Forum > Geluid

hoe kan je zien of je boxen opgeblazen zijn?

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
WeinmarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2003
Laatste: 14-3-2003
Berichten: 3
14-3-2003 19:25
Hoi,
Ik hoorde van iemand dat je kunt zien of je boxen opgeblazen zijn als je aan de binnenkant van de ronding drukt en er komt een krak geluidje is dat waar?
mvg weinmar
Dj remco uut diemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-2-2003
Laatste: 24-5-2003
Berichten: 42
14-3-2003 19:28
als ze opgeblazen zijn komt er geen kabaal meer uit... wink ;)

druk je de dome in??? NIET DOEN!!!!! shocked 8O daar maak je de hele spreekspoel mee naar de klote.. geen wonder dat hij kraakt dus.. sad :( dan heb je alles wat binnen in de dome zit kapot gemaakt... als je de dome in drukt teminste...

mvg, Remco
WeinmarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2003
Laatste: 14-3-2003
Berichten: 3
14-3-2003 19:50
Hoi,
Het is speaker waar hij aan de binnenkant op drukte niet er midden in en de ring die rondom de speaker zit voor bescherming ofzo valt los.
mvg weinmar
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
14-3-2003 19:57
als ze opgeblazen zijn komt er geen kabaal meer uit...

druk je de dome in??? NIET DOEN!!!!! daar maak je de hele spreekspoel mee naar de klote.. geen wonder dat hij kraakt dus.. dan heb je alles wat binnen in de dome zit kapot gemaakt... als je de dome in drukt teminste...

mvg, Remco

weinmar
Standaard Lid
Sinds: 14-3-2003
--------------------------------------------------------------------------------
14-3-2003 / 19:50
--------------------------------------------------------------------------------
Hoi,
Het is speaker waar hij aan de binnenkant op drukte niet er midden in en de ring die rondom de speaker zit voor bescherming ofzo valt los.
heeju remco, beetje gelul... onder de dome zit nix ja verder naar beneden om het maar ff brak te zeggen maar zover kun jij dat ding niet eens duwen...

maar id, bij me ouwe baas, die had het er ook over over dat als je op de conus drukt dat je een zeer aanlopend geluid, en dat klopt ook wel...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
14-3-2003 19:59
dat is de ophanging of surround. dit moet een flexibele verbinding zijn tussen het chassis (ijzer, alu) en de conus (karton, kunstof). deze is vergaan en kan je tussen je vingers wegrollen en voelt vettig aan.

de oplossing is zo'n surround vervangen, maar wat voor speakers zijn het. is het de moeite waard?
surrounds zijn niet goedkoop.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
Dj remco uut diemStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-2-2003
Laatste: 24-5-2003
Berichten: 42
14-3-2003 20:10
oohw zo... ghehe d8 in de konus, maar het is al eens gebeurt bij een kennis dat toen de dome in was gedrukt en de luidspreker heel erg kraakte daarna... en zijn nu inmiddels vervangen sad :(

mvg, Remco
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
14-3-2003 20:36
Een luidspreker is opgeblazen als,
*Hij geen geluid meer geeft,
*Hij kraakt tijdens het weergeven,
*Hij vervormd tijden het weergeven.

Je kan hem met een ohm meter doormeten.
Als hij zegt weerstand "nul"= kapot
Als hij zegt weerstand "oneindig"=kapot (onderbroken)

Als je het blad van de speaker voorzichtig indrukt kun je soms idd een schrapend geluid horen. Als je het niet hoort, dan kan hij evengoed stuk zijn. Als hij schraapt, dan heb je het echt heel bont gemaakt. Dat "schrapen" is de spoel die gesmolten is, en waarvan de gesmolten isolatie tegen de randen van de magneet en de metalen kern schraapt.

Alleen duurdere luidprekers kan je (laten) repareren/reconen,
van een goedkope kan je het nog gebruiken als "spijkerverzamel/zoekapparaat.
Rest kan weg.
Als hij toch stuk is, haal hem dan eens helemaal uit elkaar, dan leer je wat.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
WeinmarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2003
Laatste: 14-3-2003
Berichten: 3
14-3-2003 20:54
Hoi,
Het is namelijk zo dat ik de boxen wilde verkopen en toen kwam er iemand kijken die zei dus dat ze opgeblazen waren en hij zei dat hij verstand van boxen had.Omdat ik dat niet zo snel geloof dacht ik ik zal eens even verder vragen of dat ze daad werkelijk opgeblazen zijn.
mvg weinmar
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 9469
14-3-2003 20:56
Als hi zonder bijgeluiden een goed geluid geeft, is je box nog prima.

Dat kraken kan ook gewoon de binnenophangring zijn die een beetje stug is. Dus laat je niets wijsmaken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
SpeakerfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2002
Laatste: 1-12-2017
Berichten: 1913
15-3-2003 09:59

nijhuisr schreef:

dat is de ophanging of surround. dit moet een flexibele verbinding zijn tussen het chassis (ijzer, alu) en de conus (karton, kunstof). deze is vergaan en kan je tussen je vingers wegrollen en voelt vettig aan.

de oplossing is zo'n surround vervangen, maar wat voor speakers zijn het. is het de moeite waard?
surrounds zijn niet goedkoop.
en wat je hier mee bedoelt...als de ophanging kapot is, beetje versleten heeft toch nix te maken of hij is op geblazen of niet.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)