Forum > Algemeen Forum

Stroom verdelen

(483 reacties. Pagina 30 van 49)
Moderator(s): Dré
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
23-1-2006 23:50
1 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 23-1-2006 23:52
Hahaha, je weet toch wel... een beetje met dat wiebelstokje klooien om te kijken of je oliepeil goed is. En als het dan niet goed is zit er meestal ook nog ergens een dop waar je kan bijgieten. wink ;) (dat je de olie niet zelf gaat verversen kan ik wel weer snappen, dus dat hoef je ook niet te weten razz :p )

(zo, ik vind dat deze 16-jarige klaar is voor het rij-examen laugh :D ....beware sneaky :V )
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
23-1-2006 23:51

JeroenVDV schreef:

Waarom denk je dat hier ZO vaak het advies wordt gegeven sowieso niet met krachtstroom aan te gaan klooien als je er niets vanaf weet?
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Een gebruiker moet gewoon goedgekeurde verdelers en kabels kunnen gebruiken zonder dat hij weet hoe de techniek erachter precies werkt. Juist daarom zijn er eisen gesteld aan de inrichting van de electrische installatie en de zekeringkast en worden die door erkende installateurs aangelegd. De gebruiker hoeft zich daar dan niet meer om te bekommeren (en gelukkig maar: als het van de kennis van de gemiddelde gebruiker af zou hangen...).

Hoeveel mensen weten uberhaupt hoe electriciteit werkt, terwijl ze toch dagelijks electrische apparaten in het stopcontact steken? Want ook hier geldt: met krachtstroom kom je in principe dezelfde gevaren tegen als met 230V, beide zijn ruimschoots dodelijk als het tegenzit.

En o ja, er rijden miljoenen mensen rond in auto's die geen flauw benul hebben hoe zo'n ding werkt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-6-2024
Berichten: 13458
24-1-2006 00:14
Ik heb het maar even bij het product gezet (voor het geval dat)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
24-1-2006 00:17

Victor schreef:

JeroenVDV schreef:

Waarom denk je dat hier ZO vaak het advies wordt gegeven sowieso niet met krachtstroom aan te gaan klooien als je er niets vanaf weet?
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Een gebruiker moet gewoon goedgekeurde verdelers en kabels kunnen gebruiken zonder dat hij weet hoe de techniek erachter precies werkt.
Dus een goedgekeurde auto moet je kunnen gebruiken zonder de techniek erachter te weten? Dus als je niet weet dat bij een te laag oliepeil de motor vast kan lopen en er dus een ongeluk midden op de snelweg kan ontstaan is dat geen probleem?
Light Image
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
24-1-2006 01:47
Beetje vreemde verhalen over aardlekschakelaars hier allemaal.
Wellicht ook nuttig om te weten dat er aardlekschakelaars in diverse soorten zijn, waarbij 30 en 300mA de meest voorkomende zijn. Voor standaard 230V groepen is het volgens mij verplicht de 30mA versie te gebruiken. Echter voor krachtgroepen (32A etc) mag 300mA ook. Degenen die dit snappen zullen dan ook vrij snel snappen waarom een 16A CEEtje dan nog net zonder aardlek kan? Tenminste dat is de manier waarop ik het toepas.
Verdelers vanaf 32A zijn altijd afgezekerd met aardlek. 16A Shuko's, harting groepen en 16ACEE's (3 en 5 polig, gezien die laatste niet per se afgezekerd moet worden na de CEE) zijn altijd voorzien van 30mA aardlek. CEE's 32A en groter zijn voorzien van 300mA aarleks, aangezien die, voor ze in 230V groepjes omgezet worden toch altijd nog door een volgende verdeler moeten (zo heb je ook een beetje selectiviteit: je voorkomt ook lichtelijk dat bij een klein lekje gelijk 3 aardleks eruit knallen).

En wat die showtec verdelers betreft:
die 16A verdeler is naar mijn inziens vrij nutteloos:
*Als je nog niet tot 16 ampere kan tellen om je belasting uit te rekenen kan je beter geen lampen meer aansluiten.
*Spanning meten kan je ook prima met een multimeter, voltmeters lijken mij vooral nuttig te gaan worden als je op aggregaten etc gaat draaien met flinke belasting, kan je tijdens je show tenminste ook eea in de gaten houden. je hebt toch ook niet voor ieder 16A groepje wat je lokaal uit de muur trekt een voltmeter?
*16A CEE moet in principe niet eens afgezekerd worden, en aangezien hier C automaten gebruikt worden moet je nog maar hopen dat die afslaan en niet de groep in de meterkast (zie ook verhaal victor)
*En last but not least, geldt voor alle modellen: die voltmeters zijn toch niet te vertrouwen, ontbrekende nul wordt niet gemeten, en had laats op een klusje zo'n 32A verdeler van showtec mee: die gaf toen ik bij afbouw prik op t ding zette om de takels naar beneden te laten slechts 1 fase aan... Terwijl er toch echt 3 aanwezig waren. "Ja dat komt omdat er geen belasting aanzit" wordt dan gezegd. Nou daar heb je wat aan, ik wil eigenlijk wel graag EERST weten of de stroomvoorziening klopt voor ik er apparaten aanhang. Zoniet merk ik ook wel aan de rookpluimpjes her en der dat er iets niet klopt sneaky :V shut up :X
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
Jerre2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 31-3-2005
Laatste: 30-3-2016
Berichten: 157
24-1-2006 06:48
hier in belgie wordt het volgende toegepast met aardleks. Elke installatie (en dan spreek ik over de gewone huis, keuken en feestzaalinstallaties dus) moeten er één bevatten van 300mA, verplicht of de installatie wordt niet goedgekeurd. Afhanklijk van de aardweerstand wordt er dan (als die slechter is) een 100 of in 't slechtste geval een 30mA toegepast. Voor de vochtige ruimtes moet er apart een 30mA staan, je kan wel raden waarom (nu vraag ik mij nog altijd af of een evenement onder de noemer vochtige ruimte valt).

