Forum > Algemeen Forum

reserve onderdelen.

(53 reacties. Pagina 4 van 6)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
25-8-2004 23:48
Was niet nodig. Onderhoud was preventief en bleek erg goed te zijn. Als een scan, effect o.i.d. niet zou werken (wat heel soms wel eens gebeurde) dan hing er nog genoeg ander spul.

We waren ongeveer 45 minuten voor aanvang aanwezig (opbouwtijd ca. 30 minuten) dus echt veel tijd om eventueel wat te herstellen was er niet.

En wat kan er stuk gaan dat drastisch is? Mixer? Als een schroevendraaier niet helpt kom je daar niet uit. Versterkers? Als een lab.gruppen het niet doet dan breng je hem weg (daar kun je zelf NIETS meer aan meten of herstellen). Kabeltje? Zijn redundant (dus altijd extra kabeltjes voor de meest kritische dingen).

Grote vraag is dan ook (want ik zie het in "het veld" wel eens anders): Waar heb je al dat gereedschap voor nodig???
-- Pardon my French, I'm Dutch --
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
25-8-2004 23:56
Bepaalde situaties of fouten heb je natuurlijk nooit in de hand. Met een multimeter kun je bijv. e.e.a. toch doormeten, met wat zekeringen kun je (in de zekeringkast van een ander) toch het feestje van je klant redden. Dan heb dat spul liever voor EUR 75,- in de bus liggen...'t is dus net een verzekering: kost geld, maar hopelijk gebruik je het niet!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
26-8-2004 00:04
Doormeten? Als een mixer het niet doet dan laat je hem eerst goed stuiteren (als er dan wat rammelt ga je naar de volgende stap: open halen). Als er niets rammelt dan stop je er een reservezekering in. Als hij het dan nog niet doet dan haal je hem open en inspecteer je de connectors e.d. En als hij het dan nog niet doet dan ben je een stoere vent als je hem in het veld kunt herstellen met een multimeter (want in zo'n geval is er vaak een onderdeeltje stuk EN kans dat je DIE bij je hebt is nagenoeg nul; zelfs al neem je je halve magazijn mee ;-)

Lichtnet is prima te meten met een losse par OF de ventilator (die wij altijd mee hadden om het hoofd koel te houden). Zekeringen in de meterkast zijn zaak van de zaaleigenaar. Ik wil niemand in mijn meterkast zien klooien en verwacht dat dit bij iemand anders precies zo is.

In alle jaren hebben we één keer meegemaakt dat er iets echt belangrijks stuk was; een Dateq LPM 6 (beestje van 20 jaar). Weerstandje van 100kOhm had de geest gegeven. Foutzoeken duurde thuis, in alle rust, ongeveer 1 uur. Verwachting van mijn kant was dat dit "in het veld onder stress" gewoon niet eens gelukt was.

Als ik iemand "in het veld" met een soldeerbout zie werken dan denk ik eigenlijk altijd "goh joh, kon dat niet thuis... zul je niet eens wat onderhoud plegen...". Ik verwacht eerlijk gezegd dat een gemiddelde toeschouwer (waaronder wellicht de KLANT) er niet veel anders over zou denken.

2 x per jaar je spulletjes goed nalopen, zorgen dat je A-klasse spulletjes gebruikt (kost je een arm en een been MAAR je moet er wat voor over hebben) en zorgen dat alles gewoon hufter proof in elkaar zit is in MIJN geval (over een periode van dik 20 jaar) voldoende geweest om de score "avond verneukt door technisch mankement" op 1 te houden (en dat was ook nog omdat we een totaal overjarig en veel te oude mixer gebruikten).

Dat laatste heb ik zeker van geleerd ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
EinstijnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 166
26-8-2004 00:12

Dré schreef:

Lichtnet is prima te meten met een losse par
Officieël moet licht(theaterlicht(ook parren dus)) altijd via een dimmer, omdat:
je hem in een dimmer steekt als de dimmer uit is, waardoor de par niet in 1 keer van koud naar warm gaat(scheelt dus in levensduur van je lamp), en als je een dimmer laat flashen, dan fade de dimmer in een fractie van een seconde de spaning op, maar niet in 1 keer klak volop open!

