Forum > Geluid

Hoeveel db mag je overdag produceren in een gewone woning

(57 reacties. Pagina 3 van 6)
Moderator(s): Dré
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
3-11-2005 19:28
Een paar weken geleden ben ik ook naar de politie gestapt met de vraag: "Zijn er wetten m.b.t. geluidsoverlast?"

Dit heb ik gedaan omdat er naast mij een vervelende man woont die bij de politie werkt (recherche) en begon te drijgen met dat hij de apparatuur in beslag ging laten nemen. Dit wilde ik dus voorkomen. En het waren trouwens geen rare tijden dat ik muziek luister (3 uur 's middags ofzo en na 5 min. stond hij al op de stoep).

Antwoord:

Hier in Deventer werken ze met een protocool dat geld voor regio district Zwolle.

Dat protocool is een soort wet waarin staat, dat wanneer er geluidsoverlast geconstateerd wordt, nadat er klachten bij de politie binnen gekomen zijn, er buurtbemiddeling ingeschakeld wordt.(volgens mij zijn dat gewoon vrijwilligers die bemiddelen tussen de buren die last van mekaar hebben)

Mocht er nog een klacht binnen komen en de politie komt langs en constateert geluidsoverlast, dan krijgt je een gele kaart.

Mocht er daarna nog 1 klacht binnenkomen krijg je een rode kaart en wordt de betreffende geluidsapparatuur ingenomen.

Dit hele verhaal geld dus voor politie district Zwolle.

Vraag dus even na bij de politie wat voor jou regio geld. Landelijk is er namelijk niks afgesproken in de wet over in beslagname van geluidsapparatuur en eventuele sancies.
Cyberlights in the house :D
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
3-11-2005 19:42

GoTMoRe schreef:

Hier in Assen is de regel dat het om 22:00 rustig moet zijn. Zodat de nachtrust van slapende mensen niet verstoort wordt.
Ja, in Assen werken zeker geen mensen in 3 ploegendienst.
M.a.w. er slapen ook mensen overdag.

Regels of geen regels, woon je naast, of in de buurt van een "geluids overlast klager" kan je maar beter verhuizen.

Eerst komt de buurman of buurvrouw klagen, bij het niet stoppen van de overlast kan de politie gebeld worden.
Die zal bij je langs komen en vragen om het geluid te minderen, maar indien ze daarna nogmaals langs moeten komen en ze constateren toch geluids overlast, dan zal men de handel in beslag nemen.

Vandaar ook dat je beter je buren uit kunt nodigen als je een feestje geeft wink ;)

Martin.
kvm entertainment
DannyK78Standaard Lid
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
3-11-2005 22:18
Beste forummers, even iets rechtzetten: in een eerdere post schreef ik dat ik jurist ben overdag: ben ik niet. Ik ben notarieel medewerker, oftewel iemand die op een notariskantoor contracten maakt en vergeleken met een leek juridisch vrij goed is onderlegd. En dus met een wetboek overweg kan.

Jurist impliceert dat ik meester in de rechten zou zijn en dat ben ik niet.
Bij deze rechtgezet.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 31-10-2024
4-11-2005 14:24
Zelf heb ik een rechtzaak over geluids- en parkeer-en verkeers-overlast voor de buren moeten voeren.
Ik kon aantonen dat ik geen geluids-overlast veroorzaakte op "onchristelijke uren"
En ook aantonen dat ik totaal geen parkeer overlast veroorzaakte door mijn bezoekers. Wegens voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein.
Ook de hoeveelheid verkeer kon ik naadloos aantonen die ik veroorzaakte, want we hielden alles bij van af het moment dat ze daar een keer voor aan de deur waren geweest.

De buren konden geen geluids-overlast aantonen op welke uren dan ook.
Geen metingen, geen constateringen van onafhankelijke instanties, zoals politie enz.
Tevens geen video of foto materiaal overleggen van verkeers-overlast en dergelijke.

De rechtzaak heb ik dus glansrijk gewonnen......
Maar het heeft me wel 2 jaar soepbatten gekost,
Ruim € 5000,- aan advocaat kosten, (welke niet vergoed worden bij dit soort zaken)
En ik ben uiteindelijk toch verhuisd, omdat ik niet meer tegen het mierengexxxk kon.

