Forum > Newbie Forum

220V verleng: twee aders voor één fase?

(37 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-6-2024
Berichten: 9469
25-1-2005 15:31
Aardlek heeft niets te maken met de aarde draad.
Zoek maar eens rond in het forum.

De aarde draad mag nooit dunner zijn dan de dikste van de andere kabels,
om reden:
als er een hoge kortsluitstroom zou gaan lopen, mag deze nimmer eerder smelten dan de stroomvoerende draden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Dj mikkieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-1-2003
Laatste: 30-5-2009
Berichten: 406
25-1-2005 15:54
ja maar ik snap heel goed dat het 2 verschillende dingen zijn, maar als er stroom wegloopt door de aarde gaat dat niet door de nul en dus slaat hij dan uit...
schnappi???
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-6-2024
Berichten: 9469
25-1-2005 16:40
heb je de zoekmachine al gebruikt?
shut up :X
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
25-1-2005 16:59
Met het verschil dat aardleidingen moeten beschermen tegen sluimerende-lekstroompjes (cola in broodrooster) én Kneiterharde sluitingen naar aarde(krachtkabel tussen laadklep).

Stel het volgende gedachten-experiment voor:

"Jij loopt te spitten in de tuin en steekt je schep door een vmvk-as heen
Je zusje raakt op dat moment een geaarde giet-ijzeren tuinlamp aan.
Wanneer maakt ze de grootste kans om het te overleven? Als er 0,75mm2 óf 2,5mm2 is gebruikt voor de aarding ?
Petty materialists!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-5-2024
Berichten: 5308
25-1-2005 18:45
Om nog maar te zwijgen van het feit dat niet in iedere stoppenkast van Nederlandse huizen aardlekschakelaars zitten. In mijn huis zitten die er pas sinds 2 maanden.

Dan is het toch wel prettig als je wasmachine (of whatever) geaard is mocht het een keer fout gaan. En nog prettiger als die aardedraad de kortsluitstroom overleeft en niet gesmolten is voordat de zekering eruit klapt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 7-5-2024
Berichten: 170
25-1-2005 18:51

Tom schreef:

Aardlek heeft niets te maken met de aarde draad.
Zoek maar eens rond in het forum.

De aarde draad mag nooit dunner zijn dan de dikste van de andere kabels,
om reden:
als er een hoge kortsluitstroom zou gaan lopen, mag deze nimmer eerder smelten dan de stroomvoerende draden.
Een aardlek heeft wel degenlijk met de aarddraad te maken. Bij kleine foutstromen moet een aardlek uitschakelen. Ook als deze via de aarde weg vloeien. De aardlekschakelaar is echter bedoeld als EXTRA beveiliging in een instalatie. Dus als de aardweerstand eens wat te groot is, kan de aardlek nog doden voorkomen.

En de aarde mag wel kleiner zijn als de grootste fase. Bij leidingen groter dan 35mm² mag de aarde de helft zijn. Maar tegen de tijd dat je zo'n voedingen aan het trekken bent dan hoop ik dat je een diploma op zak hebt (en dan bedoel ik geen zwemdiploma).
Dj mikkieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-1-2003
Laatste: 30-5-2009
Berichten: 406
26-1-2005 20:47
dan heb je het over 100den of zelf 1000den ampreres....(toch)
schnappi???
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
26-1-2005 20:49
125 A krachtstroom voor 35mmq en meer dus.
Door internet beperkt
BSLStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-7-2002
Laatste: 16-7-2008
Berichten: 32
26-1-2005 23:08
Eerst en vooral, het AREI zegt dat de PE geleider, of anders genaamd de beschermingsgeleider of aardegeleider dezelfde draadsectie moet hebben als je stroomvoerende geleiders. Pas bij bepaalde secties van stroomvoerende geleiders mag de beschermingsgeleider een kleinere sectie zijn..
Bij een aardlek vloeit er wel stroom door de beschermingsgeleider: stel dat een actieve geleider de geaarde behuizing van een toestel raakt, dan zal er een massasluiting ontstaan. De bron staat dan in kortsluiting, het geaarde sterpunt van de bron is dan verbonden met de actieve geleider, in dit geval zal de aardlek of differentieelschakelaar de kring onderbreken.
Stel dat een van je twee geleiders (die je als één lijn beschouwd) loskomt? Je draadsectie halveert en de stroom blijft hetzelfde, dus zal je joule effect op één draad verdubbelen...
In normale omstandigheden zal dit allemaal veilig werken, maar bij een klein gebrek krijg je een onveilige installatie.. Dus bezint eer ge begint!

Greetz
Chris
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
28-1-2005 16:08
(bovenstaande "voorbeelden" en "wijsheden" ga ik niet weerleggen, of ik ben morgen nog bezig...)

De aardingsinstallatie heeft als doel een bescherming te bieden tegen elektrocutie ten gevolge van indirect contact.

Als je kan berekenen dat adiabatische opwarming bij een foutstroom toegelatien is, dan mag je de sectie kiezen zoals je zelf berekend hebt. Het AREI geeft als richtlijn (indien je geen berekeningen wil doen):

s[PE] = S[fase] voor S[fase]<16mm²
S[PE] = 16 mm² voor 16mm²<S[fase]<35mm²
S[PE] = S[fase]/2 voor S[fase]>35mm³

Als een beschermingsgeleider geisoleerd is moet hij geel/groen zijn(!)

De doorsnede van de beschermingsgeleider wordt bepaald uit oogpunt van:
-mechanische belasting
-beveiliging tegen indirect contact
-gedrag bij foutstroom

Het idee is om een foutspanning steeds kleiner te hebben dan de relatieve conventionele grensspanning (spanningsveiligheidscurves, BB1,2,3). Dus bij een isolatiefout moet de fout gestopt worden voor de bijhorende foutspanning gevaarlijk wordt, dan is er geen levensgevaar. De PE zal slechts stroom voeren bij isolatiefout, daarom houdt men bij de bepaling van de doorsnede enkel rekening met de maximale foutstroom waarvan verwacht wordt dat hij snel zal onderbroken worden. De minimale sectie (thermisch gezien) is daarom enkel zo te bepalen dat bij een foutstroom de isolatie niet beschadigd wordt door adiabatische opwarming.

Een isolatiefout in een TTnet zal een foutstroom doen vloeien via de geleiders door de aardingen van de beschermingsgeleider en van het net. Leidingsweerstanden zijn verwaarloosbaar tov aardingsweerstand, dus de foutstroom wordt enkel beperkt door de aardingsweerstand, dit is dus geen echte kortsluitstroom!

Een net met een fasespanning van 220V en een aardingsweerstand (totaal) van 5 ohm, zal een foutstroom van 22A en een foutspanning van 11OV hebben. Dit is in het beste geval nog teveel (>50V) en is dus gevaarlijk! Een overstroombeveiligingstoestel (zekering, automaat) van bvb 16A zal deze stroom veel te laat stoppen. Vandaar de verliesstroomschakelaar (differentieel). Deze biedt GEEN bescherming tegen het aanraken van 2 actieve geleiders, dus die mag niet gezien worden als een absolute beveiliging. Isolatie en dergelijke mogen dan ook nooit achterwege gelaten worden.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)