Forum > Newbie Forum

Beatmixen

(571 reacties. Pagina 49 van 58)
Moderator(s): Dré
CekeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 1-10-2004
Laatste: 30-4-2007
Berichten: 19
1-12-2005 22:26
hoe zit het dan met de muziek keuze op cd? hier in de free recordshop hebben ze niet veel house. Is er iets te vinden op het net? En hebben liedjes op platen geen langere intro en outro ?
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
1-12-2005 22:35
Over de keuze tussen vinyl of cd's zijn al veel topics geweest, waaronder deze topics:
www.new-line.nl/forum/search/?str=cd+vinyl&b=1&f=0&df=10&usr=.

Dit topic is meer begonnen als een hoe-moet-ik-beatmixen-topic. De cd/vinyl-discussie kun je beter voeren in één van de andere reeds lopende topics.

Maar samengevat: vinyl is duur en zwaar, maar er komt inderdaad dance-muziek op uit die je niet op cd vindt. Cd's zijn relatief goedkoper en lichter, dus makkelijker te vervoeren. Als je alleen thuis wilt draaien, maakt het gewicht misschien niet zoveel uit, maar de prijs wel. Daarnaast zijn cd's minder gevoelig voor slijtage, en dus ook in dat opzicht goedkoper.

Leren mixen lijkt mij persoonlijk makkelijker met cd's. Cue-en en starten werkt eenvoudiger en ik vind het prettig dat ik met 1 druk op de knop opnieuw kan starten vanaf hetzelfde punt. Bij vinyl moet je op een andere manier beatmatchen en ga je daarna weer handmatig op zoek naar het cue-punt. Ook het instarten van een cd vergt minder oefening dan het instarten van vinyl, omdat je aan ritmegevoel alleen bijna genoeg hebt. Bij vinyl moet je ook nog de feel van de motor van je draaitafel te pakken zien te krijgen voor het juiste ingooimoment.

Uiteindelijk zal het de meeste mensen na wat oefening allebei wel lukken. De vraag is dus waar je prioriteit ligt: bij zo snel mogelijk leren mixen, of bij zo snel mogelijk leren draaien in je eigen dance-stijl (waar je dan ook nog het geld voor moet hebben).
TeknoknightsStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-2-2004
Laatste: 26-9-2017
Berichten: 571
2-12-2005 21:46
Ik ben van het principe dat vinyl eigenlijk altijd de beste oplossing is (muzikaal) als je echt op evenementen wil draaien. (daarmee bedoel ik dus geen drive-in of schoolfeesten maar in een specifiek muziekgenre). Met vinyl heb je altijd een streepje voor in die zin dat je geen schrik moet hebben om een bangelijke track die perfect in je genre past niet terug te vinden. Met cd's heb ik al vaak eens gevloekt omdat dat ene verrekte lekkere nummer nu net niet te vinden was op van die blinkende kleine lichte schijfjes. (lees: cd's). Ik draai nu met 2 numark axis8's en synqxtrm (tweede synq komt eraan maar nu staat er af en toe een Q20 naast)
Wat ik persoonlijk merk is dat platen niet eens zoveel hoeven te kosten. Daarbij moet ik wel zeggen dat dit misschien komt omdat ik heel onbekende techno draai. Het is dus niet echt dat een bepaald nummer nu echt een maand "populair" is en daarna ouderwets is. Wat ik wel kan zeggen: Mijn cd spelers vullen perfect aan en ik heb er ook meer mogelijkheden op. Ik zou bijvoorbeeld nooit een plaat(album) kopen voor 25 euro als je een cd van dat album hebt voor 15 euro. Dat is dan weer het voordeel om met beide media te draaien. Maar beslis je om niet echt de commerciële "zeik"kant (sorry) op te gaan, dan kom je bijna altijd het best uit door met vinyl te beginnen denk ik.

Wat ik ook merkte toen ik m'n turntable erbij had, was dat je opeens een heel stuk subtieler moest zijn. Met m'n jogwheels van m'n axissen corrigeerde ik altijd zeer vlot en zeer behendigd, maar ook zeer veel. (niet dat je het hoorde maar 't is een speciale manier van beatmatchen denk ik) Daardoor komt het dat ik soms niet subtiel genoeg ben met het vinyl-gedoe. M'n mixen lopen meestal wel volledig strak, maar toch corrigeer ik zeer grof tijdens de mix. ('t is moeilijk uit te leggen en je hoort het ook niet, maar toch doe ik heel snelle bewegingen met die pitch slide en zo...)

Grtz
Jumping is not a crime. It's just hilarious.
CekeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 1-10-2004
Laatste: 30-4-2007
Berichten: 19
3-12-2005 23:57
Laat maar, ik ga voor cd's gaan, vind veel interresante muziek op legale downloas sites, bedankt voor de uitleg. Nu nog investeren in de spelers en het beatmixen
DjberjoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-9-2004
Laatste: 26-10-2009
Berichten: 301
11-12-2005 14:14
Ik weet niet of dit hier thuis hoord maar, Hoe kan je het beste R&B mixen?
en ook hoe kan je het beste R&B en dance muziek mixen?

