Forum > Algemeen Forum

Stroom verdelen

(483 reacties. Pagina 12 van 49)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
31-10-2005 14:51
Hoe dan ook, de post van tfproductions is erg onduidelijk. Jammer, want het is al voor veel mensen een lastig onderwerp.

Er zijn twee manieren om de apparatuur in je truss van stroom te voorzien.
1. Trek per 16 ampèregroep die je nodig hebt een normale 230V-kabel (3-aderig) naar boven. Eventueel kan je meerdere van deze groepen door een multikabel met Harting-connector laten lopen.
2. Trek één of meer krachtstroomkabels 400V/3x16A naar boven die je daar verdeelt in groepen van 16 Ampère/230V. Omdat je niet wilt dat er zekeringen boven in je truss zitten die je niet kan resetten tijdens de avond kan dit dus alleen met 3x16A krachtstroom.

In beide gevallen vindt de verdeling plaats met een krachtstroomverdeler op de grond, niet in de truss.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
31-10-2005 15:27
ik wil voor de 1e oplossing gaan
alleen moet ik danwel nog nieuwe grote multiekabel dan 1.5 te kunnen vinden..

happy :)
marijn
TfproductionsAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 14-11-2005
Berichten: 26
31-10-2005 16:59
dat is dus wat ik bedoel (400V 3*16A 230V) naar boven, in de verdeler beneden heb je dan 2 krachtstroom uitgangen van 16A deze gaan naar boven met een 3 fase 16A 5*2,5mm2 kabel waaraan een doos zit met drie groepen van 16A 230V zo heb je dus een eenvoudige verdeling en maar een kabel per drie fases. maar misschien wordt het inderdaad duidelijker wanneer ik de foto's heb gemaakt en je daadwerkelijk kunt zien hoe het precies zit. Want zo moeilijk is het niet, je maakt het moeilijk door break-outs, verdelers, verlopen enz. te gebruiken. De meeste kabels zijn namelijk gewoon te koop met de juiste verdeling enz.
Maar wanneer je geen inzicht en je geen verstand van sterkstroom hebt, dan is het naar "mijn inzicht" heel gevaarlijk om hiermee te werken, zeker wanneer men er zelf aan "sleutelt". En zich dan eens laten voorlichten door een electromonteur en wanneer men hieraan toch "sleutelt" het laten controleren door deze monteur.
zouden ledparren de toekomst verlichten?? mijn verhuurprogramma is er in ieder geval mee uitgebreidt
StijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-12-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 123
31-10-2005 18:57

marijn schreef:

ik wil voor de 1e oplossing gaan
alleen moet ik danwel nog nieuwe grote multiekabel dan 1.5 te kunnen vinden..
Wij gebruiken ook 1,5 kwadraat in onze multi kabels, is nix mis mee. gebruik het maar zoals je gemaakt hebt met de break-ins en de break-out boxen die je gemaakt hebt, zo doen wij het ook (alleen dan met 16 polige harting en dus 8in en 8uit).
Zolang je niet meer dan 10A per kring gebruikt gaat er helemaal niks fout. Dat is een regel die wij ook aanhouden. Op die manier kan je dimkanalen en vaste spanning gemakelijk in je truss leggen bv 1e 4 kanalen dimkanaal voor bv 4-bar overige 4 zijn dan vaste spanningen voor koppen, scan, ... bij het geval van 6-baren heb je nog altijd 2 kanalen over voor vaste spanning. Zo doen wij dat altijd (bij een niet al te kleine firma wink ;) ), zo hou je dimmers en zekeringen op de grond en kan je er altijd bij en hou je ook weer onnodig gewicht uit je trussen
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
31-10-2005 20:43
ja :)
alleen heb ik wel 8 pinnen over. maarja happy :)
marijn

hebben jullie ook op je verdeler dan paneeltje ofzo met shuko's? dan kan je kiezen wat bij wat moet?
marijn
StijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-12-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 123
31-10-2005 21:23

marijn schreef:

hebben jullie ook op je verdeler dan paneeltje ofzo met shuko's? dan kan je kiezen wat bij wat moet?
Op onze jobs gaat er altijd een dimmerrack mee en daar kunnen we dan vaste spanningen op patchen. op de kleinere jobs waar een klein dimmertje staat waar geen vaste spanning op gepatched kan worden of geen dimmer aanwezig is moeten we een break-in gebruiken. onze stroomverdeling gebeurd dan door 32A naar 6x afgezekerde(16A) shucko blokken. Er is dus buiten dat geen enkel andere verdeling nodig (geen paneeltje met shucko's), je moet je multi dan ook zien als een hoeveelheid shucko kabels bijeen waarop je dan shuckoblokjes boven in je truss legt. Of zie jij het anders? Wou jij je materialen die vaste spanning nodig hebben allemaal appart (elk zijn kanaal) naar beneden laten komen en dan beneden bijeen steken? dat kan ook (maar dan zal je als je eenmaal meer materiaal in je truss hangt meer multi's moeten gebruiken) maar maak het dan niet te moeilijk en gebruik shuckoblokjes beneden en maak dan geen zware kist met paneeltjes in. Shuckoblokjes wegen veel minder en zijn veel goedkoper. Een blok om krachtstroom te verdelen kost al meer dan genoeg.
TfproductionsAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 14-11-2005
Berichten: 26
31-10-2005 22:20
Stijn als ik het goed lees gebruik jij dus kabels waar 10A door mag maar zitten deze op groepen van 16A?? Dit mag volgens mij niet, ook al hebben jullie zelf de regel om er niet meer dan 10A doorheen te laten. Dit is namelijk hetzelfde als dat je een 32A aansluiting hebt vanuit de muur en je zet hier een 16A verdeler op zonder zekeringen!! Je kunt deze dan met het volle vermogen uit de muur belasten, afhankelijk waarmee de wandcontactdoos is afgezekerd, waardoor je dus alles overbelast. Met als uiterste kortsluiting en gesmolten kabels.
zouden ledparren de toekomst verlichten?? mijn verhuurprogramma is er in ieder geval mee uitgebreidt
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
31-10-2005 22:27

tfproductions schreef:

Stijn als ik het goed lees gebruik jij dus kabels waar 10A door mag maar zitten deze op groepen van 16A?? Dit mag volgens mij niet, ook al hebben jullie zelf de regel om er niet meer dan 10A doorheen te laten. Dit is namelijk hetzelfde als dat je een 32A aansluiting hebt vanuit de muur en je zet hier een 16A verdeler op zonder zekeringen!! Je kunt deze dan met het volle vermogen uit de muur belasten, afhankelijk waarmee de wandcontactdoos is afgezekerd, waardoor je dus alles overbelast. Met als uiterste kortsluiting en gesmolten kabels.
Kabeltje naar een leeslampje mag ook ECHT geen 16 ampere doorheen sneaky :V Als je begrijpt wat ik bedoel..
Light Image
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
31-10-2005 22:28

JeroenVDV schreef:

Kabeltje naar een leeslampje mag ook ECHT geen 16 ampere doorheen sneaky :V Als je begrijpt wat ik bedoel..
Zegt hij met twee Minimac's op z'n bureau laugh :D
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 22-1-2024
Berichten: 2419
31-10-2005 23:45

JeroenVDV schreef:

tfproductions schreef:

Stijn als ik het goed lees gebruik jij dus kabels waar 10A door mag maar zitten deze op groepen van 16A?? Dit mag volgens mij niet, ook al hebben jullie zelf de regel om er niet meer dan 10A doorheen te laten. Dit is namelijk hetzelfde als dat je een 32A aansluiting hebt vanuit de muur en je zet hier een 16A verdeler op zonder zekeringen!! Je kunt deze dan met het volle vermogen uit de muur belasten, afhankelijk waarmee de wandcontactdoos is afgezekerd, waardoor je dus alles overbelast. Met als uiterste kortsluiting en gesmolten kabels.
Kabeltje naar een leeslampje mag ook ECHT geen 16 ampere doorheen sneaky :V Als je begrijpt wat ik bedoel..
ik zie het alleen nog niet gebeuren dat jij een gloeipitje van 3kW in je bureaulamp draait. wink ;) een bureaulamp trekt niet zo veel stroom, en is het dus onnodig om er een dikke snoer aan te zetten.

in situaties waarin je steeds opnieuw de zaak weer in moet prikken, en moet zorgen voor een goede verdeleling is het belangrijk dat je niet KUNT overbelasten. zeker als je een keer wat meer materiaal meeneemt ben je sneller geneigd nog wat klein spul erbij te zetten. in dat geval hoor je dus de zaak af te zekeren op 10A. wil je dit niet, dan moet je kabels van voldoende dikte gebruiken. leuk dat je voor jezelf stelt dat je er niet meer dan 10A doorheen mag trekken, maar zo blijf je bezig met snoeren leggen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)