Forum > Geluid

In het rood draaien en clippen

(286 reacties. Pagina 1 van 29)
Moderator(s): Dré
DJ RaúlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 13-9-2004
Berichten: 29
7-11-2003 15:20
Ik heb al enkele topics door gelezen, dus ik weet al wat van clippen, bijna alles van clippen (al een uur aan het lezen ofzow :))

Toch heb ik nog een vraagje over het "in het rood draaien" en clippen:
- Kan door het clippen je (niet goede, neem ik dan aan ;) ) versterker kapot gaan?
- Kan je door "in het rood draaien" je versterker beschadigen of alleen je speakers?

Dat je je speakers kan beschadigen door in het rood te draaien is mij duidelijk.

Mijn verhaaltje wat aanleiding geeft tot de vragen:

Voor zover ik weet ben je gewoon fout bezig als je in het rood draait. Ik dacht eerst dat daardoor je versterker gaat clippen, maar dat is niet zo (? - zie mijn tweede vraag), je versterker clipt omdat er "te veel" gevraagd wordt van dat ding, de voeding kan het niet aan en kapt het/de signaal/sinus af. Hier kunnen je speakers schade op lopen of zelf kapot gaan.

Blijkbaar is het signaal wat dan (wanneer je in het rood draait) uit de mixer komt al "geclipt". De geluidskwaliteit zou dan stukken minder moeten zijn en dat klopt:
Ik heb dit net namelijk zelf voorzichtig getest. Versterker of het laagste volume gezet. Plaatje op gezet, mixer vol in het rood en het volume van de versterker wat omhoog gezet. Je merkt dan direct dat de geluidskwaliteit brak is. Het werd (vanzelfsprekend) nog erger toen ik dit herhaalde en ook nog is alle toonregelingen van de mixer op +12dB had gezet. Versterker weer voorzichtig open en het geluid was nog brakker.

Even ter info voor jullie waar ik mijn info heb opgedaan.

Topics waar ik info heb gevonden:
Lange topic (wat is clippen) over clippen:
www.new-line.nl/forum/read/?t=1869&p=1

Clippen, het hoe en het waarom | door Dré
www.new-line.nl/forum/read/?t=280

"Theorie" van Rane door ME:
www.new-line.nl/forum/read/?m=25917#25917

Opmerking van Dré over "in het rood draaien":
www.new-line.nl/forum/read/?m=21498#21498
BizzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-11-2003
Laatste: 19-5-2005
Berichten: 37
7-11-2003 15:26

DJ Raúl schreef:

Ik heb dit net namelijk zelf voorzichtig getest. Versterker of het laagste volume gezet. Plaatje op gezet, mixer vol in het rood en het volume van de versterker wat omhoog gezet. Je merkt dan direct dat de geluidskwaliteit brak is. Het werd (vanzelfsprekend) nog erger toen ik dit herhaalde en ook nog is alle toonregelingen van de mixer op +12dB had gezet. Versterker weer voorzichtig open en het geluid was nog brakker.
Dan clipt je versterker echt niet hoor. Zoals jij het omschrijft stuur je veel te veel uit vanuit je mengtafel. Je versterker krijgt dan een vervormd signaal binnen, hij kan niets anders doen dan dit vervormde signaal versterken. waardoor het geluid brak klinkt. Zou niet best zijn als je je versterker een kwart opdraait en volume als vervormd.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
7-11-2003 15:30

DJ Raúl schreef:

Toch heb ik nog een vraagje over het "in het rood draaien" en clippen:
- Kan door het clippen je (niet goede, neem ik dan aan ;) ) versterker kapot gaan?
- Kan je door "in het rood draaien" je versterker beschadigen of alleen je speakers?
- Als je het te erg maakt wel.
- Over het algemeen hebben je speakers er veel meer onder te lijden.
Door internet beperkt
DJ RaúlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 13-9-2004
Berichten: 29
7-11-2003 15:31
Dat was dus één van mijn vragen; gaat je versterker dan ook meteen clippen. De vraag is misschien ook wel of dat het signaal dat uit de mixer komt wel "geclipt" is of alleen vervormd. en wat is dan het verschil tussen die 2? clippen is immers ook vervormen...

Maar uit jou reactie maak ik dus op dat je versterker niet automatisch gaat clippen als er een "geclipt" signaal binnen komt. Opzich had ik dat ook al wel verwacht, maar laat ik het dan zo stellen:
Gaat je versterker eerder clippen op een geclipt signaal dan op een "normaal" signaal?
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
7-11-2003 15:38

DJ Raúl schreef:

Dat was dus één van mijn vragen; gaat je versterker dan ook meteen clippen. De vraag is misschien ook wel of dat het signaal dat uit de mixer komt wel "geclipt" is of alleen vervormd. en wat is dan het verschil tussen die 2? clippen is immers ook vervormen...
Clippen van je mengpaneel en van je versterker is hetzelfde: Allebei afgetopte sinussen. Alleen bij je versterker gaat het natuurlijk om grotere vermogens.
Gaat je versterker eerder clippen op een geclipt signaal dan op een "normaal" signaal?
Nee. Je versterker blijft zijn maximale piekspanning die kan leveren houden. Ga je er overheen, dan ga je er overheen wink ;)
Door internet beperkt
BizzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-11-2003
Laatste: 19-5-2005
Berichten: 37
7-11-2003 15:39

DJ Raúl schreef:

Dat was dus één van mijn vragen; gaat je versterker dan ook meteen clippen. De vraag is misschien ook wel of dat het signaal dat uit de mixer komt wel "geclipt" is of alleen vervormd. en wat is dan het verschil tussen die 2? clippen is immers ook vervormen...