Mvg,

Bjorn Berkvens
gear: Ecler nuo5, 2*Denon dn-s1000, 2*reloop 4000 m3d , techics Rp-DH1200, redsound soundbite XL, Macbook , Ableton, KRK-rp6
Tribal ChefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2003
Laatste: 28-9-2009
Berichten: 543
11-12-2005 15:53
Is al vaak over geschreven, toch meestal wat beatmixen, schratchen, en veel start stop mixen.
Basbox112Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 6-8-2003
Berichten: 73
11-12-2005 22:43

djberjo schreef:

Ik weet niet of dit hier thuis hoord maar, Hoe kan je het beste R&B mixen?
en ook hoe kan je het beste R&B en dance muziek mixen?
Misschien een dom antwoord in eerste opzicht maar het bezoeken van feestjes waar dit gedraaid (lees gemixt)wordt kan zoveel goed doen! Volgens mij zou je niet de eerste zijn als je deze stap over wou slaan...
Weet niet waar je woont maar er is vast wel iets te vinden! Wanneer je deze muziek wilt gaan draaien zul je het ook wel niet als straf ervaren om naar dergelijke feesten te gaan ;)
Suc6, en laat wat van je horen in t 'post hier je mix' topic als je zover bent, zou leuk zijn =P!
HUH???
YouffieStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 21-10-2005
Laatste: 8-11-2008
Berichten: 16
17-12-2005 03:05
ik draai nu ongeveer 1 jaar
en wou dat ik dit forum eerder was tegengekomen sad :(
want dingen die ik niet snapte , lees ik hier weer trug
dat had me dus egt 3mnd kunnen schelen angry
de eerste 3mnd heb ik maar lopen kloten , en dacht dat het wel goed zat etc.

maar goed ik lees dat sommige met 2kanalen over de koptelefoon draaien
probeer dit niet te doen ,
stel je staat op een feest en er dreunt 3,5 kw wat op je af
dan heb je nix aan die methode , en ga je egt hard onderuit

1kanaal op koptelefoon en je andere oor focussen op de speakers
zo kan je je platen ook langer gelijk laten lopen heb ik gemerkt

Tip ,..voor als je het ingooien nog niet onder de knie heb
de plaat die je wilt inmixen ,, 5beats spoelen
en wagten tot er een nieuw blok begint bij de andere plaat
zo hoef je hem niet perse op de 1 in te gooien ,en voorkom je dat je stukjes mist
waardoor je platen niet mooi uitkomen
dus als de plaat begint met een nieuw blok
eff 1,2,3,4 tellen en dan de andere plaat loslaten
beetje corrigeren ,, bas en high wegdraaien
en dan fader omhoog na 32 tellen happy :)
Here,s Youffie !!!!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
17-12-2005 03:43

Youffie schreef:

maar goed ik lees dat sommige met 2kanalen over de koptelefoon draaien
probeer dit niet te doen ,
stel je staat op een feest en er dreunt 3,5 kw wat op je af
dan heb je nix aan die methode , en ga je egt hard onderuit
Wat heeft de geluidsdruk van de installatie nou te maken met wat iemand op zijn koptelefoon doet? Het volume van je koptelefoon regel je apart op je mixer, en JUIST als het in de zaal een klereherrie is, is mixen met twee cups op zo gek nog niet. Ik snap werkelijk niet waar je bovenstaand verhaal op baseert.

Youffie schreef:

1kanaal op koptelefoon en je andere oor focussen op de speakers
zo kan je je platen ook langer gelijk laten lopen heb ik gemerkt
Jij misschien, anderen misschien ook, maar net zoveel mensen mixen met twee cups.

Youffie schreef:

zo hoef je hem niet perse op de 1 in te gooien ,en voorkom je dat je stukjes mist
waardoor je platen niet mooi uitkomen
??
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
17-12-2005 11:40

Youffie schreef:

Tip ,..voor als je het ingooien nog niet onder de knie heb
de plaat die je wilt inmixen ,, 5beats spoelen
en wagten tot er een nieuw blok begint bij de andere plaat
zo hoef je hem niet perse op de 1 in te gooien ,en voorkom je dat je stukjes mist
waardoor je platen niet mooi uitkomen
dus als de plaat begint met een nieuw blok
eff 1,2,3,4 tellen en dan de andere plaat loslaten
beetje corrigeren ,, bas en high wegdraaien
en dan fader omhoog na 32 tellen happy :)
En wat nu als je van de plaat die je inmixt ook de eerste beat wil laten horen over de speakers? Oftewel: zsm die 5 beats spoelen vergeten. Je gaat vanzelf het begin van een blok van te voren horen aankomen en dan heb je die 5 beats ruimte ook niet meer nodig. Want zoals jij het doet begrijp ik dat je plaat 2 (de in te mixen plaat) pas bij beat 33 gebruikt.

Na een tijdje laat je hem altijd strak op de beat los zonder erbij na te hoeven denken, maar dan moet je het jezelf wel goed aanleren natuurlijk.

Bass en high wegdraaien is ook niet per definitie verkeerd, maar als je bass en high per definitie wegdraait is dat weer wel fout, sommige mixen gooi ik erin met de bass vol open van de tweede plaat, sommige met alleen het high open, per mix verschillend dus.

Verder vind ik wat je vertelt over 2 cups niet kloppend. Juist bij veel herrie VIND ik 2 cups een uitkomst. Ook zie ik niet waarom je mix langer zou kunnen duren als je 1 cup gebruikt. VOor het cup verhaal geldt gewoon: doe wat JIJ het prettigst vind.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag

Terug naar forum Reageer (zonder quote)