Forum > Algemeen Forum

Reiskosten

(39 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 16-5-2024
Berichten: 9469
13-6-2006 11:24

Victor schreef:

Het bedrag is bovendien veel te laag om uit de kosten te komen.
Die 19 cent mag ik aannnemen....
35 Cent is volgens mij redelijk kosten dekkend voor het transport.
En het staat je natuurlijk altijd vrij om je vraagprijs een beetje aan te passen...
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
13-6-2006 12:19

Victor schreef:

De belastingvrije vergoeding heeft hier niets mee te maken. Da's alleen het bedrag dat belastingvrij door een werkgever aan een werknemer mag worden vergoed voor zakelijke ritten. Voor ondernemers telt dit niet: voor hen is alles belast en zijn alle kosten aftrekbaar.

Het bedrag is bovendien veel te laag om uit de kosten te komen.
Uiteraard is dat veel te weinig; mijn auto lust beladen meer diesel dan wanneer deze leeg is.
En aangezien wij dus altijd "vol" rijden, moet er dus ook meer betaald worden.
De reisuren vind ik het grootste probleem nog niet, maar de auto moet wel betaald worden.
35 eurocent vind ik dan ook aan de krappe kant, zit meer te denken aan 50ct per gereden km.

Moet ik dat ook ex 19% btw vermelden, of moet hier geen btw over berekend worden?
En wanneer ik als artiest geboekt wordt, moet de reis dan ook op 19% terwijl ik zelf op 6% werk??
Alles komt goed....
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
13-6-2006 13:29
Wij werken met km prijzen en "dag" prijzen:

Km prijzen:
Sprinter busje (10m²) per km: €0.50
Sprinter bakwagen (20m²) per km: €0.70

Dagprijzen:
Sprinter bakwagen (20m²): €200
Vrachtwagen 50m²: €400
Step- en megatrailer 95-100m²: €500

Km prijzen zijn vooral voor de breng- en haal klusjes en opdrachten die in de buurt zijn, dagprijzen meer voor complete producties. Hierbij is het begrip dag in principe 24u, als transport bouw en transport breek binnen die 24u valt is het dus 1x dagprijs, zijn er meerdere bouw/breek of showdagen kan het transport 2x dagprijs worden.

Voor ritten met B rijbewijs geldt sowieso naar mijn idee het uurloon niet zo, degenen die naar de opdracht gaan kunnen vaak zelf rijden en moeten toch mee in de bus, of ze nu rijden of niet. Voor grotere transporten (C rijbewijs en hoger) ligt dat vaak anders, niet iedereen heeft zo'n papiertje dus moeten nogal eens extra mensen ingehuurd worden, + met dat soort klussen rijdt de chauffeur meestal alleen of met nog 1 mannetje en komt de crew apart. Da's ook een beetje de reden waarom er voor dat soort transporten geen km prijzen zijn. (hele korte ritten kan dat ERG ongunstig uitvallen maar dan heb je alsnog de keus om 2x bakwagen te rijden als het eigenlijk wat weinig is voor een vrachtwagen)

Zowel km als dagprijzen hebben hun voor en nadelen, soms valt het gunstig uit en soms niet, maar daar doe je weinig aan als je voor je klant simpele en duidelijke tarieven wil maken. Om nou korteritten-heffing, file heffing en weet- ik-wat-nog-allemaal te gaan rekenen vind ik een beetje te ver gaan, das ook nooit 100% voorspelbaar dus ook dat kan positief of negatief uitvallen, + je klant weet nooit waar ie aan toe is. Als je echt van de korte ritten bedragjes afwil kan je altijd nog een tarief "brengen en halen binnen een straal van X km van de zaak" maken.

