Forum > Muziek

Originele Muziek / Illegale / Auteursrechten

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Newbie, de djStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-8-2005
Laatste: 22-10-2015
Berichten: 6
13-8-2005 16:41
Hallo iedereen,

Ik ben nu zelf een beetje beginnend DJ en 70% van mijn muziek is gedownload (illegaal) je weetwel.
Hoe zit dat met auteursrechten van de muzikanten, dj's ?? Ik heb em er een beetje in verdiept en zo hier en daar rondgevraagt aan andere dj's en de een zegt "de inspectie komt nooit ik heb gewoon alles gebrand" en de ander zegt "ik download wel alles gewoon maar betaal er auteursrechten voor"

Voor mij is het op die manier wel een beetje onduidelijk. In een disco kan je ook niet echt goed praten over zon onderwerp wink ;)

Ik heb op internet ook uiteraard gekeken naar onderwerpen daarover, het enige wat ik erover kon vinden was een instelling genaamd Buma\Stemra, na lang zoeken zag ik bij een F.A.Q dit staan;

9. Ik ben DJ en draai over het algemeen platen van anderen, wat moet ik doen om niet illegaal bezig te zijn?
Antwoord; Een DJ is niet zelf verantwoordelijk voor de betaling van auteursrechten. Dat is nl. degene die hem ingehuurd heeft. Deze organisator heeft contact met BUMA. Een DJ hoeft zelfs geen lijst aan te leggen met gebruikte werken.

...

Ook dit geeft voor mij niet echt duidelijkheid.

Weet iemand hier hoe het verhaal ECHT in mekaar steekt ? Moet je per nummer geld betalen als je dat download ?? Zo ja aan wie ? Als je het (illegale) nummer vervolgens draait, ben je dan strafbaar ??

HOE ZIT HET ?? angry wink ;)

Ik vraag het me af.

Groeten Rico.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
13-8-2005 16:43
Simpelste regel om je aan te houde: gewoon niet downloaden. 99,9% van het gedownloadde spul is illegaal en mag niet, punt.
Newbie, de djStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-8-2005
Laatste: 22-10-2015
Berichten: 6
13-8-2005 16:52
jah maar dat wil toch niet zeggen dat als je er daarna rechten voor betaalt dat het dan nog steeds illegaal is ??

Trouwens, kun jij elk nummer die je wil hebben origineel krijgen, onbekenden nummers ?? NEE, die moet je wel illegaal downloaden. En wat ik wil is dat ik ze dan legaal kan afspelen zonder dat meneer peter r de vries me in me kraag pakt. Ik wil dus best betalen voor de nummers die ik afspeel (de rechten)..maar aan wie ?? zie boven !
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
13-8-2005 17:00
Denk je echt dat als jij met je muzieklijstje bij de BUMA aankomt ze de tijd nemen om dat met je door te nemen? Koop je cd's gewoon legaal, dan loop je ook niet de kans op inbeslagname en een fikse boete.
Newbie, de djStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-8-2005
Laatste: 22-10-2015
Berichten: 6
13-8-2005 17:12
je snapt me verkeerd, ik wil gewoon bepaalde nummers hebben, die niet te koop zijn in de winkel (te oud, te onbekend, te master) en die kan je alleen downloaden illegaal of niet. Je moet niet denken dat ik illegaal downloaden support. Het gaat er hier om dat ik me nummers gewoon kan draaien op feesten zonder dat ik een risico loop.

wist je dat DJ roog alles gebrand draait ?? Hoe denk je dat hij dat doet dan ?? Geluk dat ie nooit gepakt is ?? d8 het niet

Hij heeft vast wel iets verzonnen waardoor hij geen risico loopt, die kerel draait al langer dan vandaag...
Je moet ook antwoord geven op mijn vraag, Is er een mogelijkheid om te betalen voor de nummers die je download zodat ze niet meer illegaal zijn, een contractje, weetikveel...iets waardoor je geen problemen krijgt.
Daar gaat het om.
OmErtaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2005
Laatste: 23-12-2008
Berichten: 236
13-8-2005 17:26
Je kan alles Legaal bekomen. Nee kijk me nu niet zo dwaas aan als je het echt wil lukt het wel. Oude nummers? platen/cd-beurzen aflopen op zoek ernaar. Enkel op plaat uitgebracht en je draait met cds? plaat kopen en op cd branden (en plaat houden!!!). Dat dj's enkel met gebrande cds draaien is zeer goed mogelijk het zullen dan wel hun gedigitaliseerde platen zijn. Verder gebruik je maar eens de zoekfunctie van dit forum, is al zéér veel over geschreven.