Dus als je het er op wilt laten aankomen, zorg dat je alles kan bewijzen, en zorg dat hun niets kunnen bewijzen.
Zorg er daarom voor dat je redelijk bent in je volume's.

En houd er ook rekening mee dat jouw redelijk, iets heel anders kan zijn dan wat in de grote norm als redelijk word gezien.

Goede truuk, kijk eens bij milieu vergunningen, onder het hoofdstuk geluidsoverlas en de db's......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
4-11-2005 16:01
Altijd is het vervelend dat iemand klaagt wanneer je met je geluidset aan het testen ben.Ik probeer dat op te lossen door de omgeving eerst te informeren waarom en nodig ze uit zodat ze weten waarom je dit doet.
Daarna zal je minder problemen krijgen!

Overigens is het hier op Aruba wel anders! shocked 8O
Als je hier aan het testen ben komen ALLE buren op je af!! ashamed :$
Maar dan wel om een leuk feestje te gaan maken laugh :D !!!!

Praten helpt altijd!!

Succes!
..Je Ducktape brood voeren...
DJ.TStandaard Lid
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 17-9-2024
4-11-2005 16:29
Als ik hier een set ga testen en ik moet iedereen uitnodigen die er evt last van kan hebben...
Oei, dat zijn honderden uitndogingen voor een keertje testen. sad :(
Het gaat hier volgens mij echt om het gewone thuis draaien.
Darth Crossfader
DjWhiteStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 25-6-2004
Laatste: 1-8-2019
4-11-2005 18:41
Ja het gaat om thuis draaien maar dan is mijn kenmerk wel dat ik nogal hard draai en soms een minuut of tien tegen de clip aan. Heb overlaatst telefoon gehad van die bepaalde persoon en hij zei ik siteer KAN DAT GEJENGEL NIET EEN BEETJE STILLER .

groetjes DjWhite
Night06Standaard Lid
Sinds: 8-10-2004
Laatste: 22-12-2010
4-11-2005 19:13
ik las net dat iemand zei dat ze klagen wanneer je aan het testen bent. maareh... hoelang test je die muziek dan?

je test alleen of het een beetje klinkt, of dat er iets kapot is.
dit heb je echt wel binnen 5 minuten gedaan. en de buurman ofzo zou gek zijn om daarvoor kei hard te gaan rennen naar de telefoon (of naar jou huis laugh :D ).

wanneer je thuis aan het draaien bent geld het toch weer anders... waarom zou je eigenlijk het hele huis kapot moeten laten dreunen om een uurtje te draaien?
DJ.TStandaard Lid
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 17-9-2024
4-11-2005 19:17
Of doe het als ik.. regel een ruimte waar je lekker kunt draaien. wink ;)
Mijn ruimte is geisoleerd en bijna klaar, ik zal binnenkort foto's posten.
Natuurlijk heeft niet iedereen hier de mogelijkheid toe.
Wat ik dan alleen nog niet snap is dat je zo hard draait dat je je eigen oren sloopt?
Zo hard hoeft het echt niet.
Ik woon in een rijtjeshuis (hoekhuis), als ik normaal op mn kamer zou draaien zouden de buren er gegarandeerd last van hebben. De buren ernaast zouden echter niets tot bijna niets horen.
Dan staat het bij mij al op een respectabel niveau.
Nogmaals: waarom daar vet overheen blazen?
Darth Crossfader
DjWhiteStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 25-6-2004
Laatste: 1-8-2019
4-11-2005 19:22
voor op een gewoon niveau te draaien daar had ik dan ook en hifi setje voor kunne gebruiken. Ik Heb speciaal een installatie gekocht omdat ik toch wel hard wou spelen. En Het volume valt voor mijn oren toch wel mee vind ik. Maar dat kan ook aan mij liggen ;). ik draai graag luid dan is er altijd een andere sfeer dan zo stilletjes draaien vind ik persoonlijk.

groetjes DjWhite

Terug naar forum Reageer (zonder quote)