Wat nu met oudere installaties, je komt er nog veel tegen zonder aardlek, installaties die voor 1980 gekeurd zijn hadden die verplichting nog niet, dus het kan goed zijn dat je een perfect gekeurde installatie hebt zonder aardlek.
Eindelijk hebben ze daar vorige jaar een nieuw wetsvoorstel voor gedaan (let wel voorstel) om installaties om de x aantal jaar terug te laten keuren. Dit zou dus kunnen betekenen dat je binnenkort dus vrij safe gaat zitten en dus zonder problemen een 16amp verdeler gaat mogen gebruiken zonder aardlek.
Ikzelf gebruik nog al eens van deze verdelers (https://users.skynet.be/fb138913/jaeger_9430012_pimx_131339.jpg), maar ook alleen maar rechtstreeks als ik weet dat er een aardlek tussen zit, anders gaan ze via een paddestoel of verdeelkast met diff. Normaal gezien controleer je toch altijd waar je je gerief inplugt (ik toch) voor het geval moest de stroom uitvallen dat je niet in het heetst van de strijd nog alles in volle paniek moet gaan zoeken (en meestal weet dan niemand van iets), dus weet je ook ineens of er een aardlek tussen zit.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
24-1-2006 08:25

JeroenVDV schreef:

Dus een goedgekeurde auto moet je kunnen gebruiken zonder de techniek erachter te weten? Dus als je niet weet dat bij een te laag oliepeil de motor vast kan lopen en er dus een ongeluk midden op de snelweg kan ontstaan is dat geen probleem?
Laat ik het dan anders zeggen: voordat jij een schemerlampje in het stopcontact steekt of een kop koffie zet met je koffiezetapparaat controleer je eerst altijd of wel de juiste waarde zekering is aangebracht, of de randaarde in orde is, of er een aardlekschakelaar aanwezig is en of het stopcontact Kema-keur heeft?

Natuurlijk niet! Je gaat ervan uit dat de installatie in orde is. Daar moet je wel vanuit gaan en dat mág ook omdat er eisen worden gesteld aan de aanleg.

Het is natuurlijk netjes als je een aardlekschakelaar in je verdeler hebt. Maar het is niet verplicht en het gaat me te ver om te roepen dat je niet veilig bezig bent als hij er niet in zit.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DutchspidersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 5-10-2009
Berichten: 148
24-1-2006 09:14
Hij is trouwens ook dubbel gezekerd dus de nuldraad ook.
Hierdoor is er ook een kleinere kans op lek stroom..

Maarja waarom zou je nou zo onderdeel weg laten als het nog veiliger is..

Groeten Mark
Ik wil later sterven in mijn slaap,net als mijn grootvader.Niet roepend en tierend zoals de passagiers in zijn bus.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
24-1-2006 10:23

dutchspiders schreef:

Hij is trouwens ook dubbel gezekerd dus de nuldraad ook.
Hierdoor is er ook een kleinere kans op lek stroom..
Dat verkleint niet de kans op lekstroom
Maarja waarom zou je nou zo onderdeel weg laten als het nog veiliger is..
Kennelijk is dat uit kostenbesparing gebeurd. Dezelfde reden waarom niet alle auto's 10 airbags, ABS en ESP hebben.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
24-1-2006 13:06

jerre2 schreef:

hier in belgie wordt het volgende toegepast met aardleks. Elke installatie (en dan spreek ik over de gewone huis, keuken en feestzaalinstallaties dus) moeten er één bevatten van 300mA, verplicht of de installatie wordt niet goedgekeurd. Afhanklijk van de aardweerstand wordt er dan (als die slechter is) een 100 of in 't slechtste geval een 30mA toegepast. Voor de vochtige ruimtes moet er apart een 30mA staan, je kan wel raden waarom (nu vraag ik mij nog altijd af of een evenement onder de noemer vochtige ruimte valt).
Klopt, dat verhaal ken ik ook (woon nog net in belgië). Maar dat geldt dus bij vaste installaties. Je haalt het zelf al deels aan, bij mobiele installaties zou het dan maar de vraag zijn waar je staat, + het feit dat je daar niet telkens aardweerstanden etc gaat meten. Blijft lastige materie razz :p
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2

Terug naar forum Reageer (zonder quote)