Forum > Licht

Blacklight TL bromt

(10 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
13-5-2003 19:56
Beste mede-forumleden,

Ik heb sinds een maandje een blacklight TL van 120cm (www.new-line.nl/v/9399).
Hij bromt al vanaf het begin, dat maakte mij opzich niet uit, maar mijn vader zei dat het wel eens zou kunnen dat hij nu extra veel stroom vreet shocked 8O . Ik heb er al een andere starter in gezet maar helaas zonder resultaat. Dus dan zal het wel aan de buis liggen denk ik.
Maar mijn vraag is: Kost het extra veel stroom?

Alvast bedankt

Victor
Waar zit de cut op dit apparaat?
BSLStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-7-2002
Laatste: 16-7-2008
Berichten: 32
13-5-2003 21:19
Wat je hoort is de smoorspoel, de spoel zorgt voor een korte hoge inductiespanning om de TL te ontsteken.
Een andere starter plaatsen help niets, omdat deze alleen een contact openent zodat de smoorspoel een emk gaat induceren.
Bij de smoorspoelen treedt snel een brommend lawaai op, dat zijn de delen die trillen door de wisselende magnetische flux.
Normaal wordt de kern en spoel geimpregneerd in polyesterhars zodat de hele kern één vast geheel wordt.
Het zal GEEN extra stroom trekken!
In slechte spoelen zal je snel een 15% vermogenverlies hebben, door het ijzerverlies en het jouleverlies.

Groetjes
Chris
DjjoostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 16-9-2010
Berichten: 116
13-5-2003 21:23
als ik m'n boxen aan heb staan en ik zet de blacklight aan dan hoor je eerst 3/4 een soort tik door de boxen van de starter. en daarna bromt hij. de versterker en de blacklight zijn niet op de zelde stekkerdoos aangesloten.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
13-5-2003 23:04
De brom van het voorschakelapparaat wordt fiks versterkt doordat het een vrij holle en lege behuizing is. Het heeft echter geen invloed op het energieverbruik van de blacklight.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
14-5-2003 09:53
OK, dan ben ik weer blij :D.
Hartelijk bedankt voor jullie hulp.

MVG

Victor
Waar zit de cut op dit apparaat?
RemczeroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2002
Laatste: 26-2-2010
Berichten: 336
17-5-2003 10:42

djjoost schreef:

als ik m'n boxen aan heb staan en ik zet de blacklight aan dan hoor je eerst 3/4 een soort tik door de boxen van de starter. en daarna bromt hij. de versterker en de blacklight zijn niet op de zelde stekkerdoos aangesloten.
Ik kom er niet helemaal uit of dit een vraag of een gewone opmerking is maarja..voor t geval dat et een vraag is: Als ze niet op dezelfde stekkerdoos zitten kunnen die 2 stekkerdozen nog wel op dezelfde groep (in je meterkast zitten). Ik heb ook last gehad van dit probleem. Heb nu gewoon een verlengsnoer van een andere groep naar mijn kamer....en dar mijn licht op..en dan op de normale groep gewoon mijn geluid. (hoe het bij jou met de groepen zit moet je maar even uitvogelen wink ;) ) Er schijnen ook ontstoorders te zijn zodat je licht en geluid op dezelfde groep kunt aansluiten. hier weet ik echter niet echt iets van dus als iemand daar nog iets over weet ,kom maar op happy :) ?
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
17-5-2003 10:53
uiteraard,. anders zou je een stuk of 20? groepen thuis hebben, er zitten dus inderdaad meerdere wandcontactdozen op 1 groep...
persoonlijk lijkt me dat je thuis gewoon alles op elkaar inprikt, zit hier ook licht geluid enz...
RemczeroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2002
Laatste: 26-2-2010
Berichten: 336
18-5-2003 15:14

speakerfreak schreef:

uiteraard,. anders zou je een stuk of 20? groepen thuis hebben, er zitten dus inderdaad meerdere wandcontactdozen op 1 groep...
persoonlijk lijkt me dat je thuis gewoon alles op elkaar inprikt, zit hier ook licht geluid enz...
Dat klopt ook wel... maar dan zit je soms wel met dat tikgeluid als je een lamp inschakeld. Hangt ook wel van het type versterker enz. af maar ik heb daar toch wel last van ,dus ik doe et lekker zo..gewoon verlengertje van andere groep naar me kamer wink ;)
SstarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 25-10-2009
Berichten: 118
18-5-2003 23:16

remczero schreef:

djjoost schreef:

als ik m'n boxen aan heb staan en ik zet de blacklight aan dan hoor je eerst 3/4 een soort tik door de boxen van de starter. en daarna bromt hij. de versterker en de blacklight zijn niet op de zelde stekkerdoos aangesloten.
Ik kom er niet helemaal uit of dit een vraag of een gewone opmerking is maarja..voor t geval dat et een vraag is: Als ze niet op dezelfde stekkerdoos zitten kunnen die 2 stekkerdozen nog wel op dezelfde groep (in je meterkast zitten). Ik heb ook last gehad van dit probleem. Heb nu gewoon een verlengsnoer van een andere groep naar mijn kamer....en dar mijn licht op..en dan op de normale groep gewoon mijn geluid. (hoe het bij jou met de groepen zit moet je maar even uitvogelen wink ;) ) Er schijnen ook ontstoorders te zijn zodat je licht en geluid op dezelfde groep kunt aansluiten. hier weet ik echter niet echt iets van dus als iemand daar nog iets over weet ,kom maar op happy :) ?
Naar mijn weten heeft zon brom nix met op een andere groep inpluggen te maken

CORRECT ME IF IM WRONG shocked 8O
Sommige mensen denken dat ze denken maar dat denken ze maar
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
19-5-2003 09:42
Dat lijkt mij ook niet, nee.

Verder kan je verschillende apparaten wel op verschillende groepen zetten, maar als die in de zekeringkast allemaal op 1 fase zitten heeft dat nog geen enkel nut (de verschillende groepen zijn dan niks meer dan apart gezekerde aftakkingen van dezelfde fase).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)