun je het beste de nummers softwarematig aan elkaar draaien.

Zoek daarvoor maar even op het forum
Geld moet rollen en als het niet kan rollen maak er dan een vliegtuigje van zodat het kan vliegen
HajoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-4-2003
Laatste: 29-12-2008
Berichten: 114
27-7-2006 15:50
Ik weet niet of ik de vraag helemaal goed begrepen heb hoor... maar je zou het alsvolgt kunnen proberen. Mengtafel met twee uitgangen nemen. Bron één (cd-speler, platenspeler) routeer je naar uitgang 1 van je mixer (bijv. master-out) en bron 2 routeer naar je uitgang 2 van je mixer (bijv. booth-out).

Beide uitgangen sluit je aan op twee ingangen van je geluidskaart (moet je natuurlijk een meer-kanaals geluidkaart kopen). Die beide ingangen laat je met een audio-bewerkingsprogramma binnenlopen op twee verschillende sporen. Dat neem je dus op, een beetje zoals ze in studio's bij het opnemen van een band de verschillende instrumenten op een verschillend spoor opnemen.

Nu ga je op je mengtafel je mix maken, maar beide platen komen dus op een ander spoor binnen, met andere woorden: ze liggen wél gelijk, maar staan NIET als één gemixte file op je pc.

Maak je een fout, dan heb je alles dus nog LOS in de pc staan, en kan je naar believen editen. MAar je hebt in principe dus wel gewoon je mix gemaakt, dus pitch en effenten en dergelijke, heb je wél mee opgenomen.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb gemaakt, en dat het helpt.
Het moet wel leuk blijven...
MisterBoemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2005
Laatste: 26-3-2009
Berichten: 111
27-7-2006 16:50
Ik heb ooit een programmatje gehad (zal eens gaan zoeken of ik het nog ergens heb liggen) dat de naam mp3 cutter droeg. Je raad het al, je kon zo een mix in stukjes knippen (heel erg simpel). Daardoor kon je dus een mix opnemen deze later knippen en dan bijv op cd fikken. Wat de TS bedoeld is er ook best wel mogelijk mee. Je moet alleen even de moeite nemen om je mix te knippen. Progie is volgens mij freeware/shareware dus zal ook nog wel ergens op internet moeten zwerven. Anders zullen er ook wel alternatieven de vinden zijn. Google er eens op zou ik zeggen.
Bas is een gitaar, Sub is een kast waar lage fq uit komen!
Bigf00tStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2004
Laatste: 28-11-2013
Berichten: 152
27-7-2006 19:37

Jeromeskie schreef:

Hoe kun je een FOUTLOZE mix van jezelf opnemen?
Een demo CD neem ik altijd in één keer op met vinyl.

Zit af en toe wel eens een klein schoonheidsfoutje in, maar dat gebeurd in een zaal ook.

Digitaal mixen is niet echt mijn ding, maar volgens mij is dat Mixmeister Pro ook mogelijk.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)