Forum > Newbie Forum

Beatmixen

(571 reacties. Pagina 47 van 58)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 17-5-2024
Berichten: 13458
10-11-2005 12:13

Jeromeskie schreef:

Oke bedankt Sylvia, ik ga zo weer eens aan de slag happy :) .
Bij de UMX SE (die behoorlijk fanatiek weg EQ'ed in het onderste gebied) kun je het beste het laatste "min" stukje van de EQ niet gebruiken. Dus ergens rond 8 uur ophouden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
John_voofStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2003
Laatste: 12-5-2016
Berichten: 206
10-11-2005 12:13

Jeromeskie schreef:

Ook vind ik het bij het inmixen van plaat 2, soms 'raar' klinken als de lage tonen helemaal weg zijn. Het is de bedoeling dat je de bass helemaal wegdraait, maar tegelijkertijd draai je dan eigelijk ook een gedeelte van de vocals weg, wat resulteert in rare stemmen. Je kunt dan de lage tonen weer iets opendraaien, waardoor de vocals weer wat beter klinken, maar dan wordt de bass natuurlijk ook steeds harder.
De bass helemaal wegdraaien is vaak niet zo mooi, het is vaak niet bruikbaar om de bass met -30dB ofzo terug te draaien. Probeer via je koptelefoon dan een goede stand van de bassknop te vinden, zodat je de bass voldoende weg hebt gehaald, maar het geluid niet helemaal vern**kt.
JeromeskieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-8-2005
Laatste: 21-1-2008
Berichten: 46
10-11-2005 12:34
Bedankt allemaal, ik ga zometeen eens rustig pielen happy :)
Patrick van VugtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
Berichten: 466
13-11-2005 22:03
En nog 1 van de belangrijkste is: werk op je gevoel.

Sommige dj's hebben zo'n standaard mix procedure, ze zetten plaat 1 op, matchen plaat 2, draaien de bass van plaat 2 dicht, laten de plaat los (of starten de cdspeler) en trekken de fader open, trekken de andere iets dicht. En halen de bass uit plaat 1.

Als je dat gewoon een keer doet in een set, of een paar keer maakt het niks uit. ALS het maar past in de mix. Een goede mix heeft meestal ook veel variatie, dus niet altijd de bass op 7 uur, maar soms ook gewoon de bass bovenop de andere plaat gooien. In een brake ofzo (of bij sommige platen vallen de beats heel strak op elkaar, maar dan moeten ze wel 100% gematched staan!)
Verder kun je ook b.v. de fader niet langzaam opentrekken, maar de plaat instraten met de halve fader open (pas op bij vinyl, en je moet de plaat exact goed kunnen instarten).

Er zijn echt 1000de variaties mogelijk. Gebruik je gevoel, luister goed naar het nummer en "bedenk" wat je ongeveer gaat doen. Pruts wat raak, leer je platen kennen en bak er wat van;) En 1 van de beste manieren om het te leren is wel een mix posten, van het commentaar leren, en het verbeteren... Succes!
*Quukske*
DjberjoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-9-2004
Laatste: 26-10-2009
Berichten: 301
15-11-2005 16:05
Ik heb van een bedrijfleider gehoord van een vafe/disco war ik wil gaan draaien , dat je bij het beatmixen ook op de high & mid tonen moet letten. maar hoe zit dat dan?

Als ik naar een liedje luister dan hoor ik wel een high toon na de bass bij sommige liedjes maar bedoeld hij dan dat of wat moet ik me daarbij voorstellen?

Mvg,

Bjorn Berkvens
gear: Ecler nuo5, 2*Denon dn-s1000, 2*reloop 4000 m3d , techics Rp-DH1200, redsound soundbite XL, Macbook , Ableton, KRK-rp6
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
15-11-2005 16:11
Als je wilt weten wat die bedrijfsleider daarmee bedoelt, dan zul je het aan die bedrijfsleider moeten vragen. (En niet alleen maar ja-knikken op het moment dat-ie tegen je staat te praten razz :p .)

Beginnend beatmixen doe je vooral op de bas, maar de betere dj's vogelen natuurlijk ook met het mid en hoog en misschien is dat wat hij wil horen van een dj. Kan zijn dat-ie dat bedoelt met "opletten".
Kan ook zijn dat-ie bedoelt dat je moet uitkijken dat je zijn luidsprekers niet molt door mid of hoog te veel te plussen.
Tot slot kan het nog zo zijn dat die bedrijfsleider geen klap verstand heeft van dj-en en mixen, en dat-ie maar wat roept.

Maar nogmaals: vraag het aan de bedrijfsleider. Hoe moeten wij nou weten wat hij met zo'n opmerking bedoelt?
KenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2005
Laatste: 20-4-2009
Berichten: 79
27-11-2005 22:40
Wat kun je beter bij het mixen hebben goede draaitafels of een goede mixer?
Natuurlijk biede maar als je moet kiezen wat wordt dat dan?
GrooveloverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-3-2004
Laatste: 28-8-2010
Berichten: 462
27-11-2005 22:48

Ken schreef:

Wat kun je beter bij het mixen hebben goede draaitafels of een goede mixer?
Natuurlijk biede maar als je moet kiezen wat wordt dat dan?
Beide ontzettend belangrijk.
Draaitafel met fatsoenlijke pitch en een mixer met 3 delige toonregeling per kanaal.

Waarom deze vraag?
Pioneer cdj 800 mk2 - Synq SMX-2 - Pioneer cdj 800 mk2 - Technics RP-DH 1200
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
27-11-2005 22:49
Ligt eraan of je thuis of on the road wilt gaan draaien. Voor thuis zeg ik eerst goede draaitafels (direct drive) en/of goede cd-spelers (true instant start etc.). Als je naar de echte cheap-ass cd-spelers en draaitafels gaat kijken, dan zul je vooral problemen krijgen met de startsnelheid, en als er niet snel gestart kan worden, wordt het mixen al vrijwel onmogelijk. Daarnaast zal de algehele kwaliteit van de apparatuur, zoals de toonarm bij bepaalde draaitafels, af doen aan je mogelijkheden.

Maar als je de gear live wilt gaan gebruiken, bedenk dan wel dat je mixer het hart van je installatie is. Al heb je nog zulke mooie geluidsapparatuur; is je mixer ruk, dan zal ook de rest van het geluid ruk zijn. Voor goed beatmixen zijn verder goede faders én een muzikale equaliser nodig. Maar als je net begint kunt je met een goede budgetmixer (staan een paar hele leuke hier in de shop) uitstekend vooruit.
KenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2005
Laatste: 20-4-2009
Berichten: 79
28-11-2005 08:51
Maar als je de beats goed gelijk wilt laten lopen zijn goede draaitafels wel van belang of niet?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)