Forum > Geluid

wat is clippen

(77 reacties. Pagina 4 van 8)
Moderator(s): Dré
EdieEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 4-5-2003
Berichten: 130
22-4-2003 09:05
Ik begrijp uiteraard dat het heel slecht is voor je speakers, weet ook wanneer ie clip (meestal bij schelle tonen en bastonen, bij mij indiedergeval wel) en dat je je versterker nooit moet laten clippen.

En ik begrijp het clippen ook: zoals Drè zei: spring je te hoog raak je het dak. Dus de volume aanpassen dat de led-signaal lampjes altijd uit blijven.

Wat ik niet snap is hoe (zoals de mijne) een skytectje van 150 Watt (met een 35 volt ringkern transformatortje) een 500 Watt box kan opblazen... Hier heeft die toch helemaal niet genoeg kracht voor dacht ik...
Ik ben dj en ga nu zelf on-the-road, yeah baby,.,,
WillyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-2-2003
Laatste: 18-5-2004
Berichten: 32
22-4-2003 10:28
Door clippen wordt het signaal dat uit te versterker komt een soort bloksignaal, en daar kunnen speakers zeer slecht tegen......
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 9469
22-4-2003 10:43
Het is helemaal niet zo moeilijk om met een 2x50 watt versterker een luidspreker (vooral tweeters) van een veel hoger vermogen op te blazen.
als je versterker over zijn "nek" gaat, komen er zoveel rare spanningen vrij dat de boel gewoon verbrand in je speakerspoel.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
22-4-2003 22:51
Ik heb me de laatste tijd in clippen verdiept en hoop nu een goed stuk hier over te kunnen schrijven (voor het eerst laugh :D )

Ok het is al duidelijk dat clippen er kan voor zorgen dat je met een kleine versterker een grote box kan opblazen. Maar waardoor komt dat. Dré zij al dat je versterker kan voorstellen als iemand die zit te springen. Want een geluid is eigenlijk gewoon het heen en weer gaan van de conus (het bewegende deel van de speaker). Als je de uitwijking van de conus bekijkt ten opzichte van het de tijd krijg je een gewone sinus (Voor de mensen die niet weten wat een sinus is staat er een op het plaatje)



Op het plaatje staat een hoge toon gecombineerd met een lage toon van een versterker die niet clipt. Wanneer je een versterker harder zet gaat hij clippen. Wat er gebeurd is dat de lage tonen worden afgetopt omdat de versterker zijn hoofd "stoot".



Waarom de lage tonen zul je denken. Dit is omdat de lage tonen veel meer vermogen nodig hebben van je versterker. Omdat bij lage tonen er een grote uitwijking is van de conus en dit nou een maar meer vermogen kost dan de hoge tonen, die maar een kleine uitwijking hebben. Dit is ook de reden dat een tweeter in een box vaak maar 5-10 watt aankunnen. Dus de versterker heeft als eerste moeite met de lage tonen en gaat daar zijn "hoofd stoten". Dit heeft als gevolg dat de lage tonen niet meer harder wordt. Toch lijkt het volgens veel mensen harder te worden en stoerder te klinken, blijkbaar vinden mensen die afgetopte tonen harder klinken. Op het tweede plaatje zie je nog wat anders. De hoge tonen zijn wel harder geworden. Dus in plaats van 10 watt krijgt je tweeter meer. Dit kan hij niet aan en zal stuk gaan. Dus wanneer je een 100 watt versterker zo hard zet dat hij precies niet gaat clippen zullen de lage tonen ongeveer 100 watt krijgen, de hoge tonen krijgen maar 5-10 watt. Wanneer je je versterker harder zet gaat je versterker clippen. Wat gebeurt er, de lage tonen krijgen nog steeds 100 watt maar de hoge tonen meer theoretisch gaat dit zolang door totdat je hoge tonen ook 100 watt krijgen. En daardoor gaat je tweeter stuk. Ok, dat waren de tweeters maar er is nog iets. Doordat de sinus van de lage tonen afgetopt worden komt er een klein stukje recht, op dit punt staat je speaker dus efe stil en wordt alle energie die in de speaker gaat omgezet in warmte, dit is omdat een conus normaal de hele tijd wordt afgestoten, afgeremd, aangetrokken, afgeremd, afgestoten, enz. Maar als je blok hebt dan wordt het afgestoten, stil, aangetrokken, stil. Hier kunnen speakers niet goed tegen en zullen gaan doorbranden.