Maar uit jou reactie maak ik dus op dat je versterker niet automatisch gaat clippen als er een "geclipt" signaal binnen komt. Opzich had ik dat ook al wel verwacht, maar laat ik het dan zo stellen:
Gaat je versterker eerder clippen op een geclipt signaal dan op een "normaal" signaal?
Nee, je versterker gaat niet eerder clippen op een vervormd signaal. Clippen van een versterker wil niet anders zeggen, dan dat het aan z'n top zit. Het clippen van een versteker gebeurt vaak ook alleen op het laag.

Nog over het belasten van je speakers. Je speakers kunnen er kapot van gaan. Als je lang in de vervorming/clip draait stuurt je versterker een gelijk spanning uit. Hierdoor wil je speaker niet allen naar voren en naar achter maar ook om het maar zo te zeggen ook omhoog en naar beneden. Zoals je weet zijn ze hier niet voor bedoeld, en gaan ze stuk. Je speakers hebben er meer van te lijden dan je versterker
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
7-11-2003 15:48

Bizz schreef:

Nee, je versterker gaat niet eerder clippen op een vervormd signaal. Clippen van een versterker wil niet anders zeggen, dan dat het aan z'n top zit. Het clippen van een versteker gebeurt vaak ook alleen op het laag.
Als je een versterker een full-range signaal geeft gaat hij idd op de maat van de bassen clippen. Maar als je bijvoorbeeld 3-weg werkt, dan kan je versterker voor het mid (hoewel die meer headroom heeft/zou moeten hebben) ook prima gaan clippen.
Hierdoor wil je speaker niet allen naar voren en naar achter maar ook om het maar zo te zeggen ook omhoog en naar beneden.
Omhoog en naar beneden? Die heb ik nog nooit gehoord. Naar mijn mening beweegt de speaker niet op een gelijkspanning. Maar wordt de spoel juist erg heet.
Door internet beperkt
BizzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-11-2003
Laatste: 19-5-2005
Berichten: 37
7-11-2003 15:55

DJ Sietse schreef:

Bizz schreef:

Nee, je versterker gaat niet eerder clippen op een vervormd signaal. Clippen van een versterker wil niet anders zeggen, dan dat het aan z'n top zit. Het clippen van een versteker gebeurt vaak ook alleen op het laag.
Als je een versterker een full-range signaal geeft gaat hij idd op de maat van de bassen clippen. Maar als je bijvoorbeeld 3-weg werkt, dan kan je versterker voor het mid (hoewel die meer headroom heeft/zou moeten hebben) ook prima gaan clippen.
Hierdoor wil je speaker niet allen naar voren en naar achter maar ook om het maar zo te zeggen ook omhoog en naar beneden.
Omhoog en naar beneden? Die heb ik nog nooit gehoord. Naar mijn mening beweegt de speaker niet op een gelijkspanning. Maar wordt de spoel juist erg heet.
Wij hebben een Electro-Voice MT2 Systeem met een Electro-Voice DX 38, processor / limiter ons in de discotheek hangen waar ik resident ben en ook over het geluid ga. Knappe jongen die daarmee op het hoog de clip in gaat zonder een blijvende gehoor beschadiging op te lopen.

Duh, dat zeg ik omdat je speaker niet omhoog en naar beneden wil conclusie je spoel wordt heet. Even goed nadenken.
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
7-11-2003 16:08
1 x bewerkt. Laatst door -bart- op 7-11-2003 16:18
Beginnen we weer over gelijkspanning?
bizz lees www.new-line.nl/forum/read/?t=280
Clippen heeft niets met gelijkspanning te maken!En vice versa.
Waarbij de technici de definitie hanteren dat gelijkspanning een overanderlijk potentiaal verschil is zonder frequentie componenten veroorzaakt door in- of uitschakelen. Wat niet wegneemt dat drivers extreem gevoelig zijn voor gelijkspanning. 10% van het opgegeven rms vermogen kan al fataal zijn als het door een gelijkspanningsbron wordt geleverd.
Petty materialists!
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
7-11-2003 16:10

Bizz schreef:

Wij hebben een Electro-Voice MT2 Systeem met een Electro-Voice DX 38, processor / limiter ons in de discotheek hangen waar ik resident ben en ook over het geluid ga. Knappe jongen die daarmee op het hoog de clip in gaat zonder een blijvende gehoor beschadiging op te lopen.
Ik had het ook niet over het hoog. Natuurlijk is het knap/(oerstom!) als je het lukt, voor het hoog gebruik je dan ook versterkers met veel meer headroom.
Duh, dat zeg ik omdat je speaker niet omhoog en naar beneden wil conclusie je spoel wordt heet. Even goed nadenken.
Ik denk zelf na wink ;) Klinkt alleen zo raar dat omhoog en naar beneden. Gelijkstroom resulteert gewoon in een stilstaande spoel. (correct me if i'm wrong).
Door internet beperkt

Terug naar forum Reageer (zonder quote)