Forum > Newbie Forum

Ik hoor het niet...

(111 reacties. Pagina 1 van 12)
Moderator(s): Dré
OpelfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-8-2004
Laatste: 25-9-2006
Berichten: 67
31-1-2005 22:58
Zou er misschien mij iemand kunnen zeggen of er trucjes bestaan, of bepaalde manieren zijn om exact te horen welke plaat hoe (sneller, trager) bijgestuurd moet worden tijdens het fijn-tunen? Ik hoor wel, als beide faders open staan, dat na een 20tal seconden beide platen traag maar zeker naast elkaar beginnen te lopen, maar ik zou niet kunnen zeggen hoe ik moet gaan bijsturen... Dan heb ik soms van: "Ja, deze moet ff versnellen" maar na het corrigeren bleek dan toch dat hij moest vertragen... Het fijn-regelen moet ik echt op de gok doen, maar dat is als beginnende dj toch niet te veroorloven, iemand tips please? Is het bv. met 1 cup makkelijker te horen dan met de hoofdtelefoon helemaal op?
Grtz
R 'n' B = Rommel 'n' Bazaar
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
31-1-2005 23:05
Als je 1 met je platen bent dan hoor je meteen welke er fout loopt, althans dat hoor ik meteen. misschien gewoon een goed gevoel voor ritme?

misschien moet je je koptelefoon wat zachter zetten, dan hoor je het helemaal snel.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
31-1-2005 23:08
Het verschilt ook gewoon per persoon. Ik zet bijv. het mastersignaal op mn koptelefoon(1 cup) als ik allebei de schuiven open heb, dat vind ik het fijnste, en dan wissel ik af en toe is af met de kanalen over de koptelefoon, en aan de hand daarvan stel ik bij. Ik hoor het tegenwoordig wel snel, veel sneller dan vroeger... Helaas ga ik nu weer zeggen wat zovaak al wordt gezegd: Oefenen is the keyhappy :).
Waar zit de cut op dit apparaat?
TimmelStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 26-10-2004
Laatste: 9-7-2007
Berichten: 61
1-2-2005 09:52
Inderdaad, oefenen. Ik had er in het begin ook moeite mee. Het duurde gemiddeld 2 minuten voordat ik 2 liedjes gelijk had lopen en ze gelijk bleven lopen. Soms duurde het zelfs zo lang dat het liedje alweer afgelopen was. Na 2 jaar regelmatig te draaien lukt het me om 2 liedjes na 30 seconden naadloos te mixen. Veel succes en geef de moed niet op.
Niet genoten is altijd mis!
OpelfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-8-2004
Laatste: 25-9-2006
Berichten: 67
1-2-2005 12:51
Ik heb zo een Gemini PS626-i. Ff mijn techniek:
Plaat 1 = spelende plaat
Plaat 2 = plaat die ik wil gaan invoegen
Om het cue-punt te zoeken (draai cd's) zet ik de pfl-fader op pfl en druk de knop van kanaal 2. Als ik dit heb, druk ik de knop van het kanaal 1 ook in en probeer ik dus de tweede plaat hierop gelijk te zetten. Heb de hoofdtelefoon helemaal op. Zijn er zo nog die dit doen? Of is het beter om ipv de knop van kanaal 1 bij in de duwen, alleen maar die van plaat 2 ingedrukt te laten en men pfl-fader iets meer richting master te duwen zodat ik ook plaat 1 te horen krijg?
Ik hoop dat iemand hier iets van begrijpt laugh :D laugh :D laugh :D
R 'n' B = Rommel 'n' Bazaar
John_voofStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2003
Laatste: 12-5-2016
Berichten: 206
1-2-2005 13:09
Ik zou er voor zorgen dat je zo'n cue-pgm schuif (of pfl-master, komt allemaal op hetzelfde neer) niet gebruikt, zo leer je het dus ook niet aan. Want stel je draait een keer ergens anders en er staat bijv. zo'n prachtige XTC zónder cue-pgm schuif zit je met de gebakken peren (de methode die je normaal gebruikt kun je zo niet gebruiken). Als ik jou was gewoon beiden kanaal alleen met cue/pfl knop inschakelen en niet met zo'n schuifje! Hoor je dan je nieuwe plaat niet goed, draai je ff de mid van de EQ een stukje in de +, maar niet de gain in de + gaan draaien! Reden hiervan is dat je met je gain niet snel merkt dat het kanaal eigenlijk veel te hard gaat, met je mid hoor je dat wel.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
1-2-2005 13:17
@Opelfreak:
Als ik het goed begrijp luister jij dus allebei de platen tegelijk af via je koptelefoon. Geen wonder dat het dan niet lukt, want het is dan veel moeilijker te horen welke plaat verkeerd gaat lopen.

Plaat 1 via de speakers, plaat 2 via de pfl/koptelefoon. Lijkt mij veel handiger.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
John_voofStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2003
Laatste: 12-5-2016
Berichten: 206
1-2-2005 13:27
Ik zet zelf ook meestal de twee kanalen op de pfl. Je hoort dan eerder aan de bass of ze scheef gaan lopen. En als de nieuwe plaat er niet boven uit komt; hup, het volume van die koptelefoon een stuk naar beneden en de mid van de EQ een stukje opkrikken (niet teveel natuurlijk) zodat de nieuwe plaat er wel boven uit komt. Maar het lukt mij best om met 2 kanalen op de pfl te pitchen.

En met dat corrigeren; tijdens het pitchen zit ik er ook nog vaak zat een stukje langs. Gewoon onthouden of hij er net dat sukje sneller of langzamer loopt. Dan hoef je vaak niet meer te gokken (of je weer teveel hebben gecorrigeerd..). En als je subtiel corrigeerd hoor je meestal wel wanneer je de goede kant of de slechte kant opgaat (al is het natuurlijk beter als je niet hoeft te gokken).

En inderdaad, als je de twee kanalen over je monitor zet kan het nogal eens rommelig worden met mixen (vooral na de intro van de nieuwe plaat). Daarom zet ik soms ook even 1 van beiden kanalen op de pfl zodat ik hoor welke geluiden bij welke plaat horen. En daarna weer corrigeren met beide kanalen op de pfl (ja, ik blijf aan het in- en uitschakelen van die pfl-knopjes laugh :D ).
OpelfreakStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-8-2004
Laatste: 25-9-2006
Berichten: 67
1-2-2005 19:35
Bedankt voor al jullie reacties, zal even zoet zijn met deze verschillende methodes uit te proberen en zien welke het beste bij me past.
Thx en grtz
R 'n' B = Rommel 'n' Bazaar
RitscheStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-10-2002
Laatste: 16-8-2015
Berichten: 129
1-2-2005 20:14

Victor schreef:

Als ik het goed begrijp luister jij dus allebei de platen tegelijk af via je koptelefoon.
Ik mix en luister al jaren met beide platen tegelijk via de koptelefoon (plaat 2/cd2 de mid wat open draaien).

Maar goed, zoals eerder gezegd: Oefenen, oefenen en nog eens oefenen en je zult vanzelf de techniek vinden die JIJ het makkelijkst vindt wink ;)
Mooie vrouwen zijn niet lelijk

Terug naar forum Reageer (zonder quote)