Forum > Geluid

Welke draaitafel voor welk budget

(6 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-3-2024
Berichten: 13453
17-6-2002 23:52
2 x bewerkt. Laatst door Dré op 21-8-2004 17:21
Edit Mod: Topic is ondertussen wat verouderd en zal zsm vervangen worden door een "vers" exemplaar.
Dit is volgens mij een van de meest gestelde vragen op de diverse fora: "is dit of dit een goede draaitafel".

Helaas is het zo dat er nogal wat rotzooi te koop is. En doordat veel "merken" dezelfde draaitafels gebruiken (maar dan met hun eigen naam erop) zijn er dus nogal wat draaitafeltjes die de moeite van het bekijken NIET waard zijn.

Maar er is hoop... Er zijn namelijk wel degelijk een aantal draaitafels die de moeite van het kopen WEL waard zijn.

Hier een kort lijstje van draaitafels die ik zelf grondig getest heb EN waarvan ik, GEZIEN HUN PRIJS, vind dat ze een goede kwaliteit leveren. Hierbij sla ik de snaar aangedreven draaitafels over (aangezien je met de huidige prijzen van de direct drive draaitafels wel van de p#t gerukt moet zijn om nog voor een snarenbak te gaan).

Als goede instapper is er de JB-Systems Q-20, American DJ TTD-2500, Reloop RP-2000MKII, Akiyama DJ-2000 (en zo zullen er nog wel een paar zijn). Waarom noem ik meer dan een merk? Nou, dat komt omdat AL deze genoemde merken precies dezelfde draaitafel uitbrengen, voorzien van hun eigen naam. Da's erg handig om te weten aangezien sommige "merken" daarbij wat meer marge voor zichzelf willen hebben dan andere merken. De prijsverschillen voor deze draaitafel kunnen dan wel oplopen tot een slordige 20% (en da's vrij snel verdiend). Natuurlijk is er ook nog zoiets als service van het merk/importeur maar dat is veel moeilijker te bepalen.

Hoe is deze draaitafel? De torque (kracht) van de motor is net voldoende om het plateau draaiend te houden bij het cue'en ALS je een goede slipmat gebruikt EN niet te veel drukt op het vinyl. De kwaliteit van de arm is op zich goed. Wel jammer is dat de fabrikant het niet zo nauw neemt met het afstellen van de arm lagers. Dit dient dus opnieuw te gebeuren door je leverancier zodat je uiteindelijk een arm hebt zonder speling. Ook de lagering van de spindle is vrij goed (betekent dat er dus weinig speling op het plateau zit).

De motor van deze draaitafel maakt, op de achtergrond, wat bijgeluiden als je het plateau afremt of versnelt. Deze bijgeluiden zijn nagenoeg niet te horen in de muziek (behalve bij stille passages). De verdere afwerking van deze draaitafel is behoorlijk netjes. Het bijgeleverde plastic 45 toeren adaptertje staat wat goedkoop (maar wie gebruikt die nog tegenwoordig), net als de beugeltjes voor de stofkap (deze beugeltjes zitten vast aan de draaitafel zelf).

Het bijgeleverde Audio Technica element is van redelijke kwaliteit (hoewel ik hem wel zou vervangen door iets beters zodra het budget dat toelaat). Al met al is deze draaitafel ZEKER z'n geld waard. Indicatie: De Akiyama DJ-2000 kost € 229,- inclusief element, stofkap en slipmat.

Gemini XL-500. Dit was voorheen toch wel de instapper. De tijd heeft echter niet stilgestaan terwijl er met de XL-500 niets is gebeurd. Hij heeft nog steeds standaard GEEN slipmat en de lagering van de arm geschiedt nog steeds zonder kogellagers. Hierdoor is mijn waardering voor de XL-500 lager dan voor de eerder genoemde draaitafel (dus duurder is NIET ALTIJD beter).