Ik hoop dat alles wat ik opgeschreven heb juist is (dré sad :( ?) en ik hoop dat ik voor iedereen een duidelijk verhaal heb gemaakt. Veel informatie heb ik van www.rane.com/pdf/note128.pdf

Mzzl Marien
correct me if I'm wrong...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 10-5-2024
Berichten: 13458
23-4-2003 00:23

ME schreef:

Ik heb me de laatste tijd in clippen verdiept en hoop nu een goed stuk hier over te kunnen schrijven (voor het eerst laugh :D )
Chapeau ;-)

Nette (vrije) vertaling van het Rane document.

En mochten bepaalde mensen hier NOG niet voldoende aan hebben dan is het ENIGE advies dat overblijft: Alle stekkers van je apparaten knippen!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dj JoBoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2002
Laatste: 28-2-2009
Berichten: 196
4-5-2003 19:38
Maar die gast die zei dat het aan de boxen lag,
die kan ik nu vertellen dat een een eier is en noet weet waar hij 't over heeft, of klopt het wel een beetje?
want het was een 400 W versterker die clipte op 150 W speakers....
.
TiemenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 9-4-2002
Laatste: 25-3-2007
Berichten: 142
4-5-2003 20:16
Laat ons er alsjeblief nogaltijd bij vermelden dat dit over een theorie gaat. De auteur spreekt zelf over een theorie die in de jaren 70 als 'juist' aanvaard werd, maar het volgens de de wetenschappers van vandaag niet meer is. Zo zijn we er nu ook van overtuigd dat deze theorie de juiste is...

Maar wel een korte _maar niet té korte_ goeie uitleg... (volgens de theorie van Rane)

Tiemen
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
4-5-2003 22:41

Dj JoBo schreef:

Maar die gast die zei dat het aan de boxen lag,
die kan ik nu vertellen dat een een eier is en noet weet waar hij 't over heeft, of klopt het wel een beetje?
want het was een 400 W versterker die clipte op 150 W speakers....
Als het ging om zijn bewering dat de clipleds aangeven dat de speakers te zwaar worden belast: dat klopt niet (dat kan de versterker immers helemaal niet weten). Als hij bedoelde dat clippen van je versterker niet goed is voor je speakers klopt dat natuurlijk weer wel.

Een 450 watt versterker die aan zijn maximum zit (maar nog niet clipt) zal sowieso al vaak meer vermogen leveren dan 150 watt speakers langere tijd aankunnen. Als je dan ook nog gaat clippen...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
EdieEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 4-5-2003
Berichten: 130
4-5-2003 22:49
Yep, snap het.
En ik weet nu dat het wel degelijk slecht is.

Maar... (is ie weer!)
Als je een 5 Watt box aansluit op een 100 Watt versterker clipt de versterker dan eerder dan dat je ze aansluit op JBL's van 500 Watt?

En:
Je versterker clipt door je boxen, maar de boxen hebben het zwaarder omdat de versterker meer kan hebben, toch? Een versterker kan d.m.v. clippen minder snel kapot gaan dan de speakers...

Duzz je versterker krijgt het erg benouwt van binnen wanneer die constant staat te clippen...

Leg ff uit: of klopt het zo?! happy :) razz :p
Ik ben dj en ga nu zelf on-the-road, yeah baby,.,,
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
4-5-2003 22:53

edie schreef:

Als je een 5 Watt box aansluit op een 100 Watt versterker clipt de versterker dan eerder dan dat je ze aansluit op JBL's van 500 Watt?
Maakt geen reet uit welke box erachter hangt.
En:
Je versterker clipt door je boxen, maar de boxen hebben het zwaarder omdat de versterker meer kan hebben, toch? Een versterker kan d.m.v. clippen minder snel kapot gaan dan de speakers...
Klopt.
Duzz je versterker krijgt het erg benouwt van binnen wanneer die constant staat te clippen...
Klopt
Door internet beperkt

Terug naar forum Reageer (zonder quote)