Forum > Licht

Statief met truss: hoe bevestiging

(19 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 12-4-2024
Berichten: 1207
9-1-2004 21:04

kvm schreef:

Soms gebruiken ze trio trussen met 2 leggers naar boven maar ook andersom worden ze gebruikt.(ze hangen dan in een soort gaffel.)een gaffel heeft onderaan een schanierpunt dus je hoeft niet perse beide wind up statieven gelijk op te draaien (de truss zal dus niet wrikken)Aangezien een gaffel handgemaakt is, is het Nadeel is dat hij zeer duur is.

Martin.
Wat jij bedoeld noem je apex up of apex down, of je apex up of down neemt hangt af van wat je ermee wilt, ik zou altijd apex down nemen (dus met de 2 ''leggers'' zoals jij het noemt naar boven) zo kan je makkelijk je kabels bovenop kwijt.
Dit is alleen handig als je met een compleet truss systeem werkt, dus ook met de truss poten en daar base plates onder.
Wil je met statieven werken dan zou ik apex up nemen, dan kan je dus dat ding gebruiken dat je zelf al aangaf, zo hangt je truss tenminste altijd recht, ga je het systeem gebruiken van het statief half door de truss heen en dan de coupler aan de bovenste ribbe vastmaken dan heb je al snel dat hij scheef ligt en dat is natuurlijk geen gezicht.
Darth Crossfader
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-1-2004 21:18

DJ.T schreef:

Wil je met statieven werken dan zou ik apex up nemen, dan kan je dus dat ding gebruiken dat je zelf al aangaf, zo hangt je truss tenminste altijd recht, ga je het systeem gebruiken van het statief half door de truss heen en dan de coupler aan de bovenste ribbe vastmaken dan heb je al snel dat hij scheef ligt en dat is natuurlijk geen gezicht.
Dan heb je het toch niet geheel begrepen,
Op de stand plaats je de gaffel en daar hang je de truss in (Apex down)
Met de doughty adapter is Apex up

Het nadeel is naar mijn mening dat je met de doughty adapter beide wind up statieven redelijk gelijk moet opdraaien. (om eventueel wrikken aan stand of truss te voorkomen)
Bij het gaffel systeem heb je daar vrijwel geen last van vanwege het schanierpunt onderaan de gaffel.
kvm entertainment
TwtiaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-5-2003
Laatste: 6-9-2010
Berichten: 10
10-1-2004 18:44
hallo,

Met een soort van halpcpupler werkt prima. Punt naar beneden en de rug omhoog. Ik neem aan dat je alles aan je onderste "buis" hangt? Natuurlijk moet je geen speakerst o.i.d. gaan hangen aan een van je bovenste buizen, dan gaat de boel scheef.
www.licht-geluidstechniek.nl/temp/nieuwjaarsavond1.jpg bijvoorbeeld (met excuses voor de slechte foto, maar het gaat om het id.)

groeten,

Gijsbert
sound, surf and summer. The 3 most important things in life!
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
10-1-2004 20:17
wowww, dat lijkt me niet de bedoeling van zo'n halfcoupler. Op z'n manier ga je de coupler van bovenaf belasten waardoor hij topzwaar kan worden en kantelen. Dan kan je beter apex up gebruiken.
Volgende keer Peter!
BENjptStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-6-2002
Laatste: 12-6-2006
Berichten: 98
10-1-2004 22:05
Wij doen het altijd zo, om eerlijk te zijn heb ik het ook nog nooit anders gezien als je de truss op een halfcoupler zet. Sterker nog, aangezien je schoren tussen de truss ook aan het eind zitten kun je hem geen eens laten hangen, het moet wel erboven op.
1 ding kan ik je verzekeren het gaf geen krimp!
Love, Live and Light. The 3 most important things in life!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
11-1-2004 09:46
Een halfcoupler is hiervoor niet bedoeld. Pak nou gewoon een trussadapter om truss op statieven te zetten. Waarom nou weer gaan experimenteren? Omdat een halfcoupler een paar stuivers goedkoper is dan een trussadapter?

Verder zie ik op de foto (link een paar posts terug) JBL EON's in de truss hangen. Dat is niet toegestaan, deze speakers zijn niet gemaakt om te vliegen. Bovendien ziet het er niet uit, zoals het hier is gedaan (sorry, mijn mening).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
JbleonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-1-2004
Laatste: 17-1-2004
Berichten: 1
11-1-2004 13:51

Victor schreef:

Een halfcoupler is hiervoor niet bedoeld. Pak nou gewoon een trussadapter om truss op statieven te zetten. Waarom nou weer gaan experimenteren? Omdat een halfcoupler een paar stuivers goedkoper is dan een trussadapter?

Verder zie ik op de foto (link een paar posts terug) JBL EON's in de truss hangen. Dat is niet toegestaan, deze speakers zijn niet gemaakt om te vliegen. Bovendien ziet het er niet uit, zoals het hier is gedaan (sorry, mijn mening).
Beste Victor,

EON´s niet om te vliegen? Kijk dan hier eens:
www.jblpro.com/pub/ESK10_15.pdf

Succes!
TwtiaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-5-2003
Laatste: 6-9-2010
Berichten: 10
11-1-2004 13:53
niet vliegen met eons???? www.jblpro.com/pub/ESK10_15.pdf
en wat betreft een halfcoupler: ik zat fout, het was een trussadapter alleen dan voor een enkele buis...
en dat het er niet uitziet... ieder zijn mening, maar in deze situatie was het gewoon praktisch.

groeten,

Gijsbert

edit: dat was bijna gelijk met jbl....
sound, surf and summer. The 3 most important things in life!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-5-2024
Berichten: 5308
11-1-2004 14:30
Als je de originele JBL hardware hebt gebruikt heb ik niks gezegd. Maar: daar lijkt het op de foto niet op!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TwtiaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-5-2003
Laatste: 6-9-2010
Berichten: 10
11-1-2004 14:38
Op de foto van jbl zijn ze zwart, ik heb een aluzilverkleurige versie.

groeten,

Gijsbert
sound, surf and summer. The 3 most important things in life!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)