BTW rekenen wij gewoon 19% over transport, hoe dat als artiest zijnde zit zit geen idee.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
13-6-2006 13:47
Ik rij met mijn oude trouwe Opel Combo en evt. de aanhanger voor een vaste prijs ( richtprijs voor mij is € 0,30 per gereden km ). In de regio is het vervoer gratis.Ik benoem de plaatsen waarin het vervoer gratis is op mijn homepage, daarbuiten reken ik altijd wel "iets" van reiskosten. Naarmate de afstand groter wordt, hanteer ik de gereden km's tegen de vaste vergoeding per km.Verder reken ik hierover gewoon BTW.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik mijn reiskosten "weeg" om een leuke/marktconforme (totaal)prijs af te geven. M.a.w. ik ben hier niet altijd even consistent of consequent in.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
13-6-2006 15:34
Over reiskosten moet ook BTW worden berekend. Net als over portokosten trouwens (ondanks dat er op postzegels geen BTW zit).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
13-6-2006 19:40
Als je grotere producties doet van duizenden euro's dan maakt 100 of 200 euro voor de reiskosten ook niet meer uit. Doe je echter een showtje van 400 euro en je rekent dan 200 euro reiskosten dan wordt het een heel ander verhaal. Ik weet ook wel dat die 19 ct per km niet kostendekkend is, wel voor de diesel maar niet voor de afschrijving, onderhoud etc. Maar tenzij ik zoveel werk heb dat het niet erg is om een klus te laten schieten houdt ik de reiskosten expres aan de lage kant.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Dieter(Pulse)Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-6-2003
Laatste: 31-3-2014
Berichten: 125
13-6-2006 20:02
Normaalgezien kost een bestelwagen ongeveer 30cent/km als je alles telt (diesel + afschr + onderhoud + taks enz).
Het probleem is dat je dan natuurlijk geen vergoeding hebt voor je eigen uren die je achter het stuur verliest.

Bij volledige sets is plaatsing binnnen de 15km inbegrepen. Voor extra km's reken ik 30cent/km aan. Zo kom je tenminste uit de kosten.

Als je daar ook je uren nog gaat bijtellen dan vrees ik dat ik in mijn geval nooit meer sets gaan moeten zetten verder als 25km en dat is weer een stuk werk minder. Het is en blijft afwegen...
Voor producties waar bediening bij is weegt dit natuurlijk ook minder door dan voor geplaatste sets zonder bediening omdat je in dat laatste geval de afstand 4* moet afleggen.
MVG. Dieter Antheunis D.D.A. Sound & Light
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
13-6-2006 21:28

Victor schreef:

Over reiskosten moet ook BTW worden berekend. Net als over portokosten trouwens (ondanks dat er op postzegels geen BTW zit).
Ik betaal bij TPG 3,90 euro voor een remboursoptie. Voorheen berekende ik dat door als 5 euro in BTW (4,20 euro ex). Tegenwoordig bereken ik het 1:1 door (dus 3,90 euro BTW vrij). Volgens mijn boekhouder kon dat; hoop niet dat hij een foutje gemaakt heeft...

Reiskosten is volgens mij een ander verhaal. Da's gewoon omzet (en er staat een kostenpost tegenover). 0,50 euro per enkele kilometer is een keurige (bijna minimale) vergoeding (zeker als er 2 personen of meer met vinger in neus zitten tijdens de rit).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
OmErtaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2005
Laatste: 23-12-2008
Berichten: 236
13-6-2006 21:50

Dré schreef:

Ik betaal bij TPG 3,90 euro voor een remboursoptie. Voorheen berekende ik dat door als 5 euro in BTW (4,20 euro ex). Tegenwoordig bereken ik het 1:1 door (dus 3,90 euro BTW vrij). Volgens mijn boekhouder kon dat; hoop niet dat hij een foutje gemaakt heeft...
Kan inderdaad is gewoon een doorgerekende verkoopskost.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
14-6-2006 10:16
Dat kan dus niet: de BTW moet volgens de wet (art. 8 wet OB) berekend worden over de totale vergoeding en daartoe behoren ook alle bijkomende kosten zoals montage, verpakking, financiering en verzend/portokosten.

De nota moet er dus als volgt uitzien:

Geleverd:
1 Mixer (excl. BTW). € 299,00
Portokosten rembours.. € 3,90
----------
Subtotaal........... € 302,90
BTW 19%.............. € 57,55
----------
Totaal te betalen... € 360,45


Ditzelfde geldt voor reiskosten.

Alleen doorlopende posten mogen zonder BTW worden doorberekend. Dat zijn bedragen die op naam en op rekening van de afnemer zijn betaald, zoals een bouwvergunning die door de aannnemer wordt aangevraagd op naam van de klant maar waarvan de kosten door hem worden voorgeschoten.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)