Een stapje hoger vinden we de JB-Systems Q-30, Reloop RP-4000, DAP DJ-3500, Akiyama DJ-3000 (als er nog meer merken zijn die deze draaitafel leveren dan hoor ik het graag). Ook hier dus weer hetzelfde verhaal (diverse merken die allemaal dezelfde draaitafel verkopen).

Deze draaitafel heeft dezelfde basis als de eerder genoemde OEM draaitafel maar dan met een wat sterkere motor en wat extra features. Zo heeft hij een 10%/20% pitch range switch, een reverse switch, een quartz lock button en een 78 toeren stand. De torque van deze draaitafel is voldoende voor het normale mixwerk. De arm, plateau e.d. zijn identiek aan de eerder genoemde draaitafel. Ook deze draaitafel vertoont zachte "kreun" geluiden tijdens het afremmen/versnellen van het plateau.

Ook deze draaitafel wordt geleverd met een slipmat, Audio Technica Element en een stofkap. Al met al is ook deze draaitafel z'n geld absoluut waard. Prijsindicatie: De Akiyama DJ-3000 kost € 289,-

We gaan verder in deel 2 (hieronder)...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-3-2024
Berichten: 13453
17-6-2002 23:53
Nog een stapje beter is de Gemini PT-2100. Dit is GEEN OEM product. De tooling (mallen, gebruikt voor fabricage) is in bezit van Gemini. Vandaar dat je deze draaitafel ook niet bij andere merken zult zien.

Ook deze draaitafel heeft een vrij goede arm. Jammer is dat de hoogte instelling van de PT-2100 enige speling bevat. Het is niet storend MAAR ik had liever gezien dat ze dit wat beter uitgevoerd zouden hebben. Ook Gemini heeft moeite met het afstellen van de armlagers (elke fabrikant behalve Technics heeft hier problemen mee om eerlijk te zijn).

De torque van de PT-2100 is meer dan genoeg voor normaal mixwerk. Nee, hij is niet zo sterk als de SL-1200 (de opgegeven 2.0kg(f) wordt bij lange na niet gehaald). De torque ligt ergens rond de 1.3kg(f) (meer dan de eerder genoemde draaitafels trouwens). De motor doet WEL stil z'n werk! Het enige bijgeluid dat je hoort is het brommen van de voedingstrafo (op de achtergrond). Dat is overigens iets waar de eerder genoemde draaitafels OOK last van hebben. De spindle lagering van de PT-2100 is zeer behoorlijk.

De pitch bend buttons van de PT-2100 zijn vrij waardeloos. Ze "benden" t.o.v. de 0% pitch range (dus als de pitch al op +10% staat werkt de "bend plus" niet meer) EN ze reageren veel te fel. De pitch bend "min" valt nog wel mee... De pitch bend "plus" is volledig onbruikbaar.

Deze draaitafel heeft verder nog een reverse switch en een pitch lock button. Hij wordt geleverd inclusief stofkap en slipmat ECHTER exclusief element. Al met al is ook deze draaitafel z'n geld wel waard (ca. € 349,- going).

Een andere goede draaitafel in deze prijsklasse is de Numark TT-100. De arm van de TT-100 is wat beter uitgevoerd dan die van de Gemini PT-2100; en dan met name de manier waarop de hoogte wordt ingesteld. Ook bij de TT-100 vind je wat speling op de arm als hij uit de doos komt MAAR dit is er, door een ervaren persoon, prima uit te draaien.

Wat echt tegenvalt aan de TT-100 is de motor. Die is erg zwak (vergelijkbaar met de goedkoopste draaitafel die in dit topic genoemd is). Ook produceert deze motor de eerder genoemde "kreun" geluiden tijdens correcties.