Dit scheelt dus in levensduur van je lampen(evanals je licht eerst laten afkoelen, en dan pas gaan weghalen)(ik gok trouwens dat het ook wel bekent is dat het zo hoort wink ;) )
soms zit het mee, maar meestal tegen
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
26-8-2004 00:15
Een par is ook niet ineens vol aan. Weliswaar onmerkbaar voor het menselijk oog, mar een par fade eigenlijk ook heel snel in. De gloeidraad is (relatief) koud in het begin, en als daar stroom op komt te staan wordt die heel snel warmer. Dit kan nooit ineens zijn.
EinstijnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 166
26-8-2004 00:20
Hij krijgt in 1 klap 230 Volt op zijn flikker, dat de gloeidraad even moet opwarmen okee, maar hij krijgt wel die opflikker wel in 1 keer.
Probeer maar eens(ALLEEN ALS JE ECHT VOORZICHTIG BENT) een stekker met 2 losse draadjes, stekker in het stopcontact, en vervolgens de draadjes tegen de pas(stekker of direct ertegen). Dan komt er toch wel een goeie vonk af, en je draadje kan er zelfs tegenaan geklemt zitten.

Probeer vervolgens hetzelfde, stop de stekker in een dimmer die uit is, draadjes ertegen en de dimmer aan. dan ben jij knap als je een vonk ziet(trouwens ook erg logisch wink ;) ).
soms zit het mee, maar meestal tegen
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
26-8-2004 00:21
Ik zou het niet zo'n probleem vinden als de levensduur van de lamp met ca. 0.1% per controle verkort wordt. Die financiële klap overleef ik ook wel weer. laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
EinstijnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 166
26-8-2004 00:25
Bij een parlamp zal het inderdaat niet zo veel zijn(toch pretig dat jij(en ik en met ons nog wel vele andere) die finaciële klap wel overleven razz :p )dat hij echt veel uren kwijt is, maar een 2KW pitje(halogeen) vindt dat toch ietjes minder, en raakt dus ook wat meer kwijt.

Maar voor par lampen(volgens mij ook gelijk bijna de enigste lampen die de meeste mensen hier gebruiken) zal het wel meevallen.
soms zit het mee, maar meestal tegen
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
26-8-2004 08:13
Ik meet aansluitingen altijd door met een multimeter, elk feest weer. Slepen en testen met een par of met een multimeter maakt qua tijd en werk niets uit.

En gereedschap/reserve onderdelen: verwacht niet dat ik een hele service bus mee sleep. Maar gangbare benodigdheden vind ik een pré. Ook wanneer je niets overkomt/overkomen is.

Zoals gezegd: eenmalige investering, kan altijd van pas komen. Heb er namelijk ook al eens cateraars mee uit de brand geholpen, etc. Andre denkt nu waarschijnlijk dat dat hun pakkie-an is, maar wij kregen wel complimenten voor de hulp én i.c.m. een leuke avond wel veel goede reclame!
PatrickKStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2003
Laatste: 14-6-2011
Berichten: 351
26-8-2004 08:41
De grap is alleen dat meten met een par of meten met een multimeter niet geheel gelijk is. Met een par 'meet' je met belasting van de groep, met een multimeter (met een zo hoog mogelijke weerstand) niet. Als er dan een nul niet helemaal lekker zit, dan merk je daar met een multimeter niets van, met een par wel.
En da's mss niet zo boeiend als je een gewone wcd gebruikt, maar bij een krachtstroomdistro kan dat erg lollige gevolgen hebben.

Heb jij toch een keer gehad Dré, een slechte nul draad?
-- Let's do it my way and get it right the first time --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)