Forum > Licht

dmx kabel

(51 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
DavernoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2002
Laatste: 14-6-2010
Berichten: 54
9-6-2004 18:30

Victor schreef:

Dat hangt er vanaf. De kabels die Martin bij zijn scans meelevert hebben ook pin 2 en 3 niet gedraaid.

Alleen als de OP een Martin 218 mk2 (de mk1 kent geen dmx) wil aansluiten op een dmx-controller (dus niet een Martin protocol-controller) moet er een fasedraaier tussen. Maar dan zal hij dat toch wel weten?
j
a maar dan nog moet de op van de gewone dmxscans naar martin protocol dus of ik heb het niet goed gelezen maar zoals ik het nu lees meot er wel fase draaier tussen en een termenator om reflexies te voor komen
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
9-6-2004 18:40
Wat ik bedoel is: als hij al van standaard dmx naar 218-dmx ging dan had hij er altijd al een fasedraaier tussen, en dan weet hij dat (neem ik aan).

Het ontbreken van een terminator kan het probleem niet zijn. Zelfs al zou je verstorende reflecties op de dmx-lijn krijgen dan nog reageren de scans wel op je controller (alleen misschien niet altijd helemaal op de manier die je gehoopt had...).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-5-2024
Berichten: 13458
9-6-2004 18:43
Controleer inderdaad even of de kabels 1:1 bedraad zijn (zou belachelijk zijn als het niet zo was MAAR het zou niet de eerste keer zijn dat ik een kabel tegenkom waar een soldeerfout in zit...). Als de kabels inderdaad fout blijken te zijn, neem dan via E-mail even contact met ons op.

Overigens zou ik zelf altijd de FL09 kabel gebruiken voor DMX toepassingen...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DavernoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2002
Laatste: 14-6-2010
Berichten: 54
9-6-2004 18:57

Victor schreef:

Wat ik bedoel is: als hij al van standaard dmx naar 218-dmx ging dan had hij er altijd al een fasedraaier tussen, en dan weet hij dat (neem ik aan).

Het ontbreken van een terminator kan het probleem niet zijn. Zelfs al zou je verstorende reflecties op de dmx-lijn krijgen dan nog reageren de scans wel op je controller (alleen misschien niet altijd helemaal op de manier die je gehoopt had...).
ow ok ik snap m dat had ik niet goed gelezen .
heb dit zelfde probleem ook een keer gehad maar dat was met 8 pro400 en 2 pro 2000 en 2 sgm koppen.
toen begon de rookmachine opeens te spuiten zonder dat ik signaal uitgaf even een fase draaier maken en dan moet het werken.
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
18-4-2008 12:44
Hallo,

Een klein vraagje. Ik heb meerdere malen met 110 ohm kabel gewerkt voor dmx. Dit werkte gewoon zo als het hoort. Nu heb ik ook heel vaak (en dan geen kleine afstanden) gewerkt met normale microfoonkabel voor dmx singaal en dit werkte gewoon net zo goed.

Wat is nou het echte verschil van deze kabel? De een is 110 ohm maar doet gewoon hetzelfde. Vanaf wanneer kun je problemen krijgen?

Deze vraag is naar aanleiding van aanschaf 110 ohm kabel. Ik wil graag geluid en licht zo goed mogelijk in orde hebben en zo min mogelijk veschillende kabels gebruiken. Nu zag ik de tasker 801 in de shop. Dit is DMX audio kabel? Maar hoe kan het dat als er 110 ohm op de kabel staat dat je geluid gewoon nog steeds hetzelfde is? Wat zijn de nadelen van 110 ohm kabel?

Nu zag ik ook een dmx terminator die de 110 ohm lus afsluit maar bestaat er ook zoiets dat 110 ohm door de kabel heen stuurt? Zou wel handig zijn, zo kun je de goedkopere micrfoonkabel gebruiken met een plugje die 110 ohm door de kabel geleid.

Het zou allemaal wel weer een war verhaal zijn, maargoed was even benieuwd over dit onderwerp aangezien hier weinig te vinden is op het forum. (de echte voor en nadelen van verschillende kabel)
I Love House Music!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
18-4-2008 14:48
Je stuurt geen 110 Ohm door de kabel, die 100 Ohm is een eigenschap van de kabel.
Overigens kan je kabel met een karakteristieke impedantie van 100 Ohm niet alleen prima gebruiken voor dmx, maar ook voor audio.

Wanneer gewone microfoonkabel problemen gaat geven met dmx is niet te zeggen. Misschien nooit, misschien net op een moment dat het heel vervelend uitkomt. Het zal er ook vanaf hangen welke lengte kabel je gebruikt en wat de karakteristieke impedantie van die microfoonkabel is. Als die dicht in de buurt van 100 Ohm ligt zal het minder problemen geven dan waneer de kabel een heel andere waarde heeft.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
18-4-2008 18:05
Als je tevreden bent over de verdere eigenschappen (oprollen, slijtvastheid e.d.) is er geen reden aparte niet-110 ohm gespecificeerde kabel voor andere dan digitale zaken te gebruiken.
Voor meer algemene informatie over wat transmissielijnen zijn zie b.v. hier. happy :)
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
18-4-2008 19:16
Slijt 110 ohm kabel meer? Ik weet wel dat ze wat minder soepel zijn. Tsjah.. wat zou je nou nemen 110 kabel is eigelijk gewoon het best voor dat beetje geld meer begrijp ik.
I Love House Music!
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
18-4-2008 19:54
Ik noemde de eigenschappen enkel als voorbeeld.

Er is -even heel algemeen gesproken- wat minder keuze in kabel met een imp. van 110 ohm, en zoals gezegd is de karakteristieke impedantie bij audiotoepassingen in het geheel niet van belang.

Wij kunnen onmogelijk bepalen wat voor u optimaal is, dat hangt van zeer veel deels subjectieve zaken af.
Patrick BeukenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-3-2006
Laatste: 19-6-2015
Berichten: 258
18-4-2008 23:46
Volgens mij is 110ohm kabel gewoon voor mensen die liever wat meer betalen voor het idee dat ze meer zekerheid hebben. Met de nadruk op idee.. Het is maar net waarin je gelooft he.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)