De vormgeving van de TT-100 is mooi (of in ieder geval anders dan anders). De pianolak finish geeft hem een "duur" uiterlijk. De TT-100 wordt geleverd met Audio Technica instap elementje, stofkap en slipmat. Door de wat zwakkere motor waardeer ik hem zelf iets minder dan de PT-2100 voor DJ'en. Als betaalbare speler voor het digitaliseren van je collectie is de TT-100 zeker een optie (misschien nog een dempingsplaat aan de binnenkant van het plateau aanbrengen en proberen het laatste beetje brom van de transformator eruit te werken). De TT-100 is overigens een uitlopend product (en is daarom momenteel wel erg laag geprijsd). Richtprijs zo'n € 300,-

De opvolger van deze TT-100 is de Numark TT-200. Hier is gekozen voor een "design" uiterlijk. Wat wel jammer is, is dat de kwaliteit van de arm iets onder dit design heeft moeten leiden. Vooral de lagering voor de horizontale beweging (verticale lager dus) heeft nogal wat speling. Deze speling is niet te verwijderen aangezien het hier niet om een punt/kogel (of gimbal) lagering gaat maar een enkelzijdige lagering. Da's jammer.

De TT-200 wordt geleverd met 2 verschillende armen. 1 korte (rechte) voor het scratchwerk en 1 lange (S-arm) voor het normale mixwerk. Beide hebben hun specifiieke toepassingen, voordelen en nadelen. Grappig genoeg (hoewel grappig...) werden de eerste TT-200's geleverd met een S-arm die 15mm te lang was. I.p.v. de normale 15mm overhang (Baerwald-Lofgren alignment) was de overhang bij deze draaitafel 30mm. Dat was/is dus een blunder van de bovenste plank.

De torque van deze draaitafel is prima. Hij is te vergelijken met de torque van de PT-2100 (ca. 1.3kg(f)). Wel reageert deze motor wat anders. Je voelt echt "stevige" stukjes als je het plateau rond draait. Waarschijnlijk komt dit door de toepassing van minder polen in de motor (komt het niet uit de lengte, dan komt het wel uit de breedte). Hierdoor zou het best kunnen dat ook de wow en flutter wat hoger is (maar dat heb ik niet gemeten).

De TT-200 kost ongeveer € 449,-. Voor dat geld krijg je een draaitafel met een goede torque en een arm die je, al naar gelang je mix behoeften, zelf kunt aanpassen. WEL jammer dat design hier belangrijker was dan een stabiele arm (zonder speling bedoel ik). Waar plaats ik hem persoonlijk? Voor scratchen boven de PT-2100 (vanwege de korte arm optie), voor normaal mixwerk onder de PT-2100 [edit] (en als je de prijzen vergelijkt plaats ik hem VER onder de PT-2100).

Morgen deel 3 (de draaitafels die voor DJ'en een volwaardig alternatief zijn voor de SL-1200).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-3-2024
Berichten: 13453
17-6-2002 23:54
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 6-2-2004 15:43
Draaitafels die de SL-1200 zouden moeten evenaren:

Het lijstje draaitafels die de SL-1200 evenaren (of in de buurt komen, in sommige opzichten soms zelfs beter presteren) wordt gelukkig steeds groter (want van de prijs van de SL-1200 (de officieele NEDERLANDSE verkoopprijs) worden we ook niet vrolijk).

De Gemini PT-2400 heeft een sterke motor die stilletjes z'n werk doet. De lagering van de spindle is nagenoeg perfect. Het plateau is aan de binnenkant keurig gedempt met een plaat rubber (net als bij de SL-1200). Ook de afwerking van de arm is prima. Nette hoogte instelling en een arm die, na opnieuw afstellen van de lagers, volledig vrij is van speling. Qua gevoel bij het mixen ontloopt de PT-2400 de SL-1200 bijna niet. Z'n torque is zeer vergelijkbaar (ietsjes hoger dan de SL-1200 volgens m'n metingen) EN de motor reageert mooi symmetrisch (ook bij omhoog correcties vind de motor de originele snelheid zeer snel terug). Ook op de PT-2400 zitten pitch bend buttons (vrijwel onbruikbaar). Wel handig is de display. Als je van te voren een setje wilt voorbereiden (cheaten??? who cares) dan is een display natuurlijk een uitkomst. Verdere grapjes zijn: Reverse, 78 toeren en pitch reset (quartz lock). De PT-2400 is een absolute AANRADER voor iedereen die een goede draaitafel wil hebben maar de SL-1200 te duur vindt.

De Numark TT-2 is redelijk gewaaagd aan de PT-2400. Wel ontbreekt de dempingsplaat in het plateau van de TT-2 EN maakt de motor enigszins bijgeluiden tijdens plateau manipulaties. De spindle lagering is prima, de arm is ook prima (na het afstellen van de lagers). Het uiterlijk van de TT-2 is weer eens wat anders dan het gangbare. De TT-2 is een prima keuze voor iedereen die een SL-1200 te duur vind en geen PT-2400 wil hebben (om wat voor reden dan ook). Toch schaal ik de TT-2 iets lager dan de PT-2400 (vanwege de motor kreun EN de afwezigheid van een gedempt plateau). Overigens is de TT-2 een "uitlopend" product (hij is opgevolgd door de TTX1).

De Denon DP-DJ101 is eigenlijk een beetje een onbekend beestje. Toch is dit jammer. Hij is stil, heeft een gedempt plateau, een motor die gelijk is aan die van de TT-2 en een prima afwerking. Veel onderdelen van de DJ101 komen me erg bekend voor (maar het is dan ook een publiek geheim dat Denon deze spelers NIET zelf maakt ;-). Waar plaats ik hem? Vanwege z'n prijs onder de PT-2400 en de TT-2. Deze draaitafel had op z'n minst 100 euro goedkoper moeten zijn! Neemt niet weg dat het een PRIMA draaitafel is trouwens.

De Denon DP-DJ151 was de eerste draaitafel met een ingebouwde DSP (master tempo functie). Helaas was de implementatie van de DSP niet echt "je dat". De uitgang was niet vrij van oscillaties (erg slordig dus), de Master Tempo functie klonk nog slechter dan op een Denon CD-speler en de uitgang ruist ook behoorlijk. Ik moet deze speler dan ook in het rijtje "AFRADEN" plaatsen.

In het laatste stukje komen de draaitafels die onlangs zijn binnen gekomen... De "feature filled" draaitafels, de Numark TTX1 en de Gemini PDT-6000.

STAY TUNED... happy :)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-3-2024
Berichten: 13453
17-6-2002 23:55
3 x bewerkt. Laatst door Dré op 14-1-2003 19:38
Het laatste deel in serie:
Draaitafels die de SL-1200 qua features moeten overtreffen

Numark TTX1

Dit verhaal is op verzoek van de importeur verwijderd.

Jammer dat het zo moet...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-3-2024
Berichten: 13453
13-9-2002 19:05
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 13-9-2002 19:05
Aangezien de PDT-6000's vandaag weer binnen gekomen zijn kan ik dit weekend EINDELIJK m'n review van deze (toch wel LEKKERE) draaitafel geven.

(En als dit hoofdstuk afgelopen is lijkt het me tijd voor een review van CD-spelers ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-3-2024
Berichten: 13453
21-9-2002 18:59
Gisteren zijn de PDT-6000's WEER binnen gekomen (de vorige zending was namelijk alweer de deur uit voordat ik er eentje kon testen). Hopelijk kom ik morgen nu EINDELIJK eens toe aan de grondige test (= uit elkaar slopen test).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-3-2024
Berichten: 13453
10-7-2003 16:58
Binnenkort zullen een aantal reviews toegevoegd worden (o.a. de Synq en JA, eindelijk de PDT-6000). Vandaar dat het topic voor de duidelijkheid maar opgesplits is in een gesloten topic (dit topic) en een open topic waar je terecht kunt met je vragen of reacties.

Voor reacties op dit topic kun je hier terecht: www.new-line.nl/forum/read/?t=3432
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Afgesloten topic