Forum > Newbie Forum

mixtechnieken met draaitafels

(28 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DJ MarcusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 1-3-2005
Berichten: 148
10-2-2004 14:07
Meer info:
www.new-line.nl/forum/read/?t=2427
www.new-line.nl/forum/read/?t=4115
www.new-line.nl/forum/read/?t=2871

Veel lees plezier!
[...:I S.M.0.K.3 MY SigareT WitH $.T.Y.L.3:...]
RobbertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-1-2003
Laatste: 15-11-2008
Berichten: 109
10-2-2004 19:57
heb ik allemaal al gelezen, maar gaan over beatmixen in het algemeen, dat ken ik wel allemaal al.
bij mij gaat het vooral om de handelingen bij het mixen met draaitafels, ik heb zo'n ding nog nooit aangeraakt dus weet ook niet wat ik moet doen. wel zo ongeveer maar ik wil het graag precies weten.
pfff had ik maar een geldboom in men tuin staan.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
10-2-2004 22:50

robbert schreef:

bij mij gaat het vooral om de handelingen bij het mixen met draaitafels, ik heb zo'n ding nog nooit aangeraakt
Dan zou ik daar maar eens mee beginnen. Voor draaitafels heb je feeling nodig omdat je, zoals gezegd, de plaat een zetje moet geven (of een kwartslag terugdraait en een iets harder zetje geeft) om 'm op de beat meteen op het goeie tempo te krijgen. Da's oefenen. Dus hier een hele handleiding geven zonder dat jij een draaitafel voorhanden hebt om e.e.a. uit te proberen, tsja sad :( .
Wesley vd HStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-11-2002
Laatste: 23-11-2014
Berichten: 397
11-2-2004 07:59
Dan heb ik nog een vraagje: Draai je de spindle ook echt rond of hou je daar je vingers op en duw je de plaat iets harder rond? Ik ben hetzelfde geval als de OP nog nooit een TT aangeraakt maar ben wel benieuwd na he t zien van Ger-E's filmpje.
DJ MarcusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 1-3-2005
Berichten: 148
11-2-2004 09:07
Voor een kleine correctie draai je aan de spindle om zo de beat was recht te laten lopen...

En verder sluit ik me helemaal aan bij sil...je moet natuurlijk wel de basic weten...maar verder moet je oefenen oefenen en oefenen en na een tijdje hoef je niet echt meer na te denken over hoe 'het moet' en kan je makkelijker verder werken aan je mix techniek...
[...:I S.M.0.K.3 MY SigareT WitH $.T.Y.L.3:...]
Tribal ChefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2003
Laatste: 28-9-2009
Berichten: 543
11-2-2004 15:08
Ik heb het mezelf vroeger aangeleerd, door gewoon 1 goedkope draaitafel te kopen, een paar plaatjes en daarmee te gaan oefenen. en het is nog gelukt ook. je moet het gewoon proberen, door zelf gewoon uit te proberen is het denk ik een stuk duidelijker wat wel of niet kan.
RemczeroStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2002
Laatste: 26-2-2010
Berichten: 336
11-2-2004 17:10
Laat ik de vraag eens anders stellen. Hoe moet je het beslist niet doen? Dan weet je ongeveer tot hoever je kunt proberen ,heb wel eens gedraait op tts (ben zelf meer van de CDS) en ik was toen erg voorzichtig. Wat zijn dus fouten die beginners maken die schadelijk kunnen zijn voor je apparatuur?
DJ-IpkissStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-2-2003
Laatste: 23-7-2012
Berichten: 320
11-2-2004 18:02
draaitafels zijn redelijk degelijke(sterke) producten.
Er is maar een egt zwak punt aan een draaitafel:
De arm + toebehoren.
De arm opzich is wel sterk maar een tikje er tegen aan(vooral OP de plaat) maakt al dat hij overslaat. Met gevolg dat je element(en de naald) een flinke opdonder krijgen. Ook je platen vinden dit niet echt leuk.
Let vooral op dat wanneer je je element erop zet en het eraf haalt je het met zekerheid doet. Ben vooral niet gespannen(levert trillen op wat weer niet al te stabiel neerzetten tot zijn gevolg heeft. Zet gewoon de palm van je hand(van het topje van je pink tot je elleboog zo plat) op de draaitafel. Laat nu je wijs- en/of middelvinger als lift dienen. Je moet hem niet los laten maar je hoeft het ook niet met 0,1 cm per minuut te doen. Je moet hem gewoon neerzetten. Je hoort als je het te hard doet echt boem grech(jah ervaring :D) en als je het een beetje normaal doet gewoon een tik. Je kan de draaitafel al aan hebben is niet erg.
bij het afhalen lift je hem met je middelvinger op en pak je hem(na een stukje gelift te hebben!!!) hem met je duim vast. Nu is hij stevig vast. Hou je hem niet met je duim vast heb je kans dat hij eraf glijd met als gevolg dat je krassen krijgt+ element+naald vinden het niet echt fijn. Grijp je te vroeg met je duim? Dan druk je de naald als het waren op de plaat(tot element aan toe) en is hij verbogen:"Ik heb het gevoel dat mijn element zo laag zit, Hoe zou dat nou komen?"
Het is voornamelijk met stabieliteit te verhelpen dit beginnersprobleem. Je krijgt een steeds zekerdere hand!(gelukkig laugh :D ).
PhazerStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 9-6-2009
Berichten: 47
11-2-2004 18:58
wat een afschrikwekkende teksten allemaal zeg!

koop gewoon een tt en oefen er wat mee joh, niet bang zijn, zolang je er geen schoppen op geeft kan er in principe weinig fout gaan

veel plezier!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-5-2024
Berichten: 13458
11-2-2004 19:05
Ik zie soms technieken die mij met gemak in de stand "kill kill kill" krijgen.

Elementhouders die met de DUIM opgepakt worden (meestal daarbij nog lekker drukkend richting de lagers van de arm). FOUT. Zwevende handen methode: FOUT. Correcte methode: Muis van je hand op de draaitafel neerleggen en dan gewoon met je wijsvinger de elementhouder oppikken en daarna met je duim "locken" (met nadruk op daarna).

Ook hebben velen niet in de gaten hoe gevoelig de lagers zijn voor schokken. Even lekker een plaat op de arm laten stuiteren (ja, ook als hij in de armsteun zit): BAAAAD! Stevig duwen op het plateau (tijdens cue'en e.d.): BAAAD!

En zo zijn er nog wel een aantal foute technieken waarbij ik het kapmes al wil pakken om de gebruiker in kwestie te ontdoen van z'n ledematen ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)