grtz Alex

btw geef eens een voorbeeld van een cd/nummer die je niet vind wedden dat er wel iemand op dit forum weet waar je hem kan kopen? of die hem misschien zelf verkoopt
Newbie, de djStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-8-2005
Laatste: 22-10-2015
Berichten: 6
13-8-2005 17:53

OmErta schreef:

Je kan alles Legaal bekomen. Nee kijk me nu niet zo dwaas aan als je het echt wil lukt het wel. Oude nummers? platen/cd-beurzen aflopen op zoek ernaar. Enkel op plaat uitgebracht en je draait met cds? plaat kopen en op cd branden (en plaat houden!!!). Dat dj's enkel met gebrande cds draaien is zeer goed mogelijk het zullen dan wel hun gedigitaliseerde platen zijn. Verder gebruik je maar eens de zoekfunctie van dit forum, is al zéér veel over geschreven.

grtz Alex

btw geef eens een voorbeeld van een cd/nummer die je niet vind wedden dat er wel iemand op dit forum weet waar je hem kan kopen? of die hem misschien zelf verkoopt
Let's All Chant (Original Mix) - Antoine Clamaran Pres. Discobal
The Wolf - Dave Clarke
Little Flute Chant - Brad Osbourne

ik vind em wel, maar dan bedoel je origineel he ?? op een verzamelcd ofzo..
OmErtaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2005
Laatste: 23-12-2008
Berichten: 236
13-8-2005 18:01
Ja dan bedoel ik origineel:
Dave clarck - the wolf te vinden bij bol (https://www.nl.bol.com). De rest nog niet gezocht.
[edit] antoine clamaran nog te vinden op 12"
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
13-8-2005 19:19

Newbie, de dj schreef:

Ik wil gewoon bepaalde nummers hebben, die niet te koop zijn in de winkel (te oud, te onbekend, te master)
Een goede muziekverzameling heb je niet in 1 dag, die bouw je op, en vele dingen zijn nog her en der te koop.
wist je dat DJ roog alles gebrand draait ?? Hoe denk je dat hij dat doet dan ?? Geluk dat ie nooit gepakt is ?? d8 het niet
Zelf gebrande cd's waarvan je de orginelen bezit worden oogluikend toegestaan.
Hij heeft vast wel iets verzonnen waardoor hij geen risico loopt, die kerel draait al langer dan vandaag...
Dat dacht die italiaanse DJ waarschijnlijk ook wink ;)
Is er een mogelijkheid om te betalen voor de nummers die je download zodat ze niet meer illegaal zijn
Nee, nummers van Kazaa e.a. vergelijkbare sites zijn illegaal en uitsluitend toegestaan voor privé "huiskamer" gebruik.(in Nederland)

Kijk eens zéér goed rond op dit forum, dit onderwerp is uitgebreid aan bod gekomen.

Martin.
kvm entertainment
FredjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
Berichten: 1195
13-8-2005 20:39
2 x bewerkt. Laatst door Fredje op 14-8-2005 11:49
Roog heeft gewoon t zelfde als ik,vele mappen met zelf gebrande cd's.
Veel vinyl wat je over zet op cd.
veel uniek materiaal waar je je dure originele niet wilt beschadigen-overzetten.
Veel stukken uit diverse cd's die je eruithaalt en op 1 cd zet ipv er tientallen mee te nemen.
Veel live sets die opgenomen zijn en daarna wilt gebruiken.

kortom-toegestaan!!
Aanvulling-
Maar voor onze afvallige Nederlanders(dat overgelopen zooitje) laugh :D ........
De Belgen laugh :D wink ;) kan ik geen uitspraken doen,rechtsgang in Belgie is anders dan in Nederland.

groetjes
it's just one of those Day's ,they come and they